پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 24 آبان 1400 ، 28 : 18

کد خبر : 24138

از 0 نفر 0

نماینده مجلس: پیامبر و هیچ کدام از امامان تک همسر نبودند

نماینده مجلس:  پیامبر و هیچ کدام از امامان تک همسر نبودند

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم با تأکید بر این که باید درباره قوانین ازدواج به زندگی پیامبر و امامان دقت کنیم، گفت: پیامبر اکرم چندین همسر داشتند، امامان ما هیچ کدام تک همسر نبودند، پس آن‌ها چگونه زندگی می‌کردند؟+ تحلیل خبر

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم با تأکید بر این که باید درباره قوانین ازدواج به زندگی پیامبر و امامان دقت کنیم، گفت: پیامبر اکرم چندین همسر داشتند، امامان ما هیچ کدام تک همسر نبودند، پس آن‌ها چگونه زندگی می‌کردند؟
حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم درباره لزوم بازنگری در قوانین مربوط به مهریه و جدیت مجلس یازدهم در پیگیری طرح اصلاح قانون مهریه گفت: بر اساس روایات مقدار مهریه برای زن در زمان ازدواج اگر در زمان پیامبر بررسی شود معادل رقمی حدود ۲۸ سکه در شرایط اقتصادی فعلی است و نه بیشتر.
به گزارش جمهوریت، وی همچنین افزود: این که یک هزار و ۵۰۰ سکه و ۲ هزار مهریه تعیین می‌شود، غیرشرعی است نتیجه آن نیز این شده است در تهران بالغ بر یک میلیون زن بالای ۳۰ سال مجرد و بدون شوهر داریم و زندگی‌های زیادی از هم پاشیده است.
این نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به سؤالی درباره مخالفت مدافعان حقوق زنان با طرح اصلاح قانون مهریه و تأکید آن‌ها بر تضییع حقوق زنان با این بازنگری در قانون نیز گفت: مدافعان حقوق زنان در موضوع مهریه نه از قانون اسلام اطلاعات درستی دارند و نه از قوانین مهریه در شرع.
نوروزی با بیان این که «سیره، شیوه و منطق پیامبر و امامان ما در زندگی سالم باید الگو قرار داده شود» گفت: مهریه حضرت موسی (ع) چوپانی برای پدرخانمشان بود، حضرت شعیب (ع) گفت من دخترم را به تو می‌دهم تو ۸ سال برای چوپانی کنی، حضرت موسی (ع) داماد سرخانه هم بودند، چوپانی می‌کردند و زندگی را می‌گذراندند.
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم با تأکید بر این که باید درباره قوانین ازدواج به زندگی پیامبر و امامان دقت کنیم، گفت: پیامبر اکرم چندین همسر داشتند، امامان ما هیچ کدام تک همسر نبودند، پس آن‌ها چگونه زندگی می‌کردند؟
وی ادامه داد: پیامبر زنی را به عقد شخصی درآورد و مهریه را تنها آموزش قرآن به زن قرار داد بنابراین اگر بخواهیم زندگی اسلامی داشته باشیم و فکری برای این زنان بالای ۳۰ سال دختران بی‌شوهر و طلاق‌های متعدد برای دریافت مهریه کنیم، باید الگوهای دینی خود را مورد توجه قرار دهیم.
این نماینده مجلس تأکید کرد: باید در شرایط ازدواج بازنگری کنیم چرا که وضعیت تجرد و طلاق نتیجه دفاع ناآگاهانه از مهریه زنان است.
نوروزی با بیان این که «مهریه باید به صورت نقد در همان ابتدای عقد دریافت شود»، گفت: مهریه باید عندالمطالبه باشد و بلافاصله بعد عقد پرداخت شود نه این که مهریه را نسیه در نظر بگیریم و شوهر را به زندان بیندازیم و مردان را به کلانتری بکشیم و خانواده‌ها را از هم متلاشی کنیم.
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم تأکید کرد: در حال حاضر طلاق‌ها زیاد است در برخی نقاط ۴۰ درصد ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد و برخی خانم‌ها ۴ بار ازدواج می‌کنند و طلاق می‌گیرند و مهریه می‌گیرند.

 

تحلیل خبر

جناب حجت‌الاسلام نوروزی نماینده مجلس که خود را نماینده مردم می‌داند با مشکلات فزاینده مردم، چگونه می‌خواهد برخورد کند؟ آیا امروز مشکل اصلی مردم عدم استقبال مردم از چند همسری است؟ اگر فرض بر این بگذاریم که مردم به حرف این آقا عمل کنند و هر مردی، چند زن بگیرد آیا حجم مشکلات خانواده‌های چند همسری راحت‌تر از تک همسری حل می‌شود؟ هزینه‌های زندگی مردانی که چند همسر دارند کمتر از مردانی است که یک همسر دارند؟ ایشان می‌گویند «پیامبر (ص) و امامان (ع) ما هر کدام چند همسر داشتند، پس آنها چگونه زندگی می‌کردند؟» در پاسخ به این آقا باید گفت آیا در زمان پیامبر (ص) و امامان (ع) هزینه‌های کمرشکن زندگی همانند امروز بوده؟ آیا آن زمان خانواده‌ها با تورم و گرانی پی‌درپی مواجه بودند؟ آیا امکانات زندگی که یک مرد در 1500 سال قبل برای ازدواج و ازدواج مجدد و اداره کردن چند زن و تعداد زیادی فرزند نیاز داشت همانند امکانات و نیازهای امروز جامعه ما بوده است؟ ما نمی‌دانیم این نماینده مجلس چند جا و چقدر حقوق می‌گیرد ولی هر چه هست لابد به اندازه‌ای است که حساب کرده با حقوقش می‌تواند چند زن و تعداد زیادی فرزند را اداره کند و برای تهیه مسکن و خوراک و پوشاک و امکانات زندگی آنها، کم نیاورد و همگی را در سطح رفاه مطلوب نگه دارد! آیا بقیه مردم هم حتی با یک زن و فرزند می‌توانند همانند نماینده مجلس زندگی راحت و دلنوازی داشته باشند؟
این نماینده مجلس و سایر نمایندگان و همه مسئولان اگر هنری دارند کاری کنند که دختران و پسران مجرد که سن آنها از مرز 30 سالگی گذشته بتوانند ازدواج کنند و زندگی خود را بدون دغدغه بچرخانند دیگر زن دوم، سوم و چهارم پیشکششان!
اینکه مردم می‌گویند فاصله اقتصادی و طبقاتی بین عموم مردم و مسئولان از زمین تا آسمان است و آنها درد مردم را درک نمی‌کنند حرف درستی است و سخنان این آقا و سایرین (که البته بقیه به زبان نمی‌آورند ولی هم‌عقیده با ایشان هستند) اثباتگر این شکاف طبقاتی
است.
متأسفانه سالیان متمادی است که غربی‌ها خصوصاً مسیحیان (که تعداد آنها از مسلمانان بیشتر است) دو ایراد بر اعتقادات ما مسلمانان می‌گیرند: یکی می‌گویند دین اسلام، دین شمشیر و خون‌ریزی است و ایراد دوم می‌گویند اسلام مبلّغ چند همسری و تعدد زوجات است. با کمال تأسف امروز گروه‌های تروریستی مانند داعش و سایر
جنگ‌افروزان در خاورمیانه و سایر نقاط جهان با سر بریدن و بمب‌گذاری و کشتارهای وحشتناک، آب به آسیاب مخالفان اسلام می‌ریزند و مدرک دست آنها می‌دهند. دیگر اینکه با تبلیغ چند همسری و مخالفت با حقوق زنان در کشورهای عربی و غیرعربی همچون افغانستان و پاکستان و ... پتانسیل بنگاه‌های خبری و تبلیغاتی علیه اسلام را به فعلیت درمی‌آورند.
کلام آخر اینکه نمایندگان مجلس و سایر مسئولان کشور به فکر راه علاج مشکلات جامعه باشند که این حرف‌ها و نظرها، نمک پاشیدن روی زخم مردم است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها