پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 23 بهمن 1400 ، 20 : 19

کد خبر : 24572

از 0 نفر 0

جو بایدن: جنگ بین آمریکا و روسیه به جنگ جهانی می‌انجامد شهروندان آمریکایی بلافاصله اوکراین را ترک کنند

جو بایدن: جنگ بین آمریکا و روسیه به جنگ جهانی می‌انجامد شهروندان آمریکایی بلافاصله اوکراین را ترک کنند

رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام این‌که شرایط ممکن به سرعت نابسامان شود، از شهروندان آمریکایی که در اوکراین به‌سرمی‌برند خواست که بلافاصله این کشور را ترک کنند.+ تحلیل خبر

رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام این‌که شرایط ممکن به سرعت نابسامان شود، از شهروندان آمریکایی که در اوکراین به‌سرمی‌برند خواست که بلافاصله این کشور را ترک کنند.
به گزارش ایلنا، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا با اعلام این‌که شرایط ممکن به سرعت نابسامان شود، از شهروندان آمریکایی که در اوکراین به‌سرمی‌برند خواست که بلافاصله این کشور را ترک کنند.
وی که با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، افزود که شهروندان آمریکایی باید «همین الان» از اوکراین خارج شوند.
بایدن با اشاره به استقرار سربازان روس اطراف مرز اوکراین، گفت: «اینجا دیگر بحث یک سازمان تروریستی نیست بلکه با یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان روبه‌رو هستیم. شرایط بسیار متفاوت است و وضعیت می‌تواند خیلی سریع آشفته شود».
رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که شرایط فعلی اجازه نمی‌دهد که وی بتواند نیروهای این کشور را به منطقه اعزام کند تا آمریکایی‌هایی که خواستار خروج از اوکراین هستند را به این کشور اعزام کند.
وی همچنین گفت که «لحظه‌ای که آمریکایی‌ها و روسیه به روی هم شلیک کنند، یک جنگ جهانی در خواهد گرفت».
بایدن افزود که حتی اگر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، «آن‌قدر احمق باشد که وارد چنین درگیری شود، باز هم آن‌قدر باهوش هست که اقدامی علیه شهروندان آمریکایی انجام ندهد».
موضع رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی اتخاذ می‌شود که روسیه بارها تاکید کرده است که تصمیمی برای اقدام نظامی علیه اوکراین ندارد.

 

تحلیل خبر

احتمال وقوع جنگ جهانی، امر بعیدی نیست. همانگونه که جنگ جهانی اول و دوم رخ داد، به هر دلیل و بهانه کوچک و بزرگی، می‌تواند جنگ جهانی سوم هم رخ دهد. اما تفاوت این جنگ با دو جنگ جهانی قبلی، این است که با توجه به پیشرفت بسیار گسترده‌تر کشورهای قدرتمند در انواع سلاح هسته‌ای، شیمیایی، میکروبی و ویروسی، جنگی به مراتب کشنده‌تر و ویران کننده تر رخ خواهد داد. کافی است که رهبر یکی از این کشورها، بی عقلی کند و جهان را به آتش بکشاند.
پوتین، از یک طرف می‌ترسد کوتاه بیاید و بدون جنگ نتواند به امتیازاتی که می‌خواهد، برسد و لذا موقعیت سیاسی‌اش در جهان تنزل کند، از طرف دیگر می‌داند که اگر درگیر جنگ با اوکراین شود، جنگ با یک کشور کوچک نیست بلکه با آمریکا و مجموعه توان نظامی ناتو طرف خواهد بود و هیچگاه روسیه به تنهایی از پس ناتو و مجموعه آمریکا و اروپا بر نخواهد آمد و شکست وی حتمی است. آنگاه اگر برای نشان دادن قدرت نظامی خود، مجبور شود از بمب اتمی استفاده کند، آن موقع فاجعه جهانی آغاز می‌شود و ناتو هم با به کارگیری قدرت هسته‌ای و اتمی خود، متقابلاً بمب اتمی را با بمب اتم جواب خواهد داد و احتمالا اکثر کشورهای جهان تا مرز نابودی جلو خواهند رفت.
هرچند احتمال این بی‌تدبیری از طرفین، ضعیف است ولی کاملاً منتفی نیست، پس چه بهتر اساسا سعی کنند که جنگی رخ ندهد و با دیپلماسی و مذاکره مشکل خود را به صورت برد- برد و متعادل حل کنند.
البته ما معتقدیم که همین الان جنگ جهانی رخ داده است و چین با تولید ویروس کرونا و انتشار در سراسر جهان، جنگ جهانی را به صورت خاموش و بی سر و صدا آغاز کرده و تقریباً قدرت‌های جهانی هم از این موضوع اطلاع دارند ولی نمی‌خواهند آن را عیان و آشکار کنند چرا که اگر به صورت علنی این امر مسلم می‌شد باید همه کشورها از چین تقاضای غرامت می‌کردند و چون چین توانایی پرداخت این همه غرامت را نداشت احتمال رویارویی نظامی را افزایش می‌داد و لذا کشورهای قدرتمند ترجیح دادند، از آن چشم بپوشند.
جنگ جهانی حتماً نباید با لشکرکشی نظامی صورت گیرد بلکه راه
کم هزینه‌تر آن، پخش و انتشار یک نوع ویروس همانند کرونا در سطح جهان و کشتار میلیونی و میلیاردی انسانهاست که نمونه آن را در دو سال گذشته در سیمای بدمنظر کرونا دیدیم. کافی است همین ویروس را با قدرت کشندگی 10 - 20 برابری باز تولید کنند و آنگاه از جمعیت روی کره زمین، چیزی باقی نخواهد ماند. یعنی بشر، خودش را به دست خودش نابود خواهد کرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها