پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 5 خرداد 1400 ، 26 : 17

کد خبر : 23040

از 0 نفر 0

اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد

اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۵ خود، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است را اعلام کرد.+ تحلیل خبر

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۵ خود، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است را اعلام کرد.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، در این اطلاعیه آمده است: در اجرای ماده ۶۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری به آگاهی مردم شریف ایران اسلامی می‌رساند، اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که صلاحیت آنان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:
آقای سعید جلیلی– فرزند محمدحسن
آقای محسن رضایی میرقائد– فرزند نجف
آقای سید ابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رییسی– فرزند سیدحاجی
آقای علیرضا زاکانی– فرزند حسین-
آقای سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی– فرزند سید حسن
آقای محسن مهر علی زاده– فرزند رحیم
آقای عبدالناصر همتی– فرزند احمدعلی
بر اساس ماده ۶۶ قانون، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی خاتمه می‌پذیرد.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

تحلیل خبر

مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، ابزار و انگیزه لازم را می‌طلبد. در شرایط کنونی که همه دنیا چشم به انتخابات ایران و میزان مشارکت مردم در آن دوخته است، منطق حکم می‌کند که در ابتدا مجموعه عواملی که باعث حضور حداکثری مردم می‌شود را بررسی و تحلیل کرده و در یک مجموعه منظم و مدون به اجرا گذاشته شود. حتماً می‌گویید اولین و مهمترین انگیزه برای حضور مردم، میزان رضایت آنان از اوضاع اقتصادی و معیشتی است و در فرصت چند روزه باقیمانده تا انتخابات، نمی‌توان کوهی از مشکلات اقتصادی پیش روی ملت را برداشت و به خواسته‌های آنان پاسخ مثبت داد. بدون شک، این نظر درست و منطقی است و یکی از پایه‌های مهم رضایت‌مندی مردم، اوضاع معیشتی و زندگی بی‌دغدغه آنهاست. پس این علت، فعلاً قابل پیگیری و منتج به نتیجه نیست، اما انگیزه دوم ایجاد فضای رقابتی بین کاندیداها و ارائه طرح و برنامه‌هایی است که بتواند آینده زندگی فردی و اجتماعی مردم را تضمین کند و در مناظره‌های جدی بین کاندیداها به طور واقعی (نه نمایشی) مطرح شود. حال فرض بر این بگذاریم که شورای نگهبان و مسئولان نظام می‌خواهند چنین رقابت واقعی را به وجود آورند آیا با کاندیداهای تأیید صلاحیت شده فعلی، چنین انگیزه‌ای شکل می‌گیرد؟ اگر این انگیزه دوم هم حذف شود و نهایتاً مشارکت مردم رو به سردی رود و رئیس‌جمهور بعدی (هر که باشد)، با رأی بسیار کم و ضعیف، انتخاب شود آن وقت، اولین ضربه داخلی و بین‌المللی، بر خود رئیس‌جمهور بعدی وارد می‌آید و جایگاهش از ابتدای کار متزلزل خواهد شد. اینکه حتی آقای رئیسی به شورای نگهبان گفته‌اند در تأیید صلاحیت‌ها تجدیدنظر کرده و فضا را رقابتی کند چون می‌داند که رئیس‌جمهور بعدی با رأی ضعیف، در پایین‌ترین سطح قدرت داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت و وجهه محبوب و مقبولی در میان مردم و در مجامع بین‌المللی نخواهد داشت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها