پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 24 شهریور 1400 ، 09 : 19

کد خبر : 23751

از 0 نفر 0

وزیر بهداشت خبر داد؛ ارز ترجیحی 4200 تومانی دارو حذف خواهد شد

وزیر بهداشت خبر داد؛ ارز ترجیحی 4200 تومانی دارو  حذف خواهد شد

وزیر بهداشت گفت: برنامه این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو حذف و مابه‌التفاوت آن به شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت شود.+ تحلیل خبر

وزیر بهداشت گفت: برنامه این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو حذف و مابه‌التفاوت آن به شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت شود.
وزیر بهداشت از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی دارو تا پایان سال خبر داد.
به گزارش فرارو به نقل از خبرگزاری صداوسیما، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت: اختصاص ارز ترجیحی برای دارو فعلاً تا آخر امسال ادامه دارد، اما برنامه این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو حذف و مابه‌التفاوت آن به شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت شود.
وی افزود: با این کار هزینه داروها از طرف شرکت‌های بیمه به مردم پرداخت خواهد شد.

تحلیل خبر

سه روز قبل (روز یکشنبه 21 شهریورماه) تیتر یک روزنامه طلوع به نقل از سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این خبر بود: «20 درصد از داروهای وارد شده با دلار 4200 تومانی سر از کشورهای همسایه درآورد»
در تحلیل این خبر آوردیم که «باید جایی وجود داشته باشد تا بررسی کند که این داروهایی که با ارز 4200 تومانی از خارج، وارد کشور شده توسط چه کسانی، با چه قصد و انگیزه‌ای و چگونه به کشورهای همسایه رفته است؟» آنگاه دو احتمال انگیزشی (کمک به کشورهای همسایه یا قاچاق و سودجویی واردکنندگان) را به بحث و بررسی گذاشتیم بعد بلافاصله هشدار دادیم که نکند طرح این مسائل، مقدمه‌ای برای گران کردن داروها باشد. در آن تحلیل آوردیم: «متأسفانه در بسیاری از مواقع و موارد شاهد بوده‌ایم که به محض اینکه افرادی از ارز ارزان کالاهای اساسی مردم، سوءاستفاده کرده و قاچاق می‌کنند تا پولی را از خون ملت به جیب بزنند، بلافاصله برخی از مسئولان، راه‌حل آن را در گران کردن ارز و کالاهای مورد نظر دانسته و به جای اینکه دست سوءاستفاده کنندگان را قطع کنند دست مردم را از رسیدن به آن کالاها کوتاه می‌کنند و گرانی بر گرانی را به مردم تحمیل کرده، در این حالت عده‌ای قاچاقچی تخلف می‌کنند و به جای مجازات کردن آنها، مردم را تنبیه کرده و دسترسی آنها را به مایحتاج اولیه‌شان قطع می‌کنند...»
آری دقیقاً این پیش‌بینی در تحلیل سه روز قبل، امروز درست از آب درآمد و وزیر محترم بهداشت اعلام داشت که ارز ترجیحی 4200 تومانی دارو حذف خواهد شد! و گفته‌اند برنامه این است که ارز 4200 تومانی برای دارو حذف و مابه‌التفاوت آن به شرکت‌های بیمه پرداخت شود. البته خود جناب وزیر هم می‌دانند که هر زمانی اقدام به این کار کنند، قیمت داروهای مورد نیاز مردم، به قیمتی چند برابر قیمت امروز خواهد رسید و پرداخت مابه‌التفاوت آن به شرکت‌های بیمه بعد از چند ماه، قطع و گرانی سرسام‌آور دارو بر سر مردم آوار خواهد شد. آیا جناب وزیر می‌دانند که امروز قشر مستضعف و متوسط جامعه به سختی می‌توانند بیماری‌های عادی خود را درمان کنند؟ آیا می‌دانند که میزان دارویی که پزشکان برای بیماران می‌نویسند، برخی از بیماران فقط توانایی خرید مقداری از آن را دارند و با مصرف ناقص و ناتمام داروها، همچنان بیماری‌شان ادامه پیدا می‌کند؟ این حالت، تازه مربوط به داروهای بیماری ساده و معمولی است، خدا نکند کسانی گرفتار بیماری‌های صعب‌العلاج و پرهزینه شده باشند که در این حالت مجبور می‌شوند خانه، ماشین و یا کل پس‌اندازهای یک عمر کارشان را صرف مداوا کنند و نهایتاً در یک نقطه‌ای می‌بُرند و متوقف می‌شوند.
پیشنهاد ما به دولتمردان این است که هر کالا و اجناسی که گران شده و مردم را به رنج و مشقت انداخته همانند مسکن، خودرو، پوشاک، لوازم‌خانگی، امکانات ازدواج و تحصیل و ... همگی بماند ولی حداقل دو چیز را از مردم نگیرید:یکی مواد غذایی و دیگری دارو و درمان! این دو دسته کالاها و خدمات با جان و سلامتی مردم سر و کار دارد و اصرار ما این است که به قیمت اینها دست نزنید که نفس‌های آخر مردم، خصوصاً طبقه ضعیف و متوسط، قطع خواهد شد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها