پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 ، 31 : 18

کد خبر : 22932

از 0 نفر 0

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس عنوان کرد؛ اگر صرفه‌جویی نکنیم با کم آبی شدید مواجه خواهیم شد

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس عنوان کرد؛  اگر صرفه‌جویی نکنیم با کم آبی شدید مواجه خواهیم شد

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس، با اشاره به خشکسالی های سنواتی گفت: اگر مصارف آب را مدیریت و اصول صرفه‌جویی در مصرف آب را رعایت نکنیم، بی‌تردید با بحران شدید کم آبی در استان مواجه خواهیم شد.+ تحلیل خبر

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس، با اشاره به خشکسالی های سنواتی گفت: اگر مصارف آب را مدیریت و اصول صرفه‌جویی در مصرف آب را رعایت نکنیم، بی‌تردید با بحران شدید کم آبی در استان مواجه خواهیم شد.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی شرکت آبفا استان فارس، علی بوستانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس ، ضمن تشریح وضعیت منابع آب و روند آبرسانی در شهرها و روستاهای استان، بر لزوم مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب تاکید نمود.
وی با اشاره به خشکسالی های متوالی در استان فارس طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: کشور ایران و به تبع آن استان فارس، از نظر اقلیمی در منطقه‌ای خشک و نیمه خشک واقع شده است و بدیهی است که اصل سازگاری با کم آبی در این جغرافیا یک امر اجتناب‌ناپذیر است. وی ادامه داد، میانگین بارندگی در استان فارس کمتر از یک سوم میانگین جهانی است، در صورتی که میانگین تبخیر بیش از سه برابر میانگین جهانی می‌باشد. علاوه بر این، توزیع زمانی و مکانی این مقدار بارندگی نیز بسیار نامتناسب است. بوستانی افزود: مصرف سرانه آب یعنی مقدار آبی که هر نفر در شبانه روز مصرف می‌کند در دنیا معادل ۱۵۰ لیتر در شبانه روز و در کشور ما معادل ۲۵۰ لیتر در شبانه روز می‌باشد. حال آن که این مقدار در شهرها و روستاهای استان فارس حدود ۲۹۰ لیتر در شبانه روز است که بیانگر میزان مصرف غیرمتعارف آب شرب در میان مردم استان می‌باشد. مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف و تقاضای آب، وضعیت منابع آب استان را چنین توصیف نمود: در حال حاضر ۷۸ درصد از آب شرب شهرها و روستاهای تحت پوشش شرکت آبفا استان فارس از منابع آب‌های زیرزمینی تأمین می‌گردد. این در حالیست که در سال آبی جاری شاهد کاهش شدید نزولات آسمانی و باران در سراسر استان هستیم. به طوری که نسبت به سال گذشته با کاهش ۶۳ درصدی و در مقایسه با بلند مدت با کاهش ۴۴ درصدی میزان بارش‌ها مواجهیم.وی افزود: متأسفانه دبی استحصالی آب قریب به اکثریت منابع آب استان نظیر چاه‌ها، چشمه‌سارها و قنوات، تحت تأثیر عدم بارش‌ها، کاهش چشمگیری داشته است. در حال حاضر آب شرب تعداد زیادی از شهرها و روستاهای استان در وضعیت بحران قرار گرفته است. بطوریکه جهت برون رفت از این وضعیت، آبرسانی سیار، اجاره چاه‌های کشاورزی، کف شکنی چاه‌ها و در برخی مناطق بازسازی شبکه‌های توزیع آب مورد لزوم می‌باشد. مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه اظهار داشت: در همین راستا در حال حاضر ۱۴ شهر و ۵۵۸ روستای استان در وضعیت بحران قرار گرفته‌اند و تعدادی دیگر از شهرها و روستاهای استان نیز در شرایط تنش آبی به سر می‌برند که در صورت ادامه روند خشکسالی و عدم نزول بارش باران مطلوب و همین‌طور عدم مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب از سوی مشترکین عزیز، ورود به شرایط بحران قریب‌الوقوع است. وی در پایان صرفه‌جویی در مصرف و مصرف بهینه آب شرب را تنها راه گذر از بحران کم آبی توصیف نمود و تصریح کرد: تردیدی نیست در صورتی می‌توانیم بر بحران کم آبی فائق آبیم که مصرف بهینه در اذهان عمومی به یک باور اجتناب‌ناپذیر و یک فرهنگ عمومی مبدل گردد که به منظور نیل به این مهم می‌بایست با فرهنگ‌سازی و ترویج اصول صرفه‌جوئی در مصرف آب و نیز احساس مسئولیت توسط یکایک مردم فهیم استان فارس، با نهایت صرفه‌جویی در مصرف آب از وضعیت تنش‌زای کنونی و بحران کم آبی در تابستان سال جاری عبور کنیم.

تحلیل خبر

همانطور که چند روز گذشته در تحلیل خبر نوشتیم، تنش و بحران کم آبی و پایین آمدن سطح آب سدهایی که تولیدکننده برق برخی از نقاط کشور هستند به قطع برق هم منجر می‌شود و متعاقب آن زندگی روزمره فردی، اجتماعی و شغلی افراد را با مخاطرات و مشکلاتی بزرگ مواجه می‌سازد.
یقیناً در بروز هر بحران طبیعی و اجتماعی، عوامل مختلفی دخالت دارند که اگر آنها به درستی شناسایی و مهار شوند با یک اقدام پیشگیرانه، تااندازه‌ای می‌توان جلوی وقوع آن بحران‌ها را گرفت هرچند بعضی از عوامل خصوصاً در بحران‌های طبیعی، کاملاً قابل‌ کنترل نیست.
همانگونه که مسئولان ما به دو نوع برنامه‌ریزی (پیشگیری - درمان) باید همت گمارند و بیشترین تلاششان به روش علمی در مرحله پیشگیری مصروف شود، مردم هم به دو نوع آموزش در این دو مرحله نیاز دارند.
متأسفانه در موقع ترسالی و وفور آب، کمتر به مردم آموزش داده می‌شود تا به صرفه‌جویی و مدیریت آب منازل و محل کار خود همت گمارند و بیشتر زمانی که دستمان خالی می‌شود همه به فکر می‌افتیم. البته نه فقط در مقوله آب بلکه در همه مقولات همین‌طور
اقدام می‌کنیم.
اگر مرتب همین اعداد و ارقامی که مدیرعامل محترم شرکت آبفای فارس گفته در گوشه‌ای از برنامه‌های سیما به چشم بخورد و در سایر رسانه‌ها نیز به طریقی قابل توجه منعکس شود، به مرور زمان به تغییر فرهنگ مصرف می‌انجامد.
مردم موقعی که بدانند میانگین بارندگی در استان فارس کمتر از یک سوم میانگین جهانی و میانگین تبخیر بیش از سه برابر میانگین جهانی است و از طرف دیگر مصرف سرانه آب در شبانه روز در جهان 150 لیتر، در کشور 250 لیتر و در استان فارس 290 لیتر است و دائماً این اعداد و ارقام جلو چشم مردم باشد به مرحله صرفه‌جویی و مدیریت بهینه آب می‌رسند. البته برنامه‌ریزی و مدیریت فراگیر مدیران به قوت خود باید طراحی و اجرا شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها