پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 16 اسفند 1400 ، 38 : 19

کد خبر : 24713

از 0 نفر 0

جعفر قادری نماینده شیراز و عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱: در هر حالت افزایش قیمت‌ها را خواهیم داشت

جعفر قادری نماینده شیراز و عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱: در هر حالت افزایش قیمت‌ها را خواهیم داشت

یک عضو کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۱ گفت: تصمیم نهایی مجلس این شد که اختیار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ به دولت واگذار شود.+ تحلیل خبر

یک عضو کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۱ گفت: تصمیم نهایی مجلس این شد که اختیار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ به دولت واگذار شود.
به گزارش رویداد۲۴ جعفر قادری درباره تعیین سرنوشت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ در مجلس شورای اسلامی گفت: اختیار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دولت داده شده است که درباره آن تصمیم‌گیری کند و به کالاهای اساسی یارانه دهد.
این عضو کمیسیون تلفیق سال ۱۴۰۱ درباره اینکه گفته می‌شود با حذف ارز ترجیحی امکان افزایش قیمت‌ها وجود دارد، بیان کرد: در هر حالت ما افزایش قیمت را خواهیم داشت؛ چراکه از محل فروش نفت نمی‌توانیم این بخش را جبران کنیم.
وی ادامه داد: هنگامی که کالا در بازار آزاد خریداری می‌شود و با ارز
۴ هزار و ۲۰۰ به فروش می‌رسد هم این افزایش قیمت وجود دارد.
قادری تأکید کرد: تصمیم نهایی مجلس این شد که اختیار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ به دولت واگذار شود.

تحلیل خبر

بالاخره پس از ماه‌ها بحث و تحلیلِ صاحب‌نظران و کارشناسان موافق و مخالف در مورد حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی (4200 تومانی) از کالاهای اساسی زندگی مردم، اکثریت نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند که هر طور می‌خواهد در این زمینه تصمیم بگیرد. از آنجا که دولت به شدت طرفدار حذف ارز 4200 تومانی است و در لایحه تقدیمی هم همین مسیر را دنبال کرده، مطمئناً حذف آن را در برنامه خود خواهد گذاشت.
در چند ماه گذشته اکثریت نخبگان و کارشناسان هشدار داده بودند که با حذف ارز 4200 تومانی، به شدت مواد غذایی و دارویی و سایر کالاهای اساسی با افزایش چند برابری قیمت مواجه می‌شود. حتی خود رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اعتراف کرده بود که حداقل 7 درصد به نرخ تورم افزوده خواهد شد. معمولاً این ارقام هیچ‌گاه دقیق نبوده و در عمل بسیار بالاتر، خود را نشان خواهد داد.
حال باید ببینیم در سال آینده در عمل چه رخ می‌دهد. عملا شرایط اقتصادی کشور تابع سرنوشت برجام و قیمت جهانی نفت است.
اگر برجام زنده نشود و کشور همانند چند سال گذشته با تحریم گسترده و عدم فروش نفت روبرو باشد آنگاه با حذف ارز 4200 تومانی، شاهد تورم افسار گسیخته و قیمت‌های چند برابری کالاها و خدمات خواهیم بود ولی اگر برجام احیا شود و قیمت نفت همانند شرایط فعلی بالاتر از 100 دلار باشد شاید دولت بتواند از این طریق، مقداری شرایط را تحت کنترل درآورد هرچند در این صورت هم باز با تثبیت شرایط اقتصادی مواجه نخواهیم شد. اقتصاد کشور به این سادگی در بستر تثبیت و توسعه قرار نمی‌گیرد بلکه جمیع عوامل، فاکتورها و مؤلفه‌های علمی است که اگر رعایت شود و تحت برنامه و مدیریت جامع قرار گیرد، شاید گشایشی حاصل شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها