پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 27 تیر 1400 ، 21 : 19

کد خبر : 23395

از 0 نفر 0

ظرفیت تولید واکسن کرونا در چین به ۵ میلیارد دُز رسید

ظرفیت تولید واکسن کرونا  در چین به ۵ میلیارد دُز رسید

سخنگوی وزارت صنایع و فناوری اطلاعات چین از افزایش ظرفیت تولید واکسن کرونا در این کشور به ۵ میلیارد دُز خبر داد.+ تحلیل خبر

سخنگوی وزارت صنایع و فناوری اطلاعات چین از افزایش ظرفیت تولید واکسن کرونا در این کشور به ۵ میلیارد دُز خبر داد.
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از شینهوا، تیان یو لونگ افزود: همچنین در چین تاکنون یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دز واکسن کرونا تزریق شده است.
او همچنین اعلام کرد: تاکنون چین ۵۷۰ میلیون دز واکسن به دیگر کشورها عرضه کرده و میزان تولید و عرصه چین در این زمینه به طور مستمر و سریع افزایش یافته است و به طور مطلوب پاسخگوی تقاضای داخلی بوده و به مبارزه جهانی با همه‌گیری کرونا کمک کرده است.
این مقام چینی در بخشی دیگر از سخنان خود همچنین اظهار داشت: وزارت صنایع و فناوری اطلاعات چین در اقدام بعدی ضمن همکاری با نهادهای دیگر در راهنمایی و تضمین امنیت تولید واکسن و با در نظر گرفتن تقاضای داخلی و خارجی به گسترش همکاری بین‌المللی در تولید واکسن پرداخته و خدمات جامع برای مبارزه جهانی با همه‌گیری کرونا ارائه خواهد داد.

تحلیل خبر

چین، خود محل تولد ویروس کروناست؛ اینکه آیا عمداً این ویروس را ساخته تا هم محل درآمد فوق‌العاده‌ای برای خود فراهم کند و هم سلاح مرگباری علیه دیگر کشورها باشد یا عمدی در کار نبوده، فعلاً مورد بحث و تحلیل ما نیست، اما هر چه هست چین، رکورد همه کشورها در تولید واکسن را شکسته، آنهم با 5 میلیارد دُز! نیک می‌دانیم که جمعیت کل جهان حدود 8 میلیارد نفر است و اگر چین تا چند ماه دیگر به سرعت گذشته واکسن کرونا تولید کند به بیش از 8 میلیارد دُز هم خواهد رسید.
این در حالی است که آمریکا، انگلستان، روسیه و سایر کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا جمعاً رقم بسیار کمتری را در دو نوبت تولید کرده‌اند. این رقم سنگین تولید واکسن کرونا در چین نشان می‌دهد که این کشور از قبل آمادگی ساختن و تجاری‌سازی آن را داشته است وگرنه فرصتی که چین داشته سایر کشورهای پیشرفته جهان هم داشته‌اند. آنها، هم نیروی انسانی متخصص قوی‌تر و فعال‌تر را داشته‌اند و هم امکانات و تجهیزات و هزینه آن را. پس چرا همه آنها جمعاً نتوانسته‌اند به اندازه چین تولید واکسن داشته باشند؟ این نکته گویای چیست؟ از طرف دیگر چین ادعا دارد که 570 میلیون دُز واکسن کرونا را به دیگر کشورها فروخته و ادعای دوستی و حمایت از ایران را هم دارد، حال سؤال این است که چرا با همه تقاضاها و اصرار ایران، حداقل 40 میلیون از 570 میلیون دُز را به کشور ما نداد؟ و در ارسال همان مقدار بسیار کم هم، تأخیر فراوان داشت؟ آیا تبعیت از تحریم‌های آمریکا باعث این رویکرد منفی شده؟ یا منافع دیگر چین اقتضا کرده که ایران را در حالت نیاز نگه دارد؟! و آمار جانباختگان هر روز ما برایش مهم نباشد!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها