پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 26 تیر 1400 ، 17 : 19

کد خبر : 23386

از 0 نفر 0

جهانگیری: فکر نمی‌کردیم حتی هند از ایران نفت نخرد نباید به مردم دروغ می‌گفتیم البته مسائل را در زمان و فرصتی که شرایط مهیا باشد مطرح خواهیم کرد که در سه سال گذشته چه بر سر اقتصاد ایران آمد و آمریکا با تمام ظرفیت ایستاده بود تا اقتصاد ایران را از هم بپاشد

جهانگیری:  فکر نمی‌کردیم حتی هند از ایران نفت نخرد  نباید به مردم دروغ می‌گفتیم البته مسائل را در زمان و فرصتی که شرایط مهیا باشد مطرح خواهیم کرد که در سه سال گذشته چه بر سر اقتصاد ایران آمد و آمریکا با تمام ظرفیت ایستاده بود تا اقتصاد ایران را از هم بپاشد

همچنان همانند فردی هستیم که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و زخم بسیاری به جان بخریم اما نگوییم که چه اتفاقی افتاده است.+ تحلیل خبر

همچنان همانند فردی هستیم که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و زخم بسیاری به جان بخریم اما نگوییم که چه اتفاقی افتاده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «با تمام وجود دعا می‌کنم خداوند به حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و تیم وی در دولت کمک کند تا کشور را از این شرایط سخت عبور دهند»، اظهار کرد: دولت جدید به‌زودی کار را برعهده می‌گیرد که می‌تواند با نیروهای جدید، تازه‌نفس و ابتکارات نو و انگیزه بالا وارد شود و امور کشور را به پیش ببرد.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در مراسمی با عنوان «تجلیل از یاوران اشتغال محرومین» که در بانک مرکزی برگزار شد، با تأکید بر اهمیت و ضرورت تقویت همبستگی اجتماعی در کشور گفت: دغدغه امروز و فردای ایران تقویت همبستگی اجتماعی است. این موضوع یک ضرورت اساسی در همه کشورها است که به هیچ وجه نباید تضعیف شود. تضعیف همبستگی اجتماعی از تهدیدهای جدی برای هر کشوری است که می‌تواند منجر به ایجاد فاصله میان حکومت و جامعه، تقویت فاصله درون حکومت و درون جامعه شود.
وی با بیان اینکه «همبستگی اجتماعی از سوی عوامل مادی مانند فقر، تبعیض، فساد و آسیب‌های اجتماعی که یکی از مهمترین آنها حاشیه‌نشینی است، تهدید می‌شود»، اظهار کرد: عوامل غیرمادی نظیر رشد فردگرایی، مادی‌گرایی و تضعیف ارزش‌ها در جامعه نیز موجب تضعیف همبستگی اجتماعی است؛ بنابراین هر اقدامی که در جهت تقویت همبستگی اجتماعی انجام شود اقدامی پسندیده، دلسوزانه و متناسب با نیازهای کشور است.
جهانگیری با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران خاطرنشان کرد: آمریکا توطئه بدی علیه اقتصاد کشور آغاز کرد و همچنان همانند فردی هستیم که با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته و زخم بسیاری به جان بخریم اما نگوییم که چه اتفاقی افتاده است، چراکه در تقابل با آمریکا هستیم و باید کاری کنیم که آمریکا بفهمد این روش در برابر ملت ایران ناموفق بوده است و نمی‌توان این گونه با ملت متمدن و بافرهنگ ایران مقابله کرد.
وی با بیان اینکه «باید به گونه‌ای اقدام می‌کردیم که موجب خوشحالی آمریکایی‌ها و یأس مردم در داخل نشود»، افزود: علاوه بر این مسائل نباید به مردم دروغ می‌گفتیم و البته مسائل را در زمان و فرصتی که شرایط مهیا باشد مطرح خواهیم کرد که در سه سال گذشته چه بر سر اقتصاد ایران آمد و آمریکا با تمام ظرفیت ایستاده بود تا اقتصاد ایران را از هم بپاشد.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه حداقل ۳۰ درصد بودجه ریالی و بیش از ۶۰ درصد درآمد ارزی متکی به نفت است، تأکید کرد: آمریکا ایستاد تا نفت را از اقتصاد ایران حذف کند و به دنبال این بودند که با تحریم نفت، سیستم بانکی و کشتیرانی، اقتصاد ایران را از هم بپاشانند که مردم ایران در سختی و فشار قرار گرفتند اما اقتصاد ایران از هم نپاشید.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در پایان سال ۹۸ حرکت اقتصاد کشور رو به رشد شد و توانستیم با تحریم‌ها بجنگیم تا جایی که در ابتدای سال ۹۹ فکر می‌کردیم که کشور وارد مرحله جدیدی شده است اما زندگی مردم و اقتصاد کشور وارد مبارزه دیگری به نام مبارزه با ویروس کرونا شد.
جهانگیری تصریح کرد: صادرات غیرنفتی پس از تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت ایران چرخه اقتصاد کشور را به حرکت در می‌آورد اما پس از شیوع کرونا و در ابتدای سال ۹۹ نتوانستیم حتی به کشورهای همسایه همانند عراق، ترکیه و افغانستان که نقطه اصلی صادرات و واردات بودند همانند گذشته کالا وارد یا صادر کنیم و مرزهای زمینی بسته شدند دولت تلاش کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کشورهای همسایه را متقاعد برای واردات و یا صادرات کالا نماید.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در سه ماهه اول سال ۹۹ در اثر شیوع کرونا یک میلیون و ۴۰۰ هزار شغل در کشور از بین رفت ادامه داد: با شروع کرونا شرایط ویژه‌ای در کشور به وجود آمد که اثر عمیقی بر اقتصاد، نرخ اشتغال و سرمایه‌گذاری داشت و از این منظر سال ۹۹ سالی ویژه است و تمام اقتصاددانان سیاسی باید از این منظر به سال ۹۹ به خوبی بپردازند و عوامل را بررسی کنند تا ارزیابی دقیقی در این خصوص در زمینه اقتصاد کشور انجام شود.
وی با بیان اینکه در شرایط جنگ و صلح نمی‌توان یک سیاست را در کشور به پیش برد، ادامه داد: در جنگ نظامی دشمن صد موشک به خاک کشور شما پرتاب می‌کند که شما با پاسخ تنها یک موشک می‌توانید یک بازدارندگی در برابر حملات دشمن به وجود آورید اما آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران کاری کرد که نمی‌توانستیم همسایگان و کشورهای دوست جمهوری اسلامی ایران را قانع کنیم که حتی پول بلوکه شده ما را پس بدهند و به صراحت اعلام می‌کردند که چنین امری امکان‌پذیر نیست چرا که آمریکا در همه جا حاضر است و برای کشور ما در صورت دادن پول مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کنند.
جهانگیری افزود: ‌فکر نمی‌کردیم حتی هند نیز از ایران نفت نخرد و مابه‌ازایی ندهد و حتی روسیه و برخی کشورهای همسایه که برای استقلال کشور آنها از خون فرزندان خود گذشتیم نیز چنین اقداماتی انجام دادند و ما در این جنگ اقتصادی تنها بودیم و مقابله به مثل نیز نکردیم و تنها می‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم، کالاها را جابجا کنیم و با اتخاذ سیاست‌هایی پس از تحریم بانکی، پول خرید کالاها را وارد کشور کنیم.
وی با بیان اینکه امروز حجم ذخایر اسکناس و طلای بانک مرکزی در تاریخ ایران بی‌سابقه است، تأکید کرد: دولت آینده بی‌سابقه‌ترین مجموع ذخایر ارزی و طلای کشور را دارد و در دولت تدبیر و امید به این موضوع توجه داشتیم تا همواره ذخایر در کشور افزایش یابد تا در روز مبادا با استفاده از اسکناس و ارز، دارو وارد کشور نماییم و دست کشور در این زمینه خالی نباشد.

تحلیل خبر

با این سخنان دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، به این نتیجه می‌رسیم که مجموعه مسئولان کشور جهت مقابله با جنگ سنگین اقتصادی آمریکا، روی کشورهایی همچون روسیه، چین، هند و چند کشور کوچک و جهان سومی که ظاهراً رفیق و دوست ما محسوب می‌شوند، حساب باز کرده بودند ولی با عدم همکاری آنها، یکدفعه زیرپای خود را خالی دیدند و به قول ایشان، در این نبرد اقتصادی، ایران «تک و تنها» ماند. اینها نه فقط خیلی از جاها همراهی نکردند بلکه این رفقای کمونیست، بیشتر مواقع به ضرر ما حرکت کردند و دراصل، پشت پرده نمی‌خواستند که مشکلات ایران، حتی از طریق مذاکره حل شده و گره از کار ملت ما گشوده شود. بهترین سند این تحلیل، سخنان دکتر ظریف در نوار صوتی اخیر وی است که نشان می‌دهد روسیه، چگونه تلاش در جهت ناکامی مذاکرات ایران با طرف مقابل را داشته است. شاید رمزگشایی و اعترافاتی که جناب جهانگیری به آن اشاره می‌کند و حواله به آینده می‌دهد، اگر بیان شود، حقایق بیشتری برملا خواهد شد که نشان می‌دهد رفقای کمونیست (چین و روسیه) قابل اعتماد و اتکا نیستند. البته متأسفانه به خاطر تحریم‌های گسترده و قطع ارتباط همه کشورهای جهان با کشور ما، اگر همین اجناس
بی‌کیفیت چینی هم به ما نمی‌رسید، عملاً همه بازار ما تعطیل می‌شد. سالهاست به هر مغازه، داروخانه، شرکت، کارخانه و تمام مراکز مهم تولیدی دولتی و خصوصی که نگاه می‌کنیم، همه اجناس، قطعات و کالاهای چینی می‌بینیم و اگر این کالاها هم نبود تمام مشاغل با توقف شغل و فعالیت مواجه می‌شدند و اقتصاد ما فرو می‌پاشید. این سخن به معنای تأیید حضور اقتصاد چین در کشور ما نیست بلکه برعکس، می‌گوییم چرا همانند اقتصاد تک محصولی نفتی ما، تجارت و واردات عظیم ما هم دراختیار «فقط یک کشور» قرار گیرد که آن کشور هر طور بخواهد با ما معامله کند؟ و مردم ما مجبور باشند اجناس بی‌کیفیت آنها را با هر قیمتی که آنها تعیین می‌کنند بخرند؟ اینکه جناب جهانگیری گفته «نباید به مردم دروغ می‌گفتیم»نتیجه‌اش همین مواردی است که سرنوشت کشور را تغییر داد و ما را محتاج و وابسته به بلوک شرق کرد!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها