پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 19 بهمن 1400 ، 19 : 18

کد خبر : 24554

از 0 نفر 0

پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد استعدادهای درخشان در دانشگاه علم و صنعت

پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد استعدادهای درخشان در دانشگاه  علم و صنعت

به گزارش ایسنا، دانشگاه علم و صنعت مطابق آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درخواست دانشجویان ممتاز کارشناسی پیوسته ورودی مهرماه سال ۱۳۹۷ سایر دانشگاه‌های دولتی را جهت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد (بدون آزمون) سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مورد بررسی قرار می‌دهد.+ تحلیل خبر

به گزارش ایسنا، دانشگاه علم و صنعت مطابق آیین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درخواست دانشجویان ممتاز کارشناسی پیوسته ورودی مهرماه سال ۱۳۹۷ سایر دانشگاه‌های دولتی را جهت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد (بدون آزمون) سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مورد بررسی قرار می‌دهد.بر این اساس، متقاضیان باید ثبت‌نام اولیه خود را تا تاریخ ۱۹ بهمن ماه سال جاری صرفاً به صورت غیرحضوری از طریق آدرس
"https://golestan.iust.ac.ir/Forms/AuthenticateUser/main.htm" انجام دهند.دانشگاه علم و صنعت در خصوص شرایط پذیرش کارشناسی ارشد استعدادهای درخشان اعلام کرده که این دانشجویان باید حداقل معدل کل ۱۶ (با اعمال ضریب همترازی دانشگاه مقطع کارشناسی) در پایان شش نیمسال تحصیلی مقطع کارشناسی که به لحاظ میانگین کل جزء پانزده درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند، داشته باشند.از دیگر شرایط پذیرش در این دانشگاه، گذراندن حداقل سه چهارم واحد درسی (گرد شده، رو به پایین) در پایان‌ترم ششم در مقطع کارشناسی (طبق مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به دلیل مشکلات ناشی از بیماری کووید-۱۹ برای دانشجویان کارشناسی دلیل مرتبط با شیوع بیماری کرونا و با تأیید دانشگاه مبدأ حذف واحد داشته‌اند، با کسر حداکثر ۴ واحد از مجموع سه چهارم واحدهای درسی می‌توانند اقدام نمایند)، اتمام تحصیلات مقطع کارشناسی حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۱ عنوان شده است.
با اعلام دانشگاه علم و صنعت، درخواست متقاضیان ورودی ۹۸ که در طول ۶ نیمسال تحصیلی در دوره کارشناسی پیوسته، دانش‌آموخته شده‌اند و به لحاظ میانگین کل در مقایسه با میانگین کل ۸ نیمسال دانشجویان هم رشته غیر هم ورودی خود جزء ۱۵ درصد برتر باشند، به صورت مازاد بر ظرفیت پذیرش بدون آزمون، قابل بررسی است.
همچنین متقاضیان ورودی بهمن ۹۶ به شرط دانش‌آموختگی در ۸ نیمسال، می‌توانند درخواست خود را ارائه نمایند.دانشجویان مهمان، انتقالی در صورتی می‌توانند از تسهیلات پذیرش بدون آزمون بهره‌مند شوند که سنوات تحصیلی آنها در دوره کارشناسی پیوسته از ورود به رشته و دانشگاه اول تا دانش‌آموختگی از رشته و دانشگاه دوم، حداکثر ۸ نیمسال باشد و مقایسه متقاضیان برای رتبه‌بندی و تعیین پانزده درصد برتر با دانشجویان دانشگاهی انجام می‌شود که از آن مدرک دریافت می‌کنند.متقاضیان دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، غیر دولتی، غیرانتفاعی، علمی کاربردی، آموزش الکترونیکی و پردیس‌های بین‌الملل (خودگردان) مجاز به استفاده از این آئین‌نامه برای پذیرش استعداد درخشان نیستند.

تحلیل خبر

یکی از مهمترین کار مسئولان یک کشور، شناسایی استعدادهای درخشان و نخبگان در سنین مختلف است. این مرحله اول باید به درستی انجام گیرد به طوری که کسی دراین شناسایی و جستجو، از قلم نیفتد، فراموش نشود و در حاشیه قرار نگیرد. ملاک‌های انتخاب در این مرحله، بسیار مهم و حساس است و با کمی افراط و تفریط، یا یک عده افراد نخبه حذف می‌شوند یا غیرنخبگان وارد این جمع شده و جایگاه غیرواقعی را اشغال می‌کنند.
نهادهای مسئول شناسایی استعدادهای درخشان نباید به ملاک اداری، سنی و ضوابط خشک
قالب‌بندی شده همانند نمره کلاسیک روی آورند. فراموش نکنیم که بسیاری از مخترعان جهانی، مدرسه‌گریز بوده و به عنوان دانش‌آموز تنبل و درس نخوان با نمرات ضعیف، آنها را می‌شناختند ولی به یکباره دست به معجزه علمی زدند. باید راه پذیرش نخبگان به صورت‌های مختلف باز باشد تا با ملاک‌های روتین و معمولی، حذف نشوند. اما استعدادهای درخشان و نخبگان، باید در تمام مراحل عمر و زندگی مورد حمایت آموزشی، شغلی، اقتصادی و ... همه جانبه قرار بگیرند و فقط با ورود به دانشگاه و سپس فارغ‌التحصیل شدن، آنها را رها نکنیم بلکه آنان را در مراکزی با امکانات کامل جهت اختراع، ابداع، نوآوری و ابتکار متمرکز کرده و دغدغه‌هایشان را به خوبی درک کنیم.
اگر یک فرد نخبه و استعداد درخشان را جهت شغل کارمندی و اداری روزمره استخدام کرده و همانند سایر افراد جامعه با وی رفتار کنیم، هم به او ظلم کرده‌ایم و استعدادهایش را به سمت خاموشی و مرگ برده‌ایم و هم به جامعه جفا کرده‌ایم. امروز بنیاد نخبگان باید ببیند کسانی که دارای اختراع و نوآوری بوده‌اند در چه شغلی مشغول کار هستند آیا آن کار، زمینه زایندگی و جاری شدن استعدادهای خاص آنها را فراهم می‌کند یا آنها را به روزمرگی واداشته است؟ کسانی که حتی یک اختراع داشته‌اند و دیگر ادامه نداده‌اند باید مورد بررسی قرار گیرند که چه عواملی باعث شده است که آنها مسیر خلاقیت و اختراع و نوآوری را ادامه ندهند. چه بسا اگر این افراد در شرایط مطلوب قرار می‌گرفتند می‌توانستند دست به کارهای شگفت بزنند ولی شرایط زندگی و شغلی، آنها را از این مسیر، دور نگه داشته است.
بنیاد نخبگان و نهادهای ذیربط باید، خودشان دائم در حال تحول و تغییر شرایط خویش باشند تا باعث دلگرمی استعدادهای درخشان شده و زمینه مهاجرت آنان، فراهم نشود. نخبه‌شناسی، نخبه‌پروری، نخبه‌نگهداری و حداکثر فعال‌سازی ظرفیت آنها در راستای توسعه و پیشرفت کشور، از وظایف حاکمیت و بخش‌های مختلف آن است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها