پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 26 بهمن 1400 ، 06 : 19

کد خبر : 24590

از 0 نفر 0

استاندار فارس در دیدار رئیس‌کل گمرک ایران: اجناس موجود در انبارهای تملیکی در حال نابودی است

استاندار فارس در دیدار رئیس‌کل گمرک ایران: اجناس موجود در انبارهای تملیکی در حال نابودی است

استاندار فارس با اشاره به اینکه اجناس موجود در انبارهای تملیکی در حال نابودی است از ضرورت سروسامان دادن انبارهای گمرک و تملیکی استان خبر داد.+ تحلیل خبر

استاندار فارس با اشاره به اینکه اجناس موجود در انبارهای تملیکی در حال نابودی است از ضرورت سروسامان دادن انبارهای گمرک و تملیکی استان خبر داد.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس، محمدهادی ایمانیه در دیدار با معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس‌کل گمرک ایران بر لزوم تخلیه و مدیریت انبارهای گمرک و انبارهای تملیکی تأکید کرد.
وی با اشاره به اینکه یک سوم انبارهای تملیکی استان فارس تخلیه شده است، گفت: متأسفانه برخی اجناس موجود در انبارهای گمرک ما مربوط به ۱۲ سال پیش و در حال از بین رفتن است؛ لذا ضروری است که این انبارها سریع‌تر تعیین تکلیف شوند و سروسامان پیدا کنند.
نماینده عالی دولت در فارس با اشاره به اینکه برخی اجناس موجود در این انبارها دو تا سه میلیارد تومان ارزش دارد و زیر آفتاب در حال نابودی است، افزود: نیازمند تدبیر سریع برای مدیریت اقلام موجود در انبارهای اموال تملیکی هستیم که پیگیری مدیریت گمرک را می‌طلبد.
دکتر ایمانیه در ادامه با تأکید بر اینکه فارس در امور خیر پیشتاز است، اظهار داشت: میزان و حجم کمک‌های مردم ما در بحث سلامت با مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان در رأس استان‌های کشور است.
وی افزود: زمانی ما وابسته به اعتبارات عمرانی دولت بودیم که به طور مثال برای یک سال ۱۰۰ میلیارد اعتبار می‌گذاشتند که به طور کامل هم تخصیص پیدا نمی‌کرد.
استاندار فارس گفت: تعدد مجمع‌های خیریه فارس همچون مجمع خیرین سلامت، مجمع خیرین کارآفرین، مجمع خیرین نخبه پرور، مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز و ... سبب شد اخیراً شبکه مجامع خیرین استان فارس راه‌اندازی شود.او در ادامه با اشاره به اینکه شیراز به عنوان مرکز پیوند کبد ایران مطرح است، گفت: در پنج سال گذشته تعداد پیوند کبدی که در شیراز انجام شده ۶۰۰ پیوند بوده که از انجام این عمل در تک تک بیمارستان‌های دنیا بیشتر بوده است؛ همچنین به لحاظ هزینه انجام یک عمل پیوند، امروز در انگلستان ۲۵۰ هزار پوند هزینه دارد در حالی که این عمل هزینه‌بر در شیراز به صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود و ارزش ریالی این ۶۰۰ پیوند سالانه، چهار هزار میلیارد تومان است.
وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی شهر سلامت برای نخستین بار در شیراز، عنوان کرد: پیگیر تکمیل شهر سلامت در استان فارس (واقع در جاده سپیدان) برای اولین بار در کشور هستیم که گمرک نیز شعبه منطقه ویژه اقتصادی هم در آنجا مستقر شده است؛ اما مصوبه دولت را گرفته‌ایم که این گمرک منفک از منطقه ویژه اقتصادی باشد.وی افزود: به زودی ورود تجهیزات پزشکی شهر سلامت، همزمان با ساخت و سازها را خواهیم داشت که نیاز است تمهیدات لازم برای ورود این تجهیزات صورت گیرد.
دکتر ایمانیه در ادامه با اشاره به لزوم صادرات محصولات باغی و کشاورزی استان به ویژه به کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: بنا داریم با توجه به اینکه بسیاری از ساکنین کشورهای جنوبی از اهالی استان فارس بوده و علاقه‌مند به مصرف محصولات ایرانی هستند بحث صنایع تبدیلی را با جدیت دنبال کنیم؛ چرا که فارس رتبه اول محصولات باغی و رتبه دوم محصولات کشاورزی را در کشور دارد و در این راه می‌تواند بسیار مؤثر عمل کند؛ لذا نیاز است در بحث پایانه‌های صادرات نیز به این استان کمک شود.

تحلیل خبر

یکی از جلوه‌های مدیریت علمی این است که از داشته‌های موجود، بیشترین و بهترین استفاده را به نفع جامعه کرده و از آنها، ارزش‌افزوده مناسب برای حداکثر بهره‌وری را می‌سازد. مدیری که اگر مثلاً «پنبه» را به او بدهند «بهترین پارچه» را تحویل می‌دهد و اگر «خاک» بدهند «کیمیا» می‌دهد و با مواد اولیه
کم‌ارزش، محصولات پرارزش و گرانبها می‌سازد، این‌چنین مدیری، مدیر با کفایتی است.
حال ببینید در جامعه ما، چقدر امکانات ارزشمند، بلااستفاده رها شده و در حال نابودی و از بین رفتن است. به این قسمت سخنان استاندار فارس توجه کنید: «متأسفانه برخی اجناس موجود در انبارهای گمرک ما مربوط به 12 سال پیش و در حال از بین رفتن است... برخی از این اجناس دو تا سه میلیارد تومان ارزش دارد و زیر آفتاب در حال نابودی است.»
اینک ببینیم قصه این اموال تملیکی که در انبارها در حال نابودی است چیست؟ ابتدا باید بدانیم اموال تملیکی به چه اموالی گفته می‌شود، اموال تملیکی به کالاها و اموالی گفته می‌شود که به تصرف و تملک دولت درآمده مثل کالاهای قاچاق یا کالا و اموالی که به موجب احکام قضایی ضبط و مصادره شده یا اموال بلاصاحب یا صاحب متواری و...
طبق مواد 8 و 9 و 10 قانون سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، این سازمان باید حداکثر ظرف مدت «یک سال» از تاریخ تحویل یا ضبط اموال تملیکی، نسبت به فروش آنها اقدام نماید. این مدت با تصویب مجمع عمومی می‌تواند تا یک سال دیگر تمدید شود.
حال مدیران و مسئولان ذیربط که بیش از 12 سال این گونه اموال را در انبارها نگهداری کرده و رو به نابودی برده‌اند، چه پاسخی در قبال این حیف و میل‌ها و ضرر و زیان‌ها به اموال عمومی دارند؟ بعضی مواقع می‌گویند قانون مناسب برای اجرا نداریم و دستمان بسته است، حال که قانون داریم و مسئولان ذیربط را موظف و مکلف کرده که حداکثر ظرف مدت یک سال تکلیف این اموال را مشخص کنند، چرا نکرده‌اند؟ کدام سازمان و اداره‌ای باید یقه آنها را بگیرد و خسارات وارده را از آنها مطالبه کند؟ این یک نمونه از مدیریت‌های ناکارآمد است و از این نوع، زیاد داریم. چه بسا وزرا، مدیران، وکلای مجلس و ... در زمان مسئولیت خود تصمیماتی را باید می‌گرفتند که می‌توانست منافع زیادی را به جامعه برساند ولی هیچ اقدامی نکردند و چه بسا تصمیمات اشتباه و غلطی که نباید می‌گرفتند ولی گرفتند و چه خسارت‌هایی که به بار آورد و هنوز هم
دارد به‌بار می‌آورد و کسی هم از آنها حسابرسی نکرد و حتی سر و گردن خود را هم بالا می‌گیرند و دوران مدیریت خود را عالی معرفی می‌کنند درحالی که برعکس بوده است.
به‌هرحال باید ترتیبی اتخاذ شود که از هر مدیری در رده‌های جزء تا کلان کشور، در حین و پس از پایان مدیریت خویش، حسابرسی دقیقی شده و نتیجه آن به مردم، اطلاع‌رسانی شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها