چهار شنبه 29 فروردین 1403 4/17/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 10 مرداد 1400 ، 56 : 17

کد خبر : 23456

از 0 نفر 0

واعظی: تلاش برای مقابله با فناوری محکوم به شکست است

واعظی:  تلاش برای مقابله با فناوری محکوم به شکست است

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به بررسی طرح موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی، تلاش برای مقابله با فناوری را محکوم به شکست دانست.+ تحلیل خبر

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به بررسی طرح موسوم به صیانت از کاربران در فضای مجازی، تلاش برای مقابله با فناوری را محکوم به شکست دانست.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی در واکنش به طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی گفت: دسترسی به ارتباطات دیتا امروز جزو حقوق پایه شهروندی است، هرگونه تلاش برای تحدید این حق محکوم به شکست است.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: روشن است که مردم هنوز از آنچه طراحان این طرح درباره محتوای آن می‌گویند قانع نشده‌اند و هنوز هم متن موثقی از جزییات طرح در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.
واعظی، صیانت از کاربران فضای مجازی و وضع قوانین در زمینه حفاظت از امنیت و اخلاق در این فضا را امری طبیعی و لازم در جوامع مختلف دانست و گفت: آنچه در این زمینه اهمیت دارد، ‌ شفافیت کامل در مواجهه با مردم و اقناع کامل آنان درباره قانون است. مردم نامحرم نیستند که ما در خفا برای آنها قانون بنویسم و دیوارهای کوتاه و بلند بسازیم.
وی با بیان اینکه «فضای مجازی فقط چند شبکه اجتماعی بین‌المللی نیست که برای عدم انتشار برخی اخبار و محتوای نامناسب آن را ببندیم»، تأکید کرد:‌ اگرچه معتقدم که محتوای غیراخلاقی فضای مجازی باید مدیریت شود، اما امروز جامعه ایران دانش‌بنیان شده و از فضای مجازی برای کسب علم و آموزش، مهارت‌یابی، کسب وکار، اشتغال و انواع فعالیت‌های دیگر استفاده می‌کند. بر همین اساس هرگونه ایجاد محدودیت در این فضا پیامدهای قابل توجهی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت و موجب تعطیل شدن کسب‌وکارهای فراوان خواهد شد و طراحان طرح صیانت باید به آن توجه کنند.
وزیر سابق ارتباطات، تلاش برای مقابله با فناوری از طریق مسدود کردن را طبق تجربه‌های قبلی محکوم به شکست دانست و افزود: همه باید بدانیم که اگر نیتمان صرفاً ایجاد محدودیت یا مانع گذاشتن در مقابل توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی و فضای مجازی باشد، موفق نخواهیم شد؛ اما اگر نیت حقیقتاً آنطور که عنوان می‌شود، صیانت از کاربران است، ‌ باید مفاد طرح با شفافیت با مردم درمیان گذشته شده و آنها درخصوص محتوای آن اقناع شوند.

تحلیل خبر

هر پدیده تکنولوژیک که در مقطعی از زندگی اجتماعی بشر، اختراع و تولید می‌شود در ابتدای پیدایش، فقط تعداد خاص و اندکی از آن بهره‌مند می‌شوند و جنبه فانتزی و تشریفاتی دارد ولی به مرور که در دسترس همگان قرار می‌گیرد، جزء ضروریات زندگی می‌شود. یخچال، تلویزیون، کولر، برق، تلفن، گاز، کامپیوتر، گوشی و خط تلفن همراه، اینترنت و ... همگی این مسیر را پیموده‌اند و از «فانتزی بودن» تا «ضروری بودن» در زندگی مردم، تغییر نقش داده‌اند به گونه‌ای که امروز زندگی کردن بدون آنها، تقریباً غیرممکن و محال است. حال اگر کسی بخواهد به جنگ آنها برود و آنها را از زندگی روزمره خود و دیگران حذف کند، به یقین شکست خواهد
خورد.فاتحان این عرصه کسانی هستند که تلاش کنند «بهتر» از آنها را خلق کنند نه اینکه با آنها قهر کرده و یا به حداقل‌ها راضی شوند. دنیای جدید، دنیای لحظه به لحظه نو شدن و آفریدن پی در پی پدیده‌های اعجاب‌آور است. آیا بشر در 300 سال قبل می‌دانست که روزی چنین اختراعات و نوآوری‌هایی به وقوع بپیوندد؟ آیا خود ما 50 سال قبل باور می‌کردیم که روزی با یک گوشی تلفن همراه، بتوان با سراسر دنیا ارتباط برقرار کرد و حتی بچه‌های دبستانی و خردسال هم، هر کدام با این ابزار شگفت‌انگیز بتوانند وارد فضای مجازی شوند و چشمشان را به روی جهان جدید بگشایند؟
امروز نمایندگانی که در مجلس شورای اسلامی کلیت طرح محدودیت اینترنت و فضای مجازی را به نام «طرح صیانت» تصویب کرده‌اند فردا و فرداهای تاریخ از آنها چه چهره‌ای در اذهان نسل آینده ترسیم خواهد شد؟ آیا همین امروز توانایی پاسخگویی به زن و فرزندان خود و مردم حوزه انتخابیه خویش را دارند؟
البته اینها چه بدانند و چه ندانند پایان کارشان شکستی قطعی خواهد بود ولی افسوس که فرصت‌ها و اموال عمومی را در این‌گونه مسیرها، تلف کرده و خسارت به کشور و مردم وارد می‌کنند!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها