پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 25 مهر 1400 ، 53 : 19

کد خبر : 23963

از 0 نفر 0

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی خبر داد؛ افزایش ۲۵ درصدی قیمت آب‌معدنی

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی خبر داد؛  افزایش ۲۵ درصدی قیمت آب‌معدنی

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی از افزایش ۲۵ درصدی قیمت آب‌معدنی خبر داد و در پی سوءبرداشت از صحبت‌های یک مقام سازمان غذا و دارو، درباره تفاوت آب‌معدنی با آب آشامیدنی توضیح داد.پیمان فروهر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازار آب بسته‌بندی رونق فصلی دارد+ تحلیل خبر

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبهای معدنی و آشامیدنی از افزایش ۲۵ درصدی قیمت آب‌معدنی خبر داد و در پی سوءبرداشت از صحبت‌های یک مقام سازمان غذا و دارو، درباره تفاوت آب‌معدنی با آب آشامیدنی توضیح داد.پیمان فروهر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازار آب بسته‌بندی رونق فصلی دارد، اظهار کرد: شش ماه اول سال رونق و شش ماه دوم سال رکود این بازار است. از ابتدای سال تلاش کردیم قیمت آب بسته‌بندی افزایش پیدا نکند، چرا که رقیب محصول ما آب شرب شهری است که در ۹۰ درصد جغرافیای ایران مردم به آن دسترسی دارند. به عبارت دقیق‌تر تفاوت این صنعت با صنایع دیگر این است که مردم برای آن جایگزین دارند.اما به گفته وی افزایش کرایه حمل و قیمت مواد اولیه و همچنین تورم باعث شد تا اواخر تیر ماه، میانگین افزایش ۲۵ درصدی قیمت آب‌های بسته‌بندی در احجام مختلف اجرا شود. اخیراً مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در نشستی خبری گفته بود که برخی از آب‌های بسته‌بندی آب‌معدنی نیست و از معادن یا چشمه‌ها برداشت نمی‌شود، بلکه همین آب شرب معمولی است که مجدداً تصفیه می‌شود. یعنی آب معمولی را مجدداً تصفیه می‌کنند تا از نظر فاکتورهای سلامتی کاملاً مورد اطمینان باشد و بعد بسته‌بندی می‌کنند. بر این اساس پیگیری شده، برندی که آب آشامیدنی است، روی آن "آب آشامیدنی" و آن که از چشمه‌ها و معادن برداشت شده، "آب‌معدنی" نوشته شود.
گفتنی است حداقل قیمت آب بسته‌بندی نیم لیتری ابتدای امسال ۳۰۰۰ تومان بود که اکنون به ۴۰۰۰ تومان رسیده است.

تحلیل خبر

طبق نظر کارشناسان و متخصصان، به طور میانگین هر فرد باید 2 لیتر آب در هر شبانه روز مصرف کند که البته این میزان آب با توجه به سن، وزن، میزان تحرک جسمانی، منطقه آب و هوایی، شرایط بیولوژیک افراد، نوع و میزان غذاهای مصرفی در وعده‌های مختلف، جنسیت و ... بیشتر و یا کمتر می‌شود. مثلاً طبق یک فرمول، متخصصان تغذیه می‌گویند 30 سی سی آب به ازای هر کیلوگرم وزن، مورد نیاز بدن افراد است. حال اگر صرف‌نظر از فرمول‌های مختلف و ملاک‌های متفاوت، به طور میانگین همین 2 لیتر آب آشامیدنی را در طول شبانه روز، مورد نیاز انسان بدانیم، موقعی که قیمت یک بطری آب معدنی نیم لیتری 4000 تومان باشد هر فردی حداقل باید 4 بطری معادل 2 لیتر آب مصرف کند و بری آن باید 16000 تومان بپردازد.
حال در یک خانواده زن و شوهری با دو بچه (به فرض اینکه نخواهند به آمار جمعیتشان اضافه کنند) باید 64000 =16000 × 4 تومان فقط برای نوشیدن آب، پول خرج کنند! و در یک ماه
000/920/1 = 64000 × 30 تومان (تقریباً نزدیک 2 میلیون تومان) صرف خرید آب کنند. متأسفانه به خاطر خشکسالی و پایین رفتن سطح آب و غلیظ شدن املاح مخصوصاً گچ، آهک و اسید در آب‌های شرب شهری و تشکیل سنگ کلیه، بسیاری از مردم و از جمله کسانی که سابقه سنگ کلیه دارند، مجبورند از آب معدنی استفاده کنند. با این وصف هزینه یک خانوار 4 نفری فقط برای نوشیدن آب در هر روز 2 میلیون تومان خواهد بود! بررسی این وضعیت اسفناک به مسئولان کشور هشدار می‌دهد که نه فقط نان مردم بلکه آب آنان نیز در معرض خطر است و باید برای اقتصاد بیمار کشور فکر اساسی کنند وگرنه ادامه این اوضاع، باعث سوءتغذیه شدید و رنجور و بیمار شدن ملت و ضعف مفرط نیروهای کار خواهد شد و علاوه بر هزینه‌های خوراک و آب، هزینه‌های سنگین دارو و درمان را نیز به ملت تحمیل خواهد کرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها