پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 16 آبان 1400 ، 38 : 16

کد خبر : 24102

از 0 نفر 0

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حذف ارز ترجیحی می‌تواند قیمت مرغ و گوشت را سه برابر کند سیستم بانکی برای تامین مالی بیشتر بنگاه‌ها آماده نیست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حذف ارز ترجیحی می‌تواند قیمت مرغ و گوشت را سه برابر کند سیستم بانکی برای تامین مالی بیشتر بنگاه‌ها آماده نیست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: من با اینکه آزادسازی و یکسان‌سازی قیمت‌ها انجام شود و مفسده‌های مرتبط با آن از بین برود موافقم، اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط تورمی موافق نیستم. اولاً این یک شرایط تورم انتظاری را ایجاد می‌کند و غیر از آن در عمل هم یک تورمی خواهد داشت و درنتیجه آن قیمت تمام شده تولید محصولات پروتئینی و لبنیاتی را برای تولیدکننده افزایش می‌دهد.+ تحلیل خبر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: من با اینکه آزادسازی و یکسان‌سازی قیمت‌ها انجام شود و مفسده‌های مرتبط با آن از بین برود موافقم، اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط تورمی موافق نیستم. اولاً این یک شرایط تورم انتظاری را ایجاد می‌کند و غیر از آن در عمل هم یک تورمی خواهد داشت و درنتیجه آن قیمت تمام شده تولید محصولات پروتئینی و لبنیاتی را برای تولیدکننده افزایش می‌دهد.
غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص اجرای مجدد طرح شیر مدارس در آستانه بازگشایی مدارس پس از قریب به دو سال تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹، گفت: واقعیت این است که به علت مشکلات و معضلات فراوان و متعددی که در حوزه شیر و محصولات لبنی وجود دارد و همچنین دایر نبودن مدارس این موضوع اکنون تاحدی از موضوعیت افتاده است.
وی افزود: اما این طرح یک خوبی مهمی که داشت، این بود که شیر را به آسانی در دسترس کودکان و نوجوانان قرار می‌داد که استفاده می‌کردند. می‌دانیم که شیر یک ماده مغزی و ضروری برای بدن است و اینکه فارغ از هزینه‌اش به آسانی در اختیار می‌گرفت برای آینده سلامت جامعه خیلی مفید بود. از سوی دیگر یک بازار مطمئنی برای تولیدکنندگان شیر بود و از این بابت هم مثبت و مناسب بود، منتها با آمدن کرونا و تعطیلی مدارس، این طرح هم متوقف شد. اکنون هم این بخش آنقدر مشکلات و موضوعات دارد که فکر می‌کنم کسی فعلاً به آن اولویت نمی‌دهد.
نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس یازدهم ادامه داد: این حوزه در حال با مشکلات متنوعی رو به رو است، یکی از بحث‌ها حذف ارز ۴۲۰۰ و درنتیجه آن افزایش قیمت تمام شده تولید است، یک بحث دیگر هم کشتار دام‌های مولد به دلیل گران شدن نهاده‌هاست و... درمجموع موضوعات پیچیده‌ای در این حوزه وجود دارد که تاحدی واجب‌تر است به این جهت که اول باید اساساً شیر وجود داشته باشد که بعد برای توزیع آن روش‌های مختلف مدنظر قرار بگیرد.
عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی پیرامون مشکلات این حوزه و اینکه «موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه اثراتی در این بخش می‌تواند داشته باشد؟»، اظهار داشت: من با اینکه آزادسازی و یکسان‌سازی قیمت‌ها انجام شود و مفسده‌های مرتبط با آن از بین برود موافقم، اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط تورمی موافق نیستم. اولاً این یک شرایط تورم انتظاری را ایجاد می‌کند و غیر از آن در عمل هم یک تورمی خواهد داشت و درنتیجه آن قیمت تمام شده تولید محصولات پروتئینی و لبنیاتی را برای تولیدکننده افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع ارز در بعضی جاها مثل مرغ اثر بیشتری دارد و البته در حوزه گوشت قرمز کمتر از مرغ است، با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت متوسط تا سه برابر قیمت‌ها را بالا می‌برد که البته در بعضی جاها مانند تولید مرغ احتمالاً بیشتر از این هم باشد.
نوری همچنین بیان کرد: تصور کنید این تورم بیاید روی تورم فعلی که وجود دارد و در کنار آن تورم انتظاری که تحت تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد می‌شود، خیلی برای جامعه سنگین می‌شود و از سوی دیگر تولید را هم دچار اشکال می‌کند به این خاطر که به یکباره سرمایه در گردش مورد نیاز بخش پروتئین و لبنیات سه برابر می‌شود. مثلاً یک واحد مرغداری اگر اکنون ۱ میلیارد تومان برای گردش مالی یک دوره‌ای خود نیاز دارد این تبدیل به ۳ میلیارد تومان خواهد و طبیعتاً سیستم بانکی هم برای تأمین آن آماده نیست و این تولید را دچار مشکل می‌کند.
عضو کمیسیون کشاورزی در پایان، گفت: نظر من این است که دولت بازهم زحمت این را برعهده بگیرد، نظارت لازم را انجام دهد و یک مدت این مسیر را ادامه دهیم که شرایط اقتصادی به یک نقطه پایداری برسد و بعد بتوانیم این را اجرا کنیم.

 

تحلیل خبر

اقتصاد کشور ما همانند بیماری است که همزمان دچار چندین بیماری مختلف است که مصرف بعضی از غذاها و داروها برای مداوای هر کدام، متضاد با مداوای دیگری است و پزشک، هر بیماری را که بخواهد مداوا کند با مشکل بیماری دیگری که داروهای متضاد با آن لازم دارد، مواجه می‌شود. مثلاً فردی که هم سنگ کلیه دارد، هم درد معده، هم مشکل قلب و اعصاب و ... بعضی غذاها و داروها برای برخی مناسب و برای برخی مضر است ولی نهایتاً پزشک اولویت‌بندی می‌کند و آن بیماری که خطرش بیشتر است را در اولویت اول مداوا قرار می‌دهد.
اقتصاد کشور ما نیز چنین حالتی دارد. به هر قسمتی که دست بزنید باید مواظب قسمت‌های دیگر باشید و نهایتاً از روی اجبار باید اولویت‌بندی انجام گیرد به گونه‌ای که «جامعه متلاشی نشود». هرچند یکسان کردن نرخ ارز کار خوبی است اما در شرایط سختی که مردم با نرخ تورم 45 درصد زیرفشار روزافزونی هستند بصورت ناگهانی اگر ارز ترجیحی 4200 تومانی برداشته شود و برخی اجناس و کالاها همانند مرغ و گوشت و سایر مایحتاج مردم، سه برابر شود، چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ آیا جامعه تحمل چنین بار سنگینی را دارد؟ این اقدام نه فقط خوراک بلکه تمام ابعاد زندگی مردم را در هم می‌ریزد. از همه بدتر داروها و درمان مردم چه سیر صعودی پیدا می‌کند. در همین چند روز گذشته، بی سر و صدا، بعضی از داروها بیش از 50 درصد گران شد مثلاً یک پماد رزماری از 28 هزار تومان به 40 هزار تومان رسیده، این افسارگسیختگی قیمت‌های دارو، اگر بهانه‌ای همانند حذف ارز 4200 تومانی پیدا کند، ببینید به کجا می‌رسد! مسئولان کشور در همه قوا مواظب باشند که در چه شرایطی می‌خواهند برای اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کنند. حقوق و امکانات مردم را با حقوق و امکانات و رفاهیات خودشان بسنجند و به این فاصله و شکاف طبقاتی توجه داشته باشند و دردهای مردم را درک کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها