پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 16 تیر 1400 ، 14 : 18

کد خبر : 23315

از 0 نفر 0

موافقت ایران با افزایش صادرات گاز به عراق

موافقت ایران با افزایش صادرات  گاز به عراق

بنا بر اعلام منابع عراقی، کاردار سفارت ایران در عراق با معاون وزارت برق این کشور دیدار و دو طرف بر مسئله افزایش صادرات گاز ایران به عراق توافق کردند.+ تحلیل خبر

بنا بر اعلام منابع عراقی، کاردار سفارت ایران در عراق با معاون وزارت برق این کشور دیدار و دو طرف بر مسئله افزایش صادرات گاز ایران به عراق توافق کردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ناس، وزارت برق عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که موسی علیزاده، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با عادل کریم، معاون امور تولید این وزارت دیدار و رایزنی کرده است.
بنا بر این بیانیه، دو طرف در این دیدار در رابطه با آخرین تحولات روابط دوجانبه در زمینه انرژی و سوخت گفت وگو کردند.
در این بیانیه آمده است: کاردار سفارت ایران در بغداد با اشاره به روابط تاریخی و ریشه‌دار میان دو کشور، اعلام کرد که ایران آماده افزایش صادرات گاز به عراق و از سرگیری فعالیت خطوط گاز ایرانی است.از سوی دیگر، معاون وزارت برق عراق از اراده جدی ایران برای تقویت همکاری‌ها میان دو کشور استقبال کرد و گفت که وزارت برق عراق برای برطرف کردن نیازهای تولید برق به افزایش واردات گاز نیازمند است.

تحلیل خبر

صادرات گاز ایران به عراق و دیگر کشورها زمانی تحسین‌برانگیز است که مردم کشور خودمان در نقاط مختلف از آن بهره‌مند باشند. بدون تردید هر کس با الفبای علم اقتصاد آشنا باشد طرفدار صادرات و مخصوصاً صادرات گاز با توجه به مخازن عظیم و گسترده آن است. صادرات گاز به دیگر نقاط جهان برای کشور درآمدزاست و به نفع مردم است اما مردم نقاط زیادی از کشور هستند که از گاز طبیعی محرومند و موقعی که خبر صادرات گاز به عراق یا کشورهای دیگر را می‌شنوند خودشان را با مردم آن کشورها مقایسه می‌کنند و می‌گویند چرا ما با این همه منابع عظیم گازی از آن محروم باشیم ولی مردم کشورهای دیگر از آن بهره‌مند باشند. دو روز قبل (دوشنبه 14 تیر) مدیرعامل شرکت گاز استان هرمزگان گفته بود: «تا پایان سال 45 درصد از خانوارهای استان، تحت پوشش گاز شهری و روستایی قرار می‌گیرند» معنای این سخن این است که اگر فرض بر موفقیت این شرکت بگذاریم تازه تا آخر سال جاری، 45 درصد این خانوارها صاحب گاز می‌شوند و هنوز 55 درصد دیگرشان همچنان محروم از گاز هستند و معلوم نیست تا چه زمانی تحت پوشش گاز شهری و روستایی قرار
گیرند.
مشخص است با چنین وضعیتی بهره‌مندی مردم خودمان از نعمت گاز، بسیار فوری‌تر و ضروری‌تر است و این امر مغایر با صادرات گاز به دیگر نقاط جهان نیست بلکه باید 40 - 50 سال قبل که گاز ایران را به کشورهای دیگر صادر می‌کردند از محل ارز دریافتی زیاد آن، عملیات گازرسانی به همه نقاط کشور را انجام می‌دادند. واقعاً برای خود ما نیز که از نعمت گاز طبیعی برخورداریم سخت است که بشنویم هنوز 55 درصد هموطنان مان در هرمزگان و دیگر نقاط کشور تحت پوشش شبکه گاز طبیعی نیستند و حتی در زمستان با کمبود گاز مایع مواجه شده و باید در صف طویل گاز مایع و نفت سفید باشند تا خود و خانه‌شان را گرم نگه دارند. شاید این عزیزان احساس تبعیض هم بکنند و بهره‌مندی بخشی از کشور از گاز و محرومیت خودشان از آن را خلاف عدل بدانند که البته حق دارند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها