پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 29 آذر 1400 ، 18 : 18

کد خبر : 24328

از 0 نفر 0

امام جمعه موقت تهران: وضع مردم نسبت به ابتدای انقلاب بهتر شده

امام جمعه موقت تهران:  وضع مردم نسبت به ابتدای انقلاب بهتر شده

فشارهای بین‌المللی تاکنون بر مردم مؤمن ایران بی‌اثر بوده است.

فشارهای بین‌المللی تاکنون بر مردم مؤمن ایران بی‌اثر بوده است.
آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران به نابسامانی‌های کنونی کشور ناشی از افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی اشاره کرد و گفت: این مسائل دردهای ما هستند که موجب ایجاد فشار بر قشر ضعیف جامعه شده است، اما باز هم وضعیت مردم در مقایسه با ابتدای انقلاب بهتر است و سطح رفاه مردم بالاتر از آن دوران است.
به گزارش ایرنا؛ امام جمعه موقت تهران گفت: فشارهای بین‌المللی علیه کشورمان که تاکنون بر مردم مؤمن ایران بی‌اثر بوده است، بعد از این هم این ملت را تضعیف نمی‌کند.
آیت‌الله کاظم صدیقی در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) افزود: انقلاب اسلامی مردم ایران طی بیش از ۴۰ سال گذشته همواره زیر فشارهای بین‌المللی و ایجاد آشوب‌های مختلف قرار داشته است که این فشارها بی‌اثر بوده است.
وی به حرکت قدرتمندانه انقلاب اسلامی در کشور اشاره کرد و گفت: برخی گمان کرده‌اند که جوانان و مردم در این انقلاب از نظر فرهنگی با ضعف مواجه شده‌اند، اما حقیقت غیر از این است، حتی پایبندی جوانان به آرمان‌های انقلاب از ابتدای پیروزی نهضت نیز بیشتر شده است که شهید حججی ۲۴ ساله یک نمونه از حضور پرشور مردم برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) و نشان‌دهنده رشد فرهنگی مردم است.
صدیقی خاطرنشان کرد: سوء مدیریت دولتهای غربگرایی که تفکر لیبرالی داشتند، موجب بروز فاصله طبقاتی در جامعه شد و درنتیجه به اقشار ضعیف فشار وارد آمد.
وی به نابسامانی‌های کنونی کشور ناشی از افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی اشاره کرد و گفت: این مسائل دردهای ما هستند که موجب ایجاد فشار بر قشر ضعیف جامعه شده است، اما باز هم وضعیت مردم در مقایسه با ابتدای انقلاب بهتر است و سطح رفاه مردم بالاتر از آن دوران است، اکنون می‌بینیم با پیش آمدن هر تعطیلی، مردم برای عزیمت به گردشگاه‌ها در شمال کشور صف می‌کشند که اینها نشان از سطح رفاه در کشور است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: البته باز هم اقشار ضعیف با مشکلاتی مواجه هستند، هرچند در مقایسه با ابتدای انقلاب این مشکلات بسیار کم‌تر است اما مردم ولی نعمت ما هستند و این وضع برای کشور در تراز انقلاب نیست و مردم با وجود تقدیم این تعداد شهید، شایسته این وضع نیستند.
صدیقی گفت: اگر به مبانی پیشرفته اقتصاد مقاومتی عمل می‌شد وضع کشور به اینجا نمی‌رسید. وی همچنین به وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: در این فتنه قدرت‌های بزرگ، به بهانه و ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، عده‌ای را در تهران به خیابان کشاندند اما از آنجا که دست خدا با این مردم و انقلاب بود، فتنه خاموش شد.
صدیقی گفت: امروز روز وحدت و حمایت از یکدیگر است، امروز روز آشوب نیست، آشوب ناشکری محض است، امروز باید هرکس، هرکاری را که به نفع مردم است انجام دهد و در این راه مضایقه نکند.

تحلیل خبر

در زمان ما که عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات است و هر سخنی در کسری از زمان به سراسر دنیا مخابره شده و مورد قضاوت، نقد و تحلیل قرار می‌گیرد، کسی که تریبون نماز جمعه کلانشهرها و به ویژه مرکز کشور را در اختیار دارد باید برای نیم ساعت سخن گفتن، چندین ساعت مطالعه دقیق علمی و به روز داشته باشد تا سخنانش سنجیده، پخته و جهان پسند باشد.
امام جمعه‌ای که می‌خواهد در مورد «سطح رفاه» صحبت کند اول باید بداند که واژه «رفاه» تعریف علمی دارد و با معیارها و شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی، اوقات فراغت، تفریحات و ... سنجیده می‌شود.
امروز سطح رفاه افراد و خانواده‌ها حتی با معیارهایی همانند افزایش تولید ناخالص داخلی و یا افزایش درآمد سرانه مردم و پیشرفت کشور نمی‌سنجند بلکه حداقل بر پایه چهار شاخص: مصرف (کمیت و کیفیت مصرف و سهولت دسترسی به آنها) - انباشت (انباشت سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی، سرمایه‌گذاری در رشد و توسعه فردی و خانوادگی، ذخیره‌های ضروری و ...)- توزیع درآمد، فقر و نابرابری و شدت و دامنه آنها و اختلاف طبقاتی- امنیت (امنیت و ثبات اقتصادی، امنیت شغلی، امنیت جانی، امنیت بهداشتی و درمانی، امنیت فکری و ...) محاسبه و قضاوت
می‌کنند.
امام جمعه و یا هر سخنرانی که صدای او در داخل و خارج کشور مورد توجه قرار می‌گیرد باید مجهز به سواد روز و اطلاعات علمی باشد تا مورد انگشت اشاره قرار نگیرد.
جناب ایشان خیال می‌کنند معنی رفاه در زمان ما با قرون گذشته یکسان است. درحالی که معنی این واژه حتی سال به سال ابعاد تازه‌تری می‌گیرد. یک زمانی موبایل داشتن جزء رؤیاهای مردم بود اما امروزه در همه جهان در دست همه رده‌های سنی و مالی است، همچنین یک زمانی داشتن یخچال، تلویزیون، ماشین، کامپیوتر، مبل، فرش، آب‌لوله‌کشی، حمام خانگی، لباس‌های بدون وصله و ... برای مردم قابل‌تصور نبود آیا باید انتظار داشته باشیم که اینک هم مردم در همان سطح باشند؟
کسانی که تا قرن گذشته با شتر و اسب و الاغ مسافرت می‌کردند حالا نگاه کنید که در کشورهای عربی همسایه با چه نوع وسیله نقلیه زمینی، هوایی و دریایی مسافرت می‌کنند و سطح زندگی آنها در چه حدی است؟
البته برخی از این حضرات نه دغدغه دارو و درمان و گرانی آن دارند، نه دغدغه از دست دادن شغل، نه دختران و پسران بیکار و مجرد و بدون سرپناه دارند، نه گرفتار اجاره خانه و بدهی بانکی و نه ... لذا درد جامعه را درک نمی‌کنند و اگرچند صد نفر از تهران به شمال کشور مسافرت می‌کنند و ویلای آنچنانی دارند خیال می‌کنند همه 85 میلیون ایرانی این گونه‌اند و در رفاه کامل به سر می‌برند!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها