پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 16 آذر 1400 ، 06 : 18

کد خبر : 24245

از 0 نفر 0

وزیر آموزش‌وپرورش: مسائل دینی دانش‌آموزان مورد غفلت قرار گرفته ‌است

وزیر آموزش‌وپرورش:  مسائل دینی دانش‌آموزان مورد غفلت قرار گرفته ‌است

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: متأسفانه در این سال‌ها، ما فقط به کنکور و آموخته‌های علمی دانش آموزان توجه کردیم و از مسائل دینی آن‌ها غافل شدیم.+ تحلیل خبر

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: متأسفانه در این سال‌ها، ما فقط به کنکور و آموخته‌های علمی دانش آموزان توجه کردیم و از مسائل دینی آن‌ها غافل شدیم.
به گزارش مرکز خبر حوزه، یوسف نوری در قم در حاشیه دیدار با مراجع تقلید، افزود: باید اعتراف کنیم در این چهل‌ساله انقلاب اسلامی درخصوص آموزش دینی و ارتقای آگاهی‌های اعتقادی دانش آموزان کم‌کاری شده است.
وی بر همکاری با حوزه‌های علمیه و مراکز حوزوی برای تقویت مباحث دینی، اعتقادی و اخلاقی دانش آموزان تأکید و اضافه کرد: لازم است نهادی دینی و حوزوی برای رشد معنوی دانش آموزان کمک کند و آموزش‌وپرورش آمادگی دارد با روش‌های جذاب و جدید و کارآمد این امکان را برای رشد معنوی دانش آموزان فراهم کند.
وی با اشاره به تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پروش از دانشگاه فرهنگیان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، گفت: برای تقویت مناطق محروم بر اساس شاخصه‌های پیشرفت و برخورداری، تربیت نیروی مورد نیاز و تقویت امکانات در دستور کار این وزارتخانه است.
نوری گفت: ورود سند ۲۰۳۰ هم در سال‌های اخیر باعث شد دستورالعمل‌های غربی بر اجرای دستورالعمل‌های اسلامی و قرآنی حاکم شود.
وی افزود: برخی کشورهای اسلامی متعهد شدند تا سال ۲۰۳۰ این دستورالعمل‌های غربی را که با مبانی وحیانی و اعتقادی و قرآنی ما کیلومترها فاصله دارد، در مدارس اجرا کنند و ما به دنبال این هستیم که در مجموعه بین‌المللی که به‌زودی برگزار خواهد شد این سند را نقد کنیم و برای آن پاسخ متقن و مستند ارائه دهیم.
وی اضافه کرد: ما در دیدارهای امروز با مراجع و علما به دنبال فعال کردن همکاری‌های بین حوزه و آموزش‌وپرورش هستیم تا زمینه حضور طلاب جوان مستعد و آموزش‌دیده را در مدارس فراهم کنیم و فصل جدیدی را در تقویت باورهای اعتقادی دینی و اسلامی دانش آموزان آغاز کنیم.
وزیر آموزش‌وپرورش توجه به مناطق محروم را از اولویت‌های وزارت آموزش‌وپرورش در دوره جدید عنوان کرد و یادآور شد: تلاش خواهیم کرد با توسعه عدالت آموزشی در مناطق کم برخوردار و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز و تجهیز مدارس مناطق محروم آموزش در این مناطق را ارتقا دهیم.

تحلیل خبر

وزیر آموزش و پرورش گفته‌اند: «باید اعتراف کنیم در این چهل ساله انقلاب اسلامی درخصوص آموزش دینی و ارتقای آگاهی‌های اعتقادی دانش‌آموزان کم کاری شده است» جناب وزیر در تحلیل و قضاوت خویش، سخت در اشتباه هستند. آنچه باعث ضعف اعتقادی دانش‌آموزان و دین‌گریزی آنان شده، کم کاری در آموزش دینی آنها نبوده بلکه عملکرد بد و ضعیف برخی از مسئولان و مدیران رده‌های مختلف موجب سرخوردگی و
درهم ریختگی نظام اعتقادی و ارزشی جوانان و از جمله دانش‌آموزان شده است. موقعی که دانش‌آموزان در دروس تعلیمات دینی و آموزش‌های معلمان، آنچه را که می‌شنوند و می‌خوانند با آنچه را که در عالم واقع و جامعه می‌بینند در تضاد است، آیا انتظار داریم که دانش‌آموزان به چه نتیجه‌ای برسند؟ دانش‌آموزان
با‌ خود می‌گویند این آموزش‌هایی که در مدرسه به ما می‌دهند اسلام واقعی است یا آنچه که در صحنه اجتماعی می‌بینیم؟ جناب وزیر از همین ابتدای وزارت، راه را به اشتباه می‌روند و با این بینش و دیدگاه، نه تنها نخواهند توانست به تحکیم اعتقادات دینی دانش‌آموزان کمک کنند بلکه همان اعتقادات باقیمانده هم با مشکل (تضاد مدرسه و جامعه) در معرض خطر قرار خواهند داد. آقای وزیر باید از ذهنیات خود خارج شوند و واقعیات جامعه را آن طور که هست ببینند و برای معالجه آن نسخه بپیچند وگرنه، هم در مرحله تشخیص و هم در مرحله درمان به بیراهه خواهند رفت.
دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی و توسط آموزگاران و دبیران مؤمن و فهیم و زحمتکش، ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی را آموزش می‌بینند ولی موقعی که در جامعه به جای تبلور و گسترش آن ارزش‌ها،
ضدارزش‌هایی همچون اختلاس، رشوه، عهدشکنی، خیانت در امانت، سرقت، اعتیاد، گران‌فروشی، کم‌فروشی، غِشّ در معامله، ادبیات زشت، اتهامات، حسادت‌ها، کارشکنی‌ها، فقر و ... را مشاهده می‌کنند در این تعارضات و تضادها، آقای وزیر انتظار دارند که دانش‌آموزان چگونه به ارتقای آگاهی‌های اعتقادی نائل شوند؟
جناب وزیر بدانند که در این چهل ساله انقلاب اسلامی، مدیران، معلمان، دبیران و محتوای کتاب‌های درسی و نظام آموزشی مقصر نیستند بلکه هیچ قشری به اندازه فرهنگیان درخدمت فرزندان عزیز این کشور و دیانت آنها نبوده است، تقصیرات را باید در جاهای دیگر جستجوکنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها