چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 4 خرداد 1400 ، 13 : 17

کد خبر : 23031

از 0 نفر 0

معاون اول رئیس جمهور: سرمایه‌گذاری در برق نیاز ضروری است

معاون اول رئیس جمهور:  سرمایه‌گذاری در برق نیاز ضروری است

جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.+ تحلیل خبر

جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.
به گزارش ایسنا اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش وزارت نیرو درخصوص سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های برق آبی، بر لزوم حمایت از سرمایه‌گذاری در صنعت برق کشور تأکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت برق یک نیاز ضروری برای کشور است و خاموشی‌های چند روز اخیر در واقع یک هشدار بود تا با برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر لازم، انگیزه‌بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش دهیم.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر استفاده از فاینانس برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی برخی دانشگاه‌های کشور، اظهار داشت: لازم است با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق به دنبال نوسازی و خرید تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها باشیم تا از فرسودگی تجهیزات دانشگاه‌ها جلوگیری شود.
وی با اشاره به پیش‌بینی‌های موجود برای رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک اظهار امیدواری کرد با لغو تحریم‌ها، فضایی مناسب ایجاد شود تا وضعیت دانشگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی مراکز آموزشی ارتقاء پیدا کند.
در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز حضور داشتند، درخواست‌های برخی دستگاه‌های اجرایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تحلیل خبر

 خاموشی‌های اخیر در کشور، موجی از انتقادات نسبت به عملکرد دست‌اندرکاران صنعت برق کشور به راه انداخته است و بسیاری از مردم، مسئولان و نهادها نیز نسبت به شرایط موجود معترض شده و واکنش نشان داده‌اند.
مسئله‌ای که شاید باید با دقت بیشتری مورد واکاوی قرار گیرد این است که آیا وضعیت کنونی قابل پیش‌بینی بوده یا نه؟ چرا که در بسیاری از بحران‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه معمولاً ضعف‌ها و خسارت‌ها با «غیرمترقبه بودن» توجیه می‌شود، اما بعضی بحران‌ها کاملاً قابل پیش‌بینی هستند. با مروری بر اخبار و اطلاعیه‌های هواشناسی کشوری در شش ماه اخیر، به سادگی می‌توان دریافت که کاهش قابل توجه نزولات آسمانی کاملاً قابل پیش‌بینی بوده، از طرفی صادرات برق نیز بر اساس قرارداد کاملاً مشخص بوده است؛ ظرفیت و توان تولید برق نیروگاه‌های کشور هم که طبیعتاً مرتباً پایش و آنالیز می‌شود و از سوی دیگر افزایش احتمالی مصرف برق با توجه به الگوی مصرف عمومی و نیز ورود مزارع استخراج رمزارز (اعم از قانونی و غیرقانونی) دور از ذهن نبوده است، مضاف بر اینکه کارشناسان و متخصصان صنعت برق حتماً بر اساس آمارها، الگوهای مصرف و شرایط و ظرفیت موجود پیش‌بینی وضعیت کنونی را از مدتها قبل‌تر کرده بودند؛ اما سؤال اینجاست که چرا اقدامی برای پیشگیری از وضعیت خاموشی‌های پیش رو انجام نشده است؟ در چنین شرایطی بسیاری از کشورها از قبل تمهیدات مختلفی را برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها، توسعه نیروگاه‌های کنونی، احداث نیروگاه‌های جدید و حتی خریداری و واردات برق می‌اندیشند، اما در کشور ما ناگهان چنین اتفاقی رخ می‌دهد و نه تنها مردم بلکه برخی نهادها و ارگان‌ها مانند بیمارستان‌ها و پلیس از این وضعیت شاکی
می‌شوند.
پس باید از مسئولان ذی‌ربط پرسید که چرا پیش از این، ضرورت سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش برق (آن هم با پتانسیل بی‌نظیر کشور در احداث نیروگاه‌های خورشیدی) مورد غفلت بوده و «برنامه‌ریزی» انجام نشده و «تدابیر لازم» اتخاذ نشده است؟ آیا حتماً باید در بحران قرار بگیریم تا به فکر چاره باشیم؟ آیا اتفاقات امروز قبلاً توسط کارشناسان پیش‌بینی و گزارش نشده بود؟ این پرسش‌ها و بسیاری پرسش‌های دیگر وجود دارد، اما جوابی نیست و باز هم شاهد تکرار بحران‌های مختلف در کشور هستیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها