پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 6 بهمن 1400 ، 34 : 17

کد خبر : 24480

از 0 نفر 0

مهلت ۲ ماهه مجلس به وزیر برای تعیین مدیران دو خودروساز

مهلت ۲ ماهه مجلس به وزیر برای تعیین مدیران دو خودروساز

مجلس 2 ماه به وزیر صمت مهلت داد تا نسبت به اصلاح ترکیب هیئت مدیره شرکت‌های خودروساز اقدام کند.+ تحلیل خبر

مجلس 2 ماه به وزیر صمت مهلت داد تا نسبت به اصلاح ترکیب هیئت مدیره شرکت‌های خودروساز اقدام کند.
عبدالرضا مصری نائب رئیس مجلس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در رابطه با مسائل مربوط به دو خودروساز داخلی گفت: امیدواریم دولت انقلابی یک بار برای همیشه مسائل مربوط به ایران خودرو و سایپا و همچنین استقلال و پرسپولیس را که وقت مردم، مجلس و دولت را گرفته، حل کند.
به گزارش فارس، وی خطاب به حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی درباره قانع شدن خود از پاسخ‌های وزیر صمت و پاسخ مشروط نوروزی درباره قانع شدن خود گفت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس نمی‌توان به پاسخ‌های ارائه شده به شکل مشروط موافقت کرد.
مصری بیان داشت: با موافقت وزیر و اصرار نماینده سؤال کننده 2 ماه به وزارت صمت مهلت داده شد تا نسبت به اصلاح ترکیب هیئت مدیره شرکت‌های خودروساز اقدام کند.

تحلیل خبر

با تغییر مدیران ایران خودرو و سایپا، تغییر مهمی در روند
«قیمت‌افزایی» و «کیفیت» محصولات این دو شرکت خودروساز حاصل نخواهد شد. موقعی که یک پراید 5 میلیونی به 190 میلیون تومان می‌رسد فقط مدیر شرکت این خودروساز تصمیم‌گیر نبوده بلکه سلسله عوامل داخل و خارج از این شرکت که به نوعی از آن متنفع می‌شوند به طور مستقیم و غیرمستقیم در آن دخیلند. از طرف دیگر شرایط اقتصادی کشور و سطح روابط با کشورهایی که از آنها قطعات خودروها وارد می‌شود نیز در «قیمت» و «کیفیت» این خودروها نقش دارند.
لذا نمایندگان مجلس باید به مجموعه این عوامل نگاه کنند و به ریشه‌ها بنگرند و اگر می‌توانند برای آنها فکری کنند. این نگاه، نگاه جامع و کلی است و تحول در این دو شرکت فقط با این نوع نگاه امکان‌پذیر است وگرنه با تغییر مدیر شرکت، هر فردی با هرنوع توانایی هم جایگزین شود باز همین مسیر ادامه خواهد یافت.
ایران خودرو و سایپا دو نمونه از مجموعه‌های اثرگذار اقتصادی کلان هستند که اگر قرار باشد به بقیه نمونه‌های دیگر هم فقط با نگاه «تغییر مدیر» نگریسته شود هیچگاه مشکلات عمده آنها و مشکل‌آفرینی که برای جامعه دارند، حل نخواهد شد. به نظر می‌رسد به همه بخش‌های اقتصادی همین نگاه سرایت دارد و تا این نگاه از «فرد» به «سیستم اقتصادی» تغییر پیدا نکند، هیچ گره‌ای از گره‌های اقتصادی کشور گشوده نخواهد شد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها