پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 2 آبان 1400 ، 25 : 19

کد خبر : 24010

از 0 نفر 0

پوتین در دیدار با بنت: با اسرائیل در پرونده سوریه منافع مشترکی داریم بنت: روسیه دوست بسیار نزدیک و واقعی اسرائیل است

پوتین در دیدار با بنت:  با اسرائیل در پرونده سوریه منافع مشترکی داریم بنت: روسیه دوست بسیار نزدیک و واقعی اسرائیل است

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: دیدگاه‌های موافقی میان روسیه و اسرائیل در پرونده سوریه به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم وجود دارد.+ تحلیل خبر

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: دیدگاه‌های موافقی میان روسیه و اسرائیل در پرونده سوریه به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم وجود دارد.
پوتین در جریان دیدار با نفتالی بنت سطح روابط میان مسکو و تل‌آویو را ستود و تأکید کرد که منافع مشترکی میان آنها به ویژه در پرونده سوریه وجود دارد.
به گزارش دیده‌بان ایران؛ گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل که لحظاتی قبل وارد شهر سوچی روسیه شد با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
پوتین در جریان این دیدار سطح روابط میان مسکو و تل‌آویو را ستود و تأکید کرد که منافع مشترکی میان آنها به ویژه در پرونده سوریه وجود دارد.
پوتین همچنین روابط دو طرف را منحصر به فرد و همراه با اعتماد متقابل خواند و ابراز امیدواری کرد که دولت بنت به رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل در رابطه با روسیه ادامه دهد.
وی خاطرنشان کرد که دیدگاه‌های موافقی میان روسیه و اسرائیل در پرونده سوریه به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم وجود دارد.
رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: همانطور که می‌دانید ما در تلاش برای بازگرداندن اقتدار دولت سوریه هستیم و مسائل مورد مناقشه میان ما (روسیه و اسرائیل) وجود دارد که تعداد آنها کم نیست، اما با این وجود دیدگاه‌های مشترک و فرصت‌هایی نیز برای همکاری به ویژه در زمینه مقابله با تروریسم وجود دارد. به طور کلی مسائل زیادی وجود دارد که باید آنها را بررسی کنیم.
پوتین همچنین به روابط اقتصادی و تجاری میان مسکو و تل‌آویو اشاره کرد و گفت که این روابط با موفقیت در حال توسعه است.
وی در ادامه با اشاره به امکان همکاری روسیه و اسرائیل در بخش‌های اقتصادی مربوط به فناوری‌های پیشرفته، تأکید کرد که بحث درباره این فرصت‌ها میان دو طرف در دوران نتانیاهو آغاز شد.
در مقابل بنت نیز بر اهمیت روابط با روسیه برای اسرائیل تأکید کرد و گفت که پوتین طی دو دهه گذشته روند تقویت روابط میان دو طرف را رهبری کرد و موفق شد آن را به سطح کنونی ارتقا دهد.
نفتالی بنت در ادامه رئیس‌جمهوری روسیه را دوست بسیار نزدیک و واقعی اسرائیل خواند.
وی همچنین از تمایل خود برای بررسی تحولات سوریه و برنامه هسته‌ای ایران با پوتین خبر داد.

تحلیل خبر

پوتین در دیدار با بنت نخست وزیر اسرائیل، روابط دو کشور را «منحصر به فرد» نامید. «منحصر به فرد» بودن یعنی روسیه با کشورهای دیگر چنین روابط قوی و مثبت و ممتازی ندارد. پوتین همچنین سطح روابط با اسراییل را ستود و تأکید کرد که منافع مشترکی میان دو کشور به ویژه در پرونده سوریه وجود دارد. نخست وزیر اسراییل هم متقابلاً گفته: «روسیه دوست بسیار نزدیک و واقعی اسراییل است.»
از مجموع این سخنان نتیجه گرفته می‌شود که روابط روسیه با اسراییل، گرم‌تر از روابط روسیه با ایران است. حال دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه و همچنین مسئولان کشور، با توجه به اینکه اسراییل در یکی دو روز گذشته رسماً اعلام کرده که بودجه سنگینی برای حمله نظامی به ایران اختصاص داده و این جنگ را بالقوه دانسته و فقط در مورد «زمان» انجام آن هنوز به نتیجه نرسیده است، باید از روسیه بخواهد که به این سؤال به صورت علنی پاسخ دهد که اگر اسراییل علیه ایران وارد فاز نظامی شد، از اسراییل حمایت خواهد کرد یا از ایران یا بی‌طرف خواهد ماند؟ اگر روسیه واقعاً می‌خواهد از اسراییل حمایت کند، مسئولان ما پیش‌بینی آینده را کرده و در روابط خود با روسیه تجدیدنظر اساسی کنند. حتی بی‌طرف ماندن روسیه به نوعی کمک به اسراییل است چرا که بدون شک در جنگ احتمالی اسراییل علیه ایران، کشورهای عضو ناتو رویکرد حمایت از اسراییل را در پیش خواهند گرفت و برخی کشورهای عربی همسایه و احتمالاً همسایگان دیگر ما همچون آذربایجان، ترکیه و شاید پاکستان نیز با اسراییل همراهی کنند یعنی متحدین اسراییل، این کشور را تنها نخواهند گذاشت ولی با بی‌طرفی روسیه، عملاً ایران، تنها خواهد ماند و چون این جنگ احتمالی، جنگ نیروهای انسانی (مثل جنگ عراق) نیست و عموماً تجهیزات و ابزار پیشرفته حرف اول را خواهد زد، روسیه و چین هیچگاه خود را درگیر با ناتو و کشورهای همسو با آنها نخواهند کرد. حتی در سوریه که ایران این همه هزینه‌های سنگین انسانی، نظامی و اقتصادی کرد، امروز به راحتی روسیه و اسراییل با هم به این نتیجه می‌رسند که منافع مشترکی در پرونده سوریه دارند.
تاریخ نشان داده است که آمریکا و اروپا، متحدینی همچون اسراییل را در عرصه‌های مختلف حمایت کرده ولی روسیه و چین و بلوک کمونیستی، در بین راه متحدین شان را رها می‌کنند.
به هرحال مسئولین کشور باید در این روابط سیاسی مرموز بین روسیه و اسراییل، غافلگیر نشوند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها