پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 1 اردیبهشت 1400 ، 34 : 17

کد خبر : 22775

از 0 نفر 0

قیمت واکسن کرونا اعلام شد؛ ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان

قیمت واکسن کرونا اعلام شد؛ ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی گفت: به زودی ۶ میلیون دوز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی وارد کشور می‌شود.+ تحلیل خبر

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی گفت: به زودی ۶ میلیون دوز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی وارد کشور می‌شود.
ناصر ریاحی رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی در حاشیه جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در پاسخ به سؤال خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی اظهار کرد: با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت، ۳ شرکت خصوصی تاکنون برای واردات واکسن کرونا مجوز گرفته‌اند.
او افزود: حجم خرید توسط این ۳ شرکت، ۶ میلیون دوز است که از شرکت‌های آسترازنکا سوئد و اسپوتنیک روسیه صورت گرفته است.
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی بیان کرد: بودجه مورد نظر تهیه شده، هزینه حمل نیز پرداخت شده و هم‌اکنون منتظر باز شدن درگاه‌های پرداختی هستیم تا در چند روز آینده وارد کشور شوند.
ریاحی ادامه داد: بخش خصوصی این واکسن‌ها را در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار می‌دهد و این ستاد واکسن‌ها را بین گروه‌هایی که در اولویت نیستند اما گروه‌های حساسی هستند مانند فعالان در کارگاه‌های تولیدی توزیع خواهد کرد.
او تصریح کرد: شرط بخش خصوصی برای توزیع واکسن بین کارگاه‌های تولیدی این است که کارفرما هزینه تزریق واکسن تک‌تک کارگران را تقبل کنند و در این خصوص از کارگران ریالی دریافت نشود.
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ابراز کرد: هزینه هر کدام از این واکسن‌ها که به کمک بخش خصوصی وارد می‌شود، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.
ریاحی در پایان گفت: شرکت‌های دیگری نیز متقاضی واردات واکسن هستند که هم‌اکنون در انتظار دریافت مجوز از سوی وزارت بهداشت هستند.

تحلیل خبر

از زمانی که ویروس کرونا از قم به سایر نقاط کشور سرایت و به سرعت همه استان‌ها را درگیر کرد، علاوه بر خطرات جانی آن که قربانیان زیادی را گرفت، فشار مضاعف و دوچندانی نیز بر اقتصاد و معیشت خانوارها وارد و اقلام جدیدی همچون ماسک، مواد ضدعفونی، دستکش، شوینده‌ها، مصرف بیشتر آب و ... وارد سبد مصرفی آنها کرد. مردمی که با نگرانی و تورم‌های پی در پی در تمام ابعاد زندگی‌شان مواجه شده‌اند، اینک نیز باید برای خرید واکسن کرونا مبلغ 200 تا 250 هزارتومان به ازای هر عضو خانواده هزینه کنند. به وضعیت خانواده‌های متوسط به پایین نگاه کنید، ببینید چقدر برای تهیه مایحتاج اولیه زندگی درمانده‌اند. بسیاری از مردم به اندازه‌ای قدرت خریدشان پایین آمده که برای تأمین موادغذایی، پوشاک، دارو، مسکن و ... واقعاً ناتوانند حال به همه اینها، اقلام مبارزه با ویروس کرونا و در روزها و هفته‌های پیش رو، خرید واکسن برای اعضای خانواده‌ها را اضافه کنید و ببینید چه حال و هوایی دارند؟ آیا در این شرایط سخت نباید مسئولان از بودجه‌های برخی از جاهای دیگر که اولویت اول را ندارند کسر و این واکسن حیاتی را به طور رایگان دراختیار مردم قرار می‌دادند؟ اگر 20-30 درصد مردم به خاطر ناتوانی مالی نتوانند واکسن کرونا بزنند دوباره از طریق همین افراد احتمال ابتلای سایرین خواهد بود چرا که بنا به نظر کارشناسان، هر لحظه احتمال دارد این ویروس ناشناخته، رفتاری را از خود بروز دهد که واکسن بر روی بعضی افراد اثر پیشگیرانه نداشته باشد. به هرحال در این شرایط سخت اقتصادی، دراختیار گذاشتن رایگان واکسن و سایر اقلام بهداشتی و درمانی، حداقل حق مردم برای زنده ماندن است.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها