پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 3 بهمن 1400 ، 05 : 19

کد خبر : 24453

از 0 نفر 0

منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایران اعلام کرد؛ توافق موقت در دستور کار ایران نیست

منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایران اعلام کرد؛ توافق موقت در دستور کار  ایران نیست

یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران در واکنش به ادعای یک رسانه خارجی درباره پیشنهاد توافق موقت در وین تصریح کرد که چنین توافقی در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست.+ تحلیل خبر

یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران در واکنش به ادعای یک رسانه خارجی درباره پیشنهاد توافق موقت در وین تصریح کرد که چنین توافقی در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست.
این منبع مطلع به ایرنا گفت: این گزارش تائید نمی‌شود. توافق موقت هیچ وقت در دستور کار ایران نبوده و ایران فقط یک توافق قابل اتکا و پایدار را می‌پذیرد.
شبکه خبریان. بی.سی امروز در گزارشی ادعایی به نقل از چند مقام آمریکایی عنوان کرد که مسکو، با اطلاع آمریکا، به ایران پیشنهاد داده که با توافق موقت هسته‌ای، در برابر اعمال برخی محدودیت‌های هسته‌ای، از لغو پاره‌ای از تحریم‌ها بهره‌مند شود.
این شبکه به نقل از دو مقام دولت جو بایدن، یک مقام در کنگره آمریکا، یک مقام سابق دولت آمریکا و چهار نفر دیگر که ادعا کرده‌اند از موضوع اطلاع داشته‌اند این خبر را منتشر کرده است.
براساس این گزارش، منابع ان.بی.سی به این شبکه گفته‌اند آمریکا از پیشنهاد روسیه به ایران مطلع بوده اما یک مقام ارشد دولت جو بایدن گفته است تدابیر موقتی موضوع بحث‌های جدی نیستند.
این مقام آمریکایی گفته است ما نمی‌توانیم درباره گفتگوهایی که میان روسیه و ایران گذشته صحبت کنیم اما در این مرحله معتقدیم چنین تمهید موقتی موضوع بحث‌های جدی نیست.
پیش‌تر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم گفته بود که جمهوری اسلامی ایران، «بر اساس پیش نویس‌هایی که درباره رفع تحریم‌ها و اقدامات جبرانی به طرف‌های مقابل داده‌ایم مذاکره می‌کنیم و اساساً چیزی به نام توافق گام به گام یا موقت مطرح نیست.»
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مذاکره‌کنندگان سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند. راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده و رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد.

 

تحلیل خبر

توافق موقت یعنی دلهره روزمره و ترس و لرز از زمان پایان یافتن آن. حال که ماه‌های متمادی است هیئت مذاکره کننده ایران در دولت قبلی و فعلی، وقت و انرژی صرف کرده‌اند تا «گشایشی پایدار» حاصل شود و مشکلات تحریم و تورم و فراز و نشیب‌های اقتصادی به نوعی حل شود اگر نتیجه آن به توافق موفت منجر شود حداقل چند عیب و ضرر در آن به وضوح مشاهده خواهد شد:
1-بازار همچنان منتظر بعد از پایان یافتن مدت زمان توافق موقت خواهد ماند، پس وضعیت متزلزل کنونی ادامه خواهد
یافت.
2-سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، نخواهند توانست بر روی سرمایه‌گذاری دراز مدت، حساب باز کنند چون نمی‌دانند فردای بعد از اتمام زمان توافق موقت، چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود.
3-همه تولیدکنندگان در مورد تهیه درازمدت مواد اولیه تولیدات خود مردد خواهند ماند.
4-سرمایه‌گذاران خارجی جرات سرمایه‌گذاری در داخل کشور ما را نخواهند داشت و لذا
سرمایه‌های آنها روانه کشورهایی می‌شود که شرایط باثبات اقتصادی و سیاسی خواهند داشت.
5-کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای اروپایی در روابط اقتصادی با ما دچار تردید خواهند شد و لذا قراردادهای آنها با ما گسترش قابل توجهی نخواهد داشت.
6- ...
این ضررها و معایب و موارد دیگر از جمله دلایلی است که نشان می‌دهد ایران نباید زیر بار توافق موقت در وین برود بلکه باید به یک توافق دایمی که بتواند «گشایش پایدار» را در اقتصاد کشور ایجاد کند رضایت دهد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها