پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 16 مرداد 1400 ، 04 : 18

کد خبر : 23485

از 0 نفر 0

شرمن خطاب به تد کروز سناتور تندروی جمهوریخواه اختلاف با جمهوریخواهان درمورد ایران برسر «روش» است

شرمن خطاب به تد کروز سناتور تندروی جمهوریخواه اختلاف با جمهوریخواهان درمورد ایران برسر «روش» است

وندی شرمن قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به تد کروز نماینده تندرو جمهوریخواه سنای آمریکا در نشستی درباره ایران اظهار داشت ما اهداف یکسانی داریم، اما بر سر روش‌های رسیدن به آن اختلاف داریم.+ تحلیل خبر

وندی شرمن قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به تد کروز نماینده تندرو جمهوریخواه سنای آمریکا در نشستی درباره ایران اظهار داشت ما اهداف یکسانی داریم، اما بر سر روش‌های رسیدن به آن اختلاف داریم.
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، تد کروز نماینده تندروی جمهوریخواه سنای آمریکا، بحث‌های خود را با وندی شرمن در سنا در صفحه رسمی‌اش در اینستاگرام منتشر کرده که خطاب به او مدعی شده است جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در شش ماه گذشته در قبال ایران مماشات کرده و این رویکرد باعث افزایش درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها می‌شود.
شرمن در پاسخ به این سناتور با تکرار اتهام پراکنی‌ها و ادعاهای ضدایرانی مقامات آمریکایی علیه برنامه هسته‌ای ایران و نفوذش در منطقه پاسخ داده است: شما و من به طور مداوم درباره بهترین روش‌ها برای حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، توقف حمایت از تروریسم، توقف رفتارهای مخرب و تهدیدآفرینی علیه متحدان و شرکای خود صحبت می‌کنیم.
معاون وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ما اهداف یکسانی داریم، با تکرار ادعاهای همیشگی مقامات آمریکایی مدعی شد باید اطمینان حاصل کنیم مردم ما و متحدان و شرکای ما ایمن باشند، ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و رفتارهای مخرب را متوقف می‌کند.
وی ادامه داد لذا درخصوص اهداف توافق داریم، اما بر سر روش‌های رسیدن به آن اختلاف داریم. با بعضی از مسائلی که مطرح کردید مخالف هستم.
شرمن درعین حال معترف شد معتقدم دولت بایدن، تحریم‌های حداکثری (علیه ایران) داشته است. ما به صورت مستمر نهادهای بیشتری را بر اساس اطلاعات مستندی که از آن نهادها در دست داریم به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده‌ایم.

 

تحلیل خبر

آنچه وندی شرمن قائم مقام و معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفته و اظهار داشته است که دمکرات‌ها و جمهوری خواهان در اهداف یکسان هستند و فقط در «روش‌ها» با هم اختلاف دارند، مطلبی است که ما در تحلیل خبر روزنامه طلوع چهارشنبه 13 مردادماه (دو شماره قبل) نوشتیم. در آن تحلیل عنوان کردیم: «سیاست همه روسای جمهور آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران در کلیت و سمت‌گیری و استراتژی یکسان بوده، گرچه به لحاظ روش و شیوه و تاکتیک تفاوت‌هایی داشته‌اند.»
نظام سیاسی آمریکا، به صورت سیستماتیک و راهبردی با برنامه‌ریزی درازمدت عمل می‌کند و آمد و رفت روسای جمهور، بر آنها تأثیر عمده و اساسی ندارد. نظام‌های «سیستم محور» با نظام‌های «فردمحور» همین تفاوت اساسی را دارند؛ در نظام‌های سیستم محور، فردِ رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر نمی‌تواند همه چیز را برهم زند و طبق میل خود آنها را، تغییر دهد، حتی امر و نهی وی در چارچوب قانون، محدود است و همه چیز روی، یک ریلِ از قبل تعبیه شده حرکت می‌کند همچنانکه راننده قطار باید روی ریل آماده شده، قطار را هدایت کند و تغییر راننده، تأثیری بر مسیر قطار ندارد، در کشورهای «سیستم محور» هم همینطور است.
در نظام «فردمحور» با آمد و رفت سکان‌دار کشور، براساس خواست و میل وی، می‌تواند همه چیز جابجا شود حتی اصول و سیاست‌های اساسی و ثابت هم قابل تغییر است و لذا در این گونه کشورها، هم اهداف، هم اصول، هم روش‌ها، هم استراتژی و تاکتیک می‌تواند به طورکلی تغییر کند. نظام آمریکا، سیستم محور است و لذا نباید مردم و مسئولان ما انتظار داشته باشند که مثلاً اهداف و استراتژی بایدن با ترامپ و روسای جمهور قبلی کاملاً متفاوت باشد، فقط روش پیمایش اهداف آنها با دیگری فرق دارد. پس کشور ما باید هر موضع‌گیری و تصمیم اساسی در سیاست خارجی خود دارد با این شناخت، اعلام و اجرا کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها