پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 29 بهمن 1400 ، 34 : 18

کد خبر : 24599

از 0 نفر 0

حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱: اکنون زمان مناسبی برای عمل جراحی اقتصادی با حذف ارز ترجیحی نیست

حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱:  اکنون زمان مناسبی برای عمل جراحی اقتصادی با حذف ارز ترجیحی نیست

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که کمیسیون تلفیق به خاطر حفظ معیشت مردم و وضعیت اقتصادی موجود و جلوگیری از تورم و گرانی مضاعف به این نتیجه رسید که فعلاً زمان مناسبی برای عمل جراحی اقتصادی با حذف ارز ترجیحی نیست.+ تحلیل خبر

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که کمیسیون تلفیق به خاطر حفظ معیشت مردم و وضعیت اقتصادی موجود و جلوگیری از تورم و گرانی مضاعف به این نتیجه رسید که فعلاً زمان مناسبی برای عمل جراحی اقتصادی با حذف ارز ترجیحی نیست.
حمیدرضا حاجی بابایی در گفت وگو با ایسنا در توضیح علت مخالفت کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی گفت: بحث بر سر این بود که سال آینده ارز ترجیحی در کشور وجود داشته باشد یا خیر که در هر دو طرف مزایا و معایبی وجود داشت.
وی توضیح داد: برداشت ما این بود که اگر در سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی با وضعیت موجود وجود نداشته باشد ممکن است معیشت مردم با سختی مواجه شود. به همین دلیل کمیسیون تلفیق برای رعایت حال مردم تصمیم گرفت دولت را در مسیری قرار دهد که با رعایت همه جوانب ارز ترجیحی به نهاده‌های کشاورزی، دارو و گندم بدهد. این ارز به شکلی در اختیار مردم قرار گیرد که مردم دچار مشکل نشوند. این تصمیم علیرغم تمامی مشکلات موجود درباره ارز ترجیحی گرفته شود.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: مشکلات مردم باعث شد که کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکند. البته امیدواریم در صورت وجود گشایشی برای دولت، مجلس کمک کند که مسیر دیگری طی شود.
حاجی بابایی با تأکید بر اینکه تصمیم نهایی را نمایندگان در زمان بررسی جزئیات بودجه در صحن علنی می‌گیرند، گفت: کمیسیون تلفیق در جلساتی با حضور مسئولان دولتی و استماع نظرات آن‌ها به این نتیجه رسید که ارز ترجیحی حذف نشود. توضیحات مسئولان دولتی نتوانست ما را برای تصمیمی غیر از این مجاب کند. کمیسیون تلفیق به خاطر حفظ معیشت مردم و وضعیت اقتصادی و تورم و گرانی‌ها به این نتیجه رسید که فعلاً زمان مناسبی برای عمل جراحی اقتصادی در کشور نیست.

تحلیل خبر

واقع‌بینی اعضای کمیسیون تلفیق بودجه که مخالفت خود را با حذف ارز ترجیحی (4200 تومانی) در بودجه سال آینده اعلام کرده‌اند، قابل تقدیر است چرا که آستانه تحمل مردم در گرانی‌های چندین برابری متعاقب آن، جامعه و کشور را احتمالاً با بحران‌های اجتماعی متعددی مواجه خواهد کرد و اگر فرضاً بحران‌های مهمی هم رخ ندهد، تماشا کردن فشارهای زیادی که بر مردم وارد می‌شود، رنج‌آور است.
اما این تصمیم کمیسیون تلفیق شامل همه کالاهای اساسی که تاکنون مشمول ارز 4200 تومانی می‌شده، نمی‌شود و فقط «نهاده‌های کشاورزی»، «دارو» و «گندم» را در برمی‌گیرد و سایر کالاهای اساسی از ابتدای سال آینده از دایره ارز 4200 تومانی خارج می‌شود. تاکنون 24 کالای اساسی با مشتقات آنها که جمعاً لیست چند صفحه‌ای را شامل می‌شده با ارز 4200 تومانی تهیه و در اختیار مردم قرار می‌گرفته است ولی در سال آینده فقط همین سه مورد (نهاده‌های کشاورزی، دارو و گندم) مشمول ارز ترجیحی (4200 تومانی) خواهد شد. این 24 قلم شامل:1. برنج خارجی 2.گندم 3.گوشت قرمز 4.گوشت مرغ 5.تخم‌مرغ 6.کنجاله سویا 7.ذرت 8.جو 9.داروهای دامی ضروری 10. انواع کود شیمیایی 11.سموم تکنیکال شیمیایی12.انواع بذر 13.شکر خام 14.روغن خوراکی 15.روغن خام 16.حبوبات 17.انواع دانه‌های روغنی (سویا) 18.لاستیک سنگین 19.کاغذ چاپ و تحریر 20.کاغذ روزنامه 21.خمیر کاغذ 22.چای خشک خارجی 23.دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی 24.ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدکننده کالاهای اساسی مثل کمباین و نشاکار برنج بوده که با حذف ارز 4200 تومانی از آنها، پیش‌بینی کارشناسان و متخصصان اقتصاد این است که همگی با افزایش قیمت چند برابری مواجه خواهند شد. برخی از این کالاها، مایحتاج اولیه زندگی مردم است که با گران شدن آنها، شرایط سختی بر زندگی مردم تحمیل شده و قطعاً افزایش قیمت این اقلام، بر روی سایر کالاها و خدمات هم اثر تورمی خواهد گذاشت و در سال آینده با نرخ تورم بالاتری روبرو خواهیم شد. حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه مدتی پیش اعلام کرد که این گرانی و تورم امری حتمی و اجتناب‌ناپذیر است.
چه باید کرد؟ دولت باید برای ایجاد شرایط جدید و توان‌بخشی اقتصادی به مردم خصوصاً طبقات ضعیف و متوسط جامعه که بیش از 80 درصد جمعیت هستند، فکری بکند وگرنه بسیاری از خانواده‌ها، مشاغل، کارهای فرهنگی، ازدواج، فرزندآوری، ساخت و ساز مسکن، اجاره مسکن، معاملات و ... با مشکل جدی مواجه خواهند شد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها