پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 18 اردیبهشت 1400 ، 57 : 19

کد خبر : 22891

از 0 نفر 0

روزنامه گاردین 200 ساله شد

روزنامه گاردین 200 ساله شد

یادداشت سردبیر گاردین به مناسبت صدسالگی در سال 1921: آزادی بیان باید برای همه وجود داشته باشد اما حقایق باید برای ما روزنامه‌نگاران، مقدس بمانند.+ تحلیل خبر

یادداشت سردبیر گاردین به مناسبت صدسالگی در سال 1921: آزادی بیان باید برای همه وجود داشته باشد اما حقایق باید برای ما روزنامه‌نگاران، مقدس بمانند.
روزنامه گاردین چاپ لندن 200 سالگی خود را جشن گرفت.
به گزارش عصر ایران، انتشار این روزنامه 200 سال قبل (5 می 1821)، در شهر منچستر بریتانیا و با نام «گاردین منچستر» آغاز شد اما سپس با انتقال دفتر آن به لندن، نامش هم به «گاردین» تغییر کرد. گاردین از جمله روزنامه‌های مهم و تأثیرگذار جهان به شمار می‌رود.
این روزنامه متعلق به بخش خصوصی است و در «روزنامه‌نگاری مستقل» نیز جایگاه مهمی دارد.
روزنامه العرب چاپ لندن در توصیف این روزنامه می‌نویسد: گاردین یک روزنامه تأثیرگذار است و بارها خبرها و گزارش و یادداشت‌های آن منجر به تغییر قوانین و استعفاهای متعددی شده است. گاردین و روزنامه‌نگاران آن تاکنون بسیاری از جوایز جهانی و در رأس آنها پولیتزر را کسب کرده‌اند.
روزنامه بر استقلال خود تأکید دارد و بارها برای ادامه حیات دست به دامن مخاطبان خود شد و از آنها خواست با حمایت مالی از روزنامه از طریق کمک مالی و اشتراک، از روزنامه حمایت کنند.
روزنامه بارها گفته است مدیون کسی نیست؛ به مخاطبان وفادار خود تکیه دارد و برای نظرات سایر افراد باز است.
گاردین در یادداشتی به مناسبت 200 سالگی‌اش گفت: روزنامه، روشی را ادامه می‌دهد که به دنبال حقیقت باشد؛ قدرتمندان را به چالش بکشد و به خبرها و داستان سایر افراد و جامعه که مسائل و دغدغه‌هایشان به اندازه کافی از سوی مقامات شنیده نمی‌شود؛ اهمیت بدهد.
گاردین همچنین گفته است که «200 سالگی، پیری پختگی برای این روزنامه است. این سن نه تنها بیشتر از سن بسیاری از کشورها و بیشتر از همه احزاب سیاسی است بلکه عمر هیچ موجود زنده‌ای در جهان به عمر گاردین نرسیده است».
گاردین در طول 200 سال فعالیت خود از یک هفته‌نامه در شهر منچستر به موسسه بزرگ رسانه‌ای با «اتاق خبر» های متعدد در بریتانیا، آمریکا، استرالیا، ده‌ها میلیون خواننده وفادار در سراسر جهان و بیش از 1.5 میلیون حامی در 180 کشور جهان تبدیل شده است.
کاثرین فینر سردبیر فعلی گاردین نیز نوشت: سؤال نخست در قرن سوم روزنامه این است که در ایجاد خاطرات این فاجعه کووید 19 (کرونا) ما چه نقشی می‌توانیم ایفا کنیم.
گزارش‌های ما - شامل کلمات، عکس‌ها، ویدئوها، عکس و صدا - چه تأثیری بر مبارزه برای فهم این همه‌گیری و جهان جدیدی که آن را شکل داده خواهد داشت؟ چگونه نظر و تحلیل ما بر تصمیماتی که ما را به اینجا رساند؛ نوری خواهد تاباند؟
خانم رولا خلف سردبیر روزنامه قدیمی فایننشیال تایمز (چاپ لندن) هم به همین مناسبت گفت: نقش رسانه‌های خوب، بازخواست قدرتمندان و ارائه حقایق به مخاطبان است. روزنامه گاردین از زمان تأسیس تاکنون چنین کاری را انجام می‌دهد

تحلیل خبر

چرا روزنامه گاردین توانسته است 200 سال دوام بیاورد؟ شاید شما هم دنبال یافتن پاسخ این پرسش باشید.
در 200 سال گذشته تا امروز، دنیای رسانه تفاوت‌های بسیار گسترده‌ای داشته و دنیای رقابت از زمانی که کمترین امکانات کتابت و چاپ وجود داشت و همه‌چیز به صورت دستی و سنتی بود تا امروز که شبکه‌های غول‌پیکر و قدرتمند اجتماعی و اینترنتی و ماهواره‌ای، جلوی مطبوعات و رسانه‌های چاپی را با گسترش نفوذ ثانیه‌ای خود در دورافتاده‌ترین مکان‌ها که امکانات پستی جهت تحویل روزنامه به دست مردم نیست، خودنمایی می‌کند، کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است.
اما چه شده است که در کشورهای پیشرفته، مطبوعات و از جمله روزنامه گاردین عمر بیش از صد سال دارند؟ پاسخ به این پرسش به طور صریح و پوست کنده به «میزان آزادی بیان و قلم» در این کشورها برمی گردد. این روزنامه‌ها این قدر آزادی دارند که حتی در زمان جنگ، علیه آن نظر دهند و نظرات طیف‌های موافق و مخالف را بدون هیچگونه دلهره و نگرانی منتشر کنند و لذا مخاطب و طرفدار پیدا کرده و همه طیف‌های فکری، آن را از آنِ خود می‌دانند و چون روزنامه تریبون مردم می‌شود با وجود همه جذابیت‌های شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای، باز نقش‌آفرینی بالایی دارند. قدرت نفوذ نظارتی بر عملکرد و رفتارهای بخش‌های دولتی و خصوصی و افشای هر تخلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... بر محبوبیت مردمی این روزنامه‌ها افزوده است.
همین روزنامه گاردین که ابتدا به صورت هفته‌نامه منتشر می‌شد و سپس به صورت روزنامه در چند کشور مهم جهان مانند بریتانیا، آمریکا، استرالیا و غیره طرفداران زیادی پیدا کرد به طوری که میلیون‌ها خواننده و بیش از 5/1 میلیون حامی در 180 کشور جهان را بدست آورد، به دلیل روش «باز و مخاطب پسندی» است که داشته و دارد.گاردین خود را یک روزنامه مستقل معرفی کرد و به راحتی از سیاست‌ها و عملکرد دولت بریتانیا انتقاد کرده و در زمان ورود بریتانیا به جنگ‌های افغانستان و عراق، یکی از منتقدین جدی دولت تونی بلر بود و سیاست‌های خارجی و داخلی دولت را بدون هیچ محدودیتی به نقد و تحلیل می‌کشید. وب‌سایت روزنامه نیز برای ایجاد رابطه دوطرفه با مردم، همه نظرات مخاطبان را - حتی بیشتر آنها بدون ویرایش - منتشر می‌کرد و فقط موارد اندکی که خلاف قانون بود را نمایش نمی‌داد. این روش «باز و آزاد» باعث شد که مخاطبان میلیونی آن، در چند برهه از این 200 سال که روزنامه با مشکلات مالی مواجه می‌شد، از همه طرف آن را حمایت کنند تا بتواند دوام بیاورد. قدرتی که گاردین از مردم گرفته باعث شده که با اثرگذاری قوی خود بتواند دولت‌ها و مقامات و قدرتمندان را به چالش کشیده و جابجا کند و بعضاً به استعفا وادارد. امروز هم جذابیت فضای مجازی به علت آزادی زیادی است که کاربران آن دارند و اگر مطبوعات بخواهد در رقابت با فضای مجازی دوام بیاورد و اثرگذار باشد باید حتی بیشتر از فضای مجازی آزادی عمل داشته باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها