پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 30 مرداد 1400 ، 44 : 18

کد خبر : 23558

از 0 نفر 0

در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا به ریاست رئیس‌جمهور مقرر شد؛ آموزش حضوری مدارس به تعویق افتاد آغاز رسمی سال تحصیلی از ابتدای مهر به صورت غیرحضوری

در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا به ریاست رئیس‌جمهور مقرر شد؛ آموزش حضوری مدارس به تعویق افتاد  آغاز رسمی سال تحصیلی از ابتدای مهر به صورت غیرحضوری

رئیس‌جمهور، در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور چین گفت: در این گفتگو بر تسریع در تأمین واکسن‌های درخواست شده کشورمان تأکید شد و رئیس‌جمهور چین نیز قول داد که همکاری لازم در این زمینه از سوی تولیدکنندگان واکسن در چین با ایران انجام شود.+ تحلیل خبر

رئیس‌جمهور، در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور چین گفت: در این گفتگو بر تسریع در تأمین واکسن‌های درخواست شده کشورمان تأکید شد و رئیس‌جمهور چین نیز قول داد که همکاری لازم در این زمینه از سوی تولیدکنندگان واکسن در چین با ایران انجام شود.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی پس از ارائه گزارشی از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تعطیلات اخیر، با تشکر از آحاد مردم برای مراعات دستورالعمل‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، از تلاش‌های اتحادیه‌ها و اصناف، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و وزارت راه در راستای اجرای اصول بهداشتی قدردانی کرد و افزود: امیدوارم با افزایش سطح مراعات مقررات بهداشتی از سوی عامه مردم بتوانیم هر چه سریع‌تر شیوع کرونا را مهار کنیم.
رئیسی پس از ارائه گزارش وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا و اقدامات انجام شده در حوزه درمان و مقابله با بیماری اعم از تأمین دارو، سرم، اکسیژن و افزایش تخت‌های درمانی با همکاری بخش‌های مختلف و نیز سرعت بخشیدن به واردات واکسن و نیز سطح کمی و کیفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئات عزاداری، با تشکر از همکاری خوب هیئت‌ها اظهار داشت: گزارش‌ها حکایت از اجرای موفق و اثربخش تعطیلات، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مصوب ستاد دارد که لازم است از همکاری مردم و تلاش‌های دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان و نیز اصناف، بازاریان و هیئت‌های مذهبی برای اجرای مصوبات تشکر کنم.
در این جلسه مقرر شد وزارت بهداشت دستورالعمل‌های ناظر به نحوه فعالیت اصناف در پاساژها و بازارهای سرپوشیده را بازنگری و ارائه کند و همچنین در صدور مجوز برای تولید انواع واکسن‌های تولید داخل با رعایت جهات فنی و تخصصی تسریع شود.
در این جلسه بر لزوم توسعه کسب و کارهای الکترونیک اعم از عرضه کالا، خرید و فروش و حمل و نقل آن تأکید شد.
همچنین با توجه به نزدیک شدن فصل بازگشایی مدارس، اعضا پیشنهاد کردند، ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تأمین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تأمین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود.
بر این اساس سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر آغاز خواهد شد، اما آموزش حضوری تا فراهم شدن شرایط بهداشتی مقرر به تعویق خواهد افتاد.
در این جلسه بر لزوم تداوم اجرای محدودیت ترددها تا پنجم شهریور تأکید و مقرر شد بر اساس ارزیابی نتایج درباره نحوه و شکل اجرای این محدودیت‌ها پس از این تاریخ تصمیم‌گیری شود.
مصوبات این جلسه برای بررسی و تصویب به جلسه فردای ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهد شد.

تحلیل خبر

از آغاز همه‌گیری کرونا، به دلیل ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی، یکی از مهمترین و بزرگترین بخش‌های کشور که تحت تأثیر قرار گرفت، بخش آموزش، چه در سطح آموزش‌های مدرسه‌ای و چه در سطح آموزش عالی بود. البته این اتفاق منحصر به کشور ما نبود و همه جهان با این مسئله روبرو شد. به دنبال این اتفاق، سیستم آموزشی کشور برای منطبق شدن با وضع جدید (مانند دیگر کشورهای جهان) به سمت آموزش‌های الکترونیک و غیرحضوری رفت. اگر چه در ابتدا زیرساخت‌های مناسبی در کشور ما حتی در سطح آموزش عالی و دانشگاه‌های بزرگ کشور وجود نداشت، اما در فاصله کوتاهی زیرساخت‌های لازم ایجاد شد و شاید یکی از پیامدهای مثبت کرونا را بتوان همین توسعه بستر آموزش‌های الکترونیک در کشور دانست.
از همان ابتدا اما، بسیاری از کارشناسان معتقد بودند آموزش غیرحضوری و الکترونیک معایب زیادی دارد و باعث افت کیفیت آموزش می‌شود؛ بنابراین پس از معرفی و ورود واکسن به کشور، دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید جزء مهمترین گروه‌هایی بودند که باید هر چه زودتر واکسیناسیون آنها انجام می‌شد.
اعلام خبر تعویق آموزش حضوری در مدارس تا برآورده شدن شرایط مقرر با توجه به اینکه هنوز گروه بسیار بزرگی از جامعه هدف واکسینه نشده‌اند، باعث می‌شود تا دغدغه ایجاد موج جدیدی از کرونا به دنبال شروع آموزش حضوری در مدارس تا حدود زیادی مرتفع شود چرا که هنوز کشور درگیر موج پنجم و همه‌گیری سویه دلتاست و آمار نگران کننده مبتلایان و فوتی‌های جدید، می‌توانست نگرانی و دغدغه‌های جدیدی، هم برای خانواده‌ها و هم برای متولیان ایجاد کند.
از سوی دیگر، نگرانی بابت معایب آموزش غیرحضوری و ضعف کیفیت آموزش همچنان پابرجاست، اما در حال حاضر چاره‌ای جز استفاده از همین روش وجود ندارد. بی‌شک هیچ‌کس منکر این نیست که حضور متعلمین در کلاس‌ها و تعامل چهره به چهره با مدرس، راندمان آموزش را افزایش می‌دهد و نتایج بهتری را نصیب هر دو طرف می‌کند.
نکته دیگری که باید از هم اکنون آن را مورد توجه قرار داد این است که پس از واکسیناسیون کامل دانش آموزان و کادر آموزشی و زمانی که آموزش حضوری رسماً کلید بخورد، ممکن است بسیاری از خانواده‌ها در مقابل فرستادن فرزندان خود به مدارس مقاومت کنند و به نوعی دچار بی‌اعتمادی شده باشند. بنابراین لازم است تا از هم اکنون علاوه بر اقدامات عملی در راستای واکسیناسیون، درخصوص فراهم شدن شرایط آموزش حضوری اعتمادسازی شود. فراموش نکنیم که اعتمادسازی با ابلاغیه و بخشنامه محقق نمی‌شود، بلکه باید به طور علمی، عملی و به صورت مستمر این اعتماد میان والدین و متولیان آموزش و سلامت کشور ایجاد شود، پس تا دیر نشده باید با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی، زمینه اعتمادسازی برای بازگشت کامل به آموزش حضوری فراهم شود.
یکی از راهکارهایی که قبلاً هم مطرح شده بود، بحث آموزش نیمه حضوری بود که البته در مورد جزئیات آن اطلاعات رسمی منتشر نشد، اما این راهکار به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد، بلکه تنها می‌تواند بخشی از برنامه اعتمادسازی خانواده‌ها تلقی شود.
بی‌شک سلامت فرزندان، مهمترین دغدغه والدین است، پس دولتمردان باید با درکی درست از این دغدغه مهم تلاش کنند تا راهکاری مناسب، هم برای سلامت دانش آموزان و کادر آموزش، هم برای آسودگی خاطر خانواده‌ها و هم برای اجرای آموزش حضوری بیندیشند.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها