یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 5/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 7 خرداد 1400 ، 39 : 17

کد خبر : 23049

از 0 نفر 0

حمایت مجلس از شورای نگهبان در ردصلاحیت‌ نامزدهای ریاست جمهوری

حمایت مجلس از شورای نگهبان  در ردصلاحیت‌ نامزدهای  ریاست جمهوری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای از اقدام شورای نگهبان در بررسی دقیق صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.+ تحلیل خبر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای از اقدام شورای نگهبان در بررسی دقیق صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.
به گزارش فرارو، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با امضا بیانیه‌ای از اقدام شورای نگهبان در بررسی دقیق صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت کردند.
روز گذشته نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. پرونده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری حدود ۱۰ روز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.
علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمود احمدی‌نژاد و مسعود پزشکیان از داوطلبان شاخصی بودند که صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان احراز نشده است.همچنین نمایندگان شهرهای مختلف نیز در مصاحبه‌های گوناگون از اقدام شورای نگهبان تقدیر کردند.

تحلیل خبر

مجلسی که به جای تأکید بر حقوق حقه تمام مردم ایران در «آزادی انتخاب کردن و انتخاب شدن» به تأیید ردصلاحیت های نامزدهای ریاست جمهوری می‌پردازد، چه جایگاهی در اذهان و اندیشه‌ها و قضاوت مردم پیدا می‌کند؟ حدود 600 نفر برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند از میان آنها حداقل 40-50 نفرشان از عناصری بودند که سوابق زیادی در قوای مقننه، قضائیه، مجریه و نیروهای نظامی داشته‌اند و وفاداری آنها به حکومت بر هیچ کس پوشیده نیست. از بین آنها برخی در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از طرف رهبری منصوب شده‌اند یعنی صلاحیت دارند که مصلحت نظام را تشخیص دهند و صاحب‌نظر و رأی هستند. عجیب است که نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی که بیانیه حمایت از شورای نگهبان را امضا کرده‌اند، قدرت این تشخیص را ندارند و در رده پایین‌تری از ردصلاحیت شدگان قرار دارند.
از زمان قاجاریه تاکنون در بسیاری از مقاطع اکثریت نمایندگان مجلس به صورت فرمایشی رأی آورده و به صورت فرمایشی و گوش به فرمان حکومت وقت، چشم و گوش بسته، هر آنچه که آنها می‌خواسته‌اند را امضا می‌کرده‌اند ولی در همان مجالس عده‌ای جسور و شجاع پیدا می‌شدند که علیه آنان موضع گرفته و زبان گویای مردم باشند.
آیندگان چه قضاوتی در مورد نمایندگان چنین مجلسی می‌کنند و آنها را چگونه می‌بینند؟ جای تأسف است که امروز عموم مردم ایران و همه طیف‌های سیاسی چه اصلاح‌طلب، چه اصول‌گرا، چه مستقل و حتی برخی از نامزدهای تأیید صلاحیت شده به این ردصلاحیت ها اعتراض می‌کنند و حتی طیف‌های مختلف بسیج دانشجویی بیانیه اعتراض‌آمیز می‌دهند ولی اکثریت نمایندگان مجلس راه دیگری را می‌روند!
البته اکثریت این نمایندگان، خود به همین شیوه به مجلس راه یافته‌اند و برایشان این روش شیرین است. اگر یک زمانی، تیغ ردصلاحیت نیز به بدن آنها بخورد آنگاه زانوی غم و پشیمانی به سینه می‌چسبانند، همانند بسیاری از ردصلاحیت شدگان فعلی که قبلاً خودشان مدافع این گونه ردصلاحیت ها بودند و امروز پشیمانند!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها