پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 14 دی 1400 ، 26 : 19

کد خبر : 24373

از 0 نفر 0

اظهارات وزیر خارجه عربستان درباره دوستی و برادری با ایران

اظهارات وزیر خارجه عربستان درباره دوستی و برادری با ایران

وزیر خارجه عربستان بار دیگر گفت که دستان ریاض برای دوستی و برادری با ایران دراز است.+ تحلیل خبر

وزیر خارجه عربستان بار دیگر گفت که دستان ریاض برای دوستی و برادری با ایران دراز است.
به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان با طرح ادعاهای ایران هراسانه رسانه‌های غربی گفت که " اگر ایران به نگرانی‌های اعراب مربوط به امنیت منطقه پاسخ دهد، دست ریاض و کشورهای عربی به سوی تهران دراز خواهد شد."بن فرحان این مطالب را در یک نشست خبری با ایمن اصفدی همتای اردنی خود اظهار کرده و خواسته است ایران به نگرانی‌های موجود درباره ثبات منطقه توجه کند.اظهارات وزیر خارجه سعودی در حالی تکرار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست پیشنهادهای روشنی را در ارتباط با تعامل و همکاری‌های جمعی برای امنیت منطقه به کشورهای عربی ارائه کرده است.وزیر خارجه سعودی پیش از این هم اعلام کرده بود کشورش دست خود را به سوی دولت جدید ایران دراز می‌کند و امیدوار است که پاسخ مثبتی ببیند.تاکنون نزدیک به ۱۰ سال است تنش‌ها بین ایران و عربستان روند افزایشی داشته و در ۶ سال اخیر نیز بسیار تشدید شده که به قطع روابط دیپلماتیک منجر شد.

تحلیل خبر

اگر افراد سیاستمدار و هوشمندی در جهان اسلام خصوصاً در خاورمیانه بودند که می‌توانستند تمام کشورهای مسلمان را با هم متحد و همانند اتحادیه اروپا، موضع‌گیری واحد جهانی داشته باشند، با توجه به اینکه در خاورمیانه و منطقه خلیج‌فارس، کشورهای ثروتمندی وجود دارند، می‌توانستند به یکی از قطب‌های قدرت جهانی و مؤثر در معادلات بین‌المللی تبدیل
شوند.
کشورهای استعمارگر شرق و غرب به خوبی به این نکته پی برده و لذا سعی کرده‌اند با تفرقه‌افکنی بین کشورهای مسلمان، مانع از اتحاد عینی و عملی آنها شوند. افسوس که سران این کشورها نیز با دشمنی با یکدیگر، در این تله استعمارگران افتاده و عملاً همان راهی را رفته و می‌روند که قدرت‌های استعماری جهان می‌خواهند. استعمارگران جنگ‌های چندساله در خاورمیانه و بین مسلمانان راه انداختند و با خوشحالی تمام نظاره‌گر آن بوده و هستند. در پرتو این جنگ‌ها، مسلمان کشی به پهنای خاورمیانه گسترش یافت و همه نیروهای انسانی، منابع مالی و امکانات آنها را نابود کرد.
استعمارگران با برنامه‌ریزی دقیق از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ابتدا عراق را به جنگ ایران فرستادند و دو کشوری که بیشترین تعداد شیعیان را در خود دارد به جان هم انداختند و به مدت 8 سال نیروهای انسانی، منابع اقتصادی و زیرساخت‌های آنها را منهدم کردند پس از تمام شدن این جنگ، جنگ سوریه به راه انداختند و از سال 2011 تاکنون (2022) حداقل 9 سال آن، مسلمان‌ها را به جنگ با هم گسیل کردند و این بار، هم شیعه و هم سنی، همه را گرفتار جنگ خونین کرده و بیش از 500 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده و میلیون‌ها نفر را زخمی، معلول، اسیر و آواره کردند.
گرچه قدرت‌های غرب و شرق به ظاهر با هم متحد نیستند ولی با ارسال اسلحه از آمریکا، روسیه و سایر کشورهای قدرتمند به کشورهای درحال جنگ در سوریه، یمن، عربستان، عراق، افغانستان، بحرین، لبنان و ... به این کشتار جهانی مسلمانان (ظاهراً به دست خود مسلمان‌ها) کمک همه جانبه کردند و لذا ردپای ابرقدرت‌های غرب و شرق در همه این جنگ‌ها به وضوح نمایان است. چه سیاستی بهتر از این برای ابرقدرت‌ها که به جای «اتحاد مسلمین» به «کشتار مسلمین» بینجامد و همه زیربناهای حیاتی و سرمایه‌های انسانی آنها را نابود کند.
کاش سران کشورهای اسلامی به کنه و ذات این سیاست‌های استعماری پی می‌بردند و دست از این اختلافات می‌کشیدند و عاقلانه به فکر اتحاد کشورهای مسلمان با برنامه‌ریزی و مدیریتی نوین برمی‌آمدند و جایگاه خود را در معادلات و تصمیم سازی جهانی به تماشا می‌گذاشتند. ولی افسوس که چنین نخواهد شد...!!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها