پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 29 مرداد 1400 ، 34 : 18

کد خبر : 23549

از 0 نفر 0

آرامکو به سازندگان نیروگاه خورشیدی عربستان پیوست

آرامکو به سازندگان نیروگاه خورشیدی عربستان پیوست

شرکت آرامکو به گروهی از شرکت‌ها شامل ACWA Power برای ساخت نیروگاه خورشیدی یک میلیارد دلاری در عربستان سعودی پیوست.+ تحلیل خبر

شرکت آرامکو به گروهی از شرکت‌ها شامل ACWA Power برای ساخت نیروگاه خورشیدی یک میلیارد دلاری در عربستان سعودی پیوست.به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، آرامکو ۳۰ درصد سهم در پروژه خورشیدی سدیر خواهد داشت در حالی که شرکت ACWA و شرکت هولدینگ آب و برق هر یک ۳۵ درصد سهم خواهند داشت. شرکت ACWA که ۵۰ درصدش متعلق به صندوق سرمایه دولتی عربستان سعودی است، اعلام کرد با وام‌دهندگان درخصوص پروژه ۱۵۰۰ مگاواتی به توافق رسیده است.عربستان سعودی در گذار از سوخت فسیلی به سمت انرژی پاک به کندی عمل کرده است. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در آوریل از پروژه سدیر خبر داده و اعلام کرده بود هنگامی که فعالیتش را شروع کند، بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی عربستان سعودی خواهد بود. این نیروگاه در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تولید برق را آغاز می‌کند.همسو با حرکت اقتصادهای جهان به سوی استفاده از انرژی سبزتر، شرکت آرامکوی سعودی به همراه صندوق سرمایه‌گذاری دولتی، به دنبال هزینه در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر است. امین ناصر، مدیرعامل آرامکو هفته گذشته اظهار کرد که این شرکت با وجود سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت، در حال بررسی تولید و صادرات هیدروژن است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، بانک‌های متعدد شامل گروه میزوهو فایننشیال، بانک ریاض، بانک توسعه کره، شرکت سرمایه‌گذاری‌های نفتی عرب، بانک الراجحی و استاندارد چارترد این پروژه را تأمین مالی می‌کنند.

تحلیل خبر

چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه باور کنیم و چه باور نکنیم؛ رویکرد آینده انرژی در جهان به سمت انرژی‌های پاک و خورشیدی است، پس لاجرم برای عقب نماندن از قافله باید خیلی زود دست به کار شویم.
به دنبال توافق برجام در سال 94، یکی از برنامه‌های مهم سرمایه‌گذاری کشور در حوزه انرژی‌های پاک بود که از قضا جزو اولین و پرطرفدارترین بخش‌های سرمایه‌گذاری در کشور هم به شمار می‌رفت؛ همان روزها خبر انعقاد قراردادهای مهم و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کشورهای اروپایی در بخش ساخت مزارع خورشیدی و تولید برق به گوش می‌رسید، اما پس از خروج آمریکا از برجام و متوقف شدن آن، در بخش جذب سرمایه‌گذار حتی از کشورهایی مانند چین و روسیه هم چندان موفق عمل نکردیم و در تولید و جذب سرمایه‌گذاری داخلی هم چندان توفیقی حاصل نشد. گواه این مسئله را می‌توان قطعی‌های مکرر برق در روزهای گرم تابستان امسال دانست و همین‌طور آمارهای رسمی از میزان تولید، مصرف و صادرات برق.
سال گذشته محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی کشور در مصاحبه‌ای گفته بود که 90 درصد انرژی تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود (خبرگزاری فارس) و امسال هم چندین بار اعلام شد که عمده منابع تولید برق در کشور، سوخت‌های گازی و گازوئیلی، آب و صنایع هسته‌ای است؛ بنابراین مشخص می‌شود که سهم مزارع خورشیدی در تولید برق بسیار ناچیز است، این در حالی است که به گفته کارشناسان، کشورمان با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی و مناطقی که زاویه تابش خورشید شرایط ایده آلی را برای افزایش راندمان تولید برق فراهم می‌کند، دارای پتانسیلی عظیم و ویژه برای این منظور است.
از سوی دیگر در بخش صنعت هسته‌ای نیز بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، حداقل در بخش تولید برق (بدون در نظر گرفتن دیگر مزایا و کاربردهای صنایع هسته‌ای) ظرفیت و شرایط آن‌چنان مناسب نیست. به عنوان مثال، در گزارشی که خبرگزاری فارس اردیبهشت امسال از وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر منتشر کرد، در حال حاضر ظرفیت تولید برق این نیروگاه حدود 1000 مگاوات است و در صورت اتمام واحدهای دوم و سوم این نیروگاه، حدود 2100 مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد، البته مطابق برنامه اعلامی قرار است این دو واحد به ترتیب در سال‌های 1404 و 1406 وارد مدار تولید شوند، با این حال تا زمان انتشار این گزارش کل پروژه بیش از 10 درصد از زمان‌بندی اعلامی عقب است؛ این در حالی است که بنا به خبر منتشر شده قرار است عربستان ظرف یک سال آینده نیروگاه خورشیدی خود را با ظرفیت 1500 مگاوات وارد مدار تولید برق کند. به اینها اضافه کنید که در گزارش بلومبرگ گفته شده عربستان سعودی در گذار از سوخت فسیلی به سمت انرژی پاک به کندی عمل کرده است!
نباید فراموش کرد که مقوله انرژی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت اقتصادی و حتی سیاسی در جهان به شمار می‌رود و غافل شدن از این حوزه می‌تواند مانند بسیاری حوزه‌ها که پیش از این از آنها غافل شدیم و اکنون کشورهای همسایه توانسته‌اند پیشروان آن حوزه‌ها در منطقه باشند، باز هم دست کشور را از یکی از مؤلفه‌های مهم استراتژیک دورکند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها