پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 3 اسفند 1400 ، 24 : 18

کد خبر : 24635

از 0 نفر 0

روزانه ۱۷ میلیارد تومان برای تست کرونا!

روزانه ۱۷ میلیارد تومان برای  تست کرونا!

تنها در هفته گذشته ۶۰۰ هزار تست کرونا گرفته شده که با در نظر گرفتن هزینه ۲۰۰ هزار تومانی برای هر آزمایش، ۱۲۰ میلیارد تومان بابت تست‌گیری‌ها هزینه شده؛ یعنی به‌طور میانگین روزانه ۱۷ میلیارد تومان.+ تحلیل خبر

تنها در هفته گذشته ۶۰۰ هزار تست کرونا گرفته شده که با در نظر گرفتن هزینه ۲۰۰ هزار تومانی برای هر آزمایش، ۱۲۰ میلیارد تومان بابت تست‌گیری‌ها هزینه شده؛ یعنی به‌طور میانگین روزانه ۱۷ میلیارد تومان.
تعداد تست‌های انجام شده کرونا در کشور آمار دقیقی ندارد، اما اگر همین ۶ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۴۵۲ بیمار قطعی شناسایی شده که آمارش از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود را با هزینه ۲۰۰ هزار تومان برای انجام هر تست در نظر بگیریم، عددی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود که به دولت و بیمه‌ها تحمیل شده است. با اینکه مطالعات جهانی از تست‌گریزی واریانت‌های جدید کرونا و منطقی نبودن انجام تست برای جمعیت زیادی از مردم خبر می‌دهد، اما مردم همچنان به انجام تست‌های کرونا برای اطمینان از ابتلا به بیماری و حتی تعیین نوع واریانت ابتلایی خود اصرار
دارند.
به گزارش همشهری، همه این‌ها درحالی است که براساس اعلام مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت به همشهری، تنها در هفته گذشته، ۶۰۰ هزار تست کرونا گرفته شده که با در نظر گرفتن هزینه ۲۰۰ هزار تومانی برای هر تست، تنها در یک هفته ۱۲۰ میلیارد تومان بابت تست‌گیری‌ها هزینه شده؛ یعنی به‌طور میانگین روزانه، ۱۷ میلیارد تومان! هر چند که به‌گفته یکی از اعضای کمیته علمی کرونای وزارت بهداشت، روزانه نزدیک به ۱۰۰ هزار تست گرفته می‌شود؛ یعنی روزانه ۳۰ میلیارد تومان. این میزان هزینه برای تست‌گیری در شرایطی است که متخصصان معتقدند تا همین حالا سازوکار انجام تست‌ها نه‌تن‌ها در ایران که در بسیاری از کشورها مناسب نبوده و نتوانسته منجر به جلوگیری از وقوع پیک‌ها و موج‌های شدید کرونا شود.

تحلیل خبر

از قدیم گفته‌اند حفظ «جان» مهم‌تر از حفظ «مال» است. یعنی اگر قرار باشد بین «جان و مال» یکی را انتخاب کنیم مسلماً «جان» در اولویت اول است. اما از زمان شیوع کرونا، ماهیت این ویروس به گونه‌ای است که هر دو را هدف گرفته است؛ «هم جان» و «هم مال» مردم را. چه بسیار افرادی که جزء صدها هزار فوتی کرونا بودند و با همه هزینه‌ها و مخارجی که خانواده‌هایشان متحمل شدند ولی متأسفانه علاوه بر مال، جان آنها هم قربانی شد.
بشر در طول حیات خویش، همه حوادث و رویدادها را دیده و از آنها، با تلفات کم یا زیاد، عبور کرده است.
اما اگر در دوران‌های گذشته، امراض و بیماری‌ها قربانی زیاد می‌گرفت، علوم پزشکی هم آن زمان‌ها، در ابتدای راه بود و توانایی برخورد به موقع با آنها را نداشت ولی اینک که علوم‌پزشکی در همه رشته‌ها و حوزه‌ها پیشرفت چشمگیری کرده و توانایی پیشگیری و مداوای انواع بیماری‌های حاد را دارد اما ماهیت کرونا به اندازه‌ای پیچیده و ناشناخته بوده که با همه تلاش‌های شبانه‌روزی دانشمندان و محققان حوزه بهداشت و درمان در سراسر جهان، باز هنوز نتوانسته بر این بیماری مسلط شود و هر روز به شکلی و با هویتی جدید، خود را نشان می‌دهد.
این ویروس یک هشدار جدی به همه نخبگان علوم پزشکی دارد و آن اینکه همانطور که این ویروس به صورت ناگهانی و مرموز نمایان شد و در اندک زمانی، همه مردم جهان را غافلگیر کرد، در آینده نیز احتمال پیدایش ویروس‌ها و میکروب‌هایی به مراتب خطرناک‌تر وجود دارد و همه باید با فراخوانی جهانی «از امروز» به فکر «آن روز» باشند و بیندیشند که اگر چنین مصیبتی رخ داد چه باید بکنند.
شاید گفته شود در مورد آینده مجهول، از امروز نمی‌توان تصمیم گرفت. در پاسخ می‌گوییم غافلگیری کرونا بر همه اثبات کرد که علوم پزشکی نمی‌تواند در «حال و گذشته» محدود شود و حتماً باید قدم به «آینده مجهول» بگذارد. این نبردِ سنگین‌تر و پیچیده‌تری است چرا که سرعت گرفتن، در تاریکی محض است و راه گریزی از آن نیست. در آینده، علم به «آینده» تعلق دارد نه به «حال» و لذا باید منتظر یک دگرگونی و انقلاب عظیم در علوم مخصوصاً علوم پزشکی باشیم. شاید این حرف جدید، رؤیایی به نظر برسد ولی بدون شک در آینده، لباس واقعیت خواهد پوشید. در دهه‌های آینده، همه از آینده خواهند گفت و «گذشته و حال» سهم کمتری در زندگی مردم خواهد داشت.
آن زمان همه خواهند گفت در روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و خود را برای آن آماده می‌کنند. آن موقع، مانند الان نیست که عده‌ای «در گذشته» زندگی می‌کنند، عده‌ای «در حال» و عده کمی
«در آینده» بلکه الزامات زمانه طوری رقم خواهد خورد که همه در «آینده» زندگی کنند. تا آن روز.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها