پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 13 بهمن 1400 ، 35 : 18

کد خبر : 24519

از 0 نفر 0

نامه جلیلی به رهبری: از برجام خارج شویم، تا 90درصد غنی‌سازی کنیم، بعد با آمریکا مستقیما مذاکره کنیم

نامه جلیلی به رهبری:  از برجام خارج شویم، تا 90درصد غنی‌سازی کنیم، بعد با آمریکا  مستقیما مذاکره کنیم

روزنامه شرق به نقل از یک منبع آگاه نوشت سعید جلیلی علیه روند مذاکرات هسته‌ای نامه‌ای خطاب به رهبری نوشته است.+ تحلیل خبر

روزنامه شرق به نقل از یک منبع آگاه نوشت سعید جلیلی علیه روند مذاکرات هسته‌ای نامه‌ای خطاب به رهبری نوشته است.
به گزارش عصرایران، روزنامه شرق به نقل از یک منبع آگاه درباره محتوای نامه نوشت: جلیلی در این نامه از نقد صرف برجام فراتر رفته و خواستار این شده است که ایران از برجام خارج شود و غنی‌سازی را تشدید کند.
به گفته این منبع آگاه جلیلی در این نامه صراحتاً مخالفت خود را با مسیری که درحال‌حاضر درحال طی شدن است، اعلام کرده. جلیلی بعد از این مخالفت تأکید کرده که ایران باید از برجام خارج شود که پیش‌بینی کرده طرف‌های مقابل برای پیگیری سازوکار ماشه و بازگرداندن تحریم‌های اصلی هسته‌ای به مشکل حقوقی خواهند خورد.
این منبع آگاه گفته بنابه اعتقاد جلیلی، برای بازگشت تحریم‌های هسته‌ای طرف‌های مقابل «نیازمند مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهند شد اما روسیه و چین از حق وتو استفاده خواهند کرد و تلاش اروپایی‌ها و ایالات متحده به نتیجه نخواهد رسید.
جلیلی همچنین پیشنهاد داده که سطح غنی‌سازی بالا رود و حتی به «۹۰ درصد» برسد! بنا به ادعای این منبع آگاه، جلیلی پیش‌بینی کرده که پس از این مرحله، «ایران باید وارد مذاکره مستقیمی با ایالات متحده شود و امتیازات لازم و رفع تحریم‌ها را آنجا از آمریکا
بگیرد.
طبق گفته‌های این منبع آگاه، جلیلی پیش‌تر و قبل از ارسال این نامه، تماس‌های خود را با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی او و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات احیای برجام در وین، داشته و در تلاش برای اقناع آنها ناکام مانده است. پس از این بوده است که جلیلی در این مرحله سراغ نامه به رهبری رفته است.

تحلیل خبر

هنوز قابل باور نیست که نه فقط جناب جلیلی، بلکه هر فرد دیگری که با الفبای سیاست و اقتصاد آشنایی جزئی دارد چنین حرفی را بزند. اشتباه بودن این نظر به قدری روشن است که نیاز به بحث‌های پیچیده ندارد. فرض کنیم مسئولان کشور چنین نظری را از وی بپذیرند و از فردا از برجام خارج شوند و به غنی‌سازی 90 درصدی و حداکثری روی بیاورند، آیا آمریکا و اروپا دست روی دست می‌گذارند و فقط نظاره‌گر خواهند بود؟ بعد آخر کار هم التماس خواهند کرد که بیایید و هرچه می‌خواهید امتیاز بگیرید؟!
خیلی حرف عجیبی است و با هیچ واقعیتی قابل تطبیق نیست.
مسلماً به محض اعلام رسمی خروج ایران از برجام، جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل تشکیل خواهد شد و بار اول اخطار به برگشت به برجام خواهد داد و بار دوم ایران را ذیل فصل هفتم منشور شورای امنیت سازمان ملل قرار می‌دهد.
اگر کشوری در قطعنامه شورای امنیت، ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار بگیرد هم امکان استفاده از «گزینه تحریم» و هم «گزینه نظامی» علیه آن کشور فراهم خواهد شد. بند 41 فصل هفتم ناظر بر تحریم‌های مختلف است و بند 42 مجوز استفاده از گزینه نظامی را می‌دهد.
اگر فقط به تحریم‌های بیشتر بسنده کنند آنگاه قیمت هر دلار به چند برابر قیمت فعلی خواهد رسید و ارزش پول ملی بیش از پیش سقوط خواهد کرد، سپس موج تورم‌های جدید و افزایش قیمت‌های چند برابری در کالاهای مورد نیاز مردم شاهد خواهیم بود. جناب جلیلی و همفکران او، اگر درد مردم را درک می‌کردند به جای این نظرات خطرناک، راه‌حلی برای رفع مشکلات اقتصادی مردم می‌دادند.
اینکه خیال کنند آمریکا و اروپا از ایران می‌ترسند و با خروج از برجام و غنی‌سازی حداکثری، در مقابل ایران کوتاه خواهند آمد، بسیار نظر ساده‌لوحانه‌ای است و بهترین دست‌آویز برای دشمنان ایران جهت نابودی کشور است. اگر این نظر راه گشا بود مسئولان کشور به مذاکرات برجامی تن نمی‌دادند و از ابتدا بدون برجام هم به آن می‌رسیدند و نیاز به این همه هزینه نبود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها