پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 20 اسفند 1400 ، 08 : 17

کد خبر : 24740

از 0 نفر 0

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: اگر ایران تحریم باشد همه کشورها از آن سود خواهند برد و تنها مردم ایران ضرر می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: اگر ایران تحریم باشد همه کشورها از آن سود خواهند برد  و تنها مردم ایران ضرر می‌کنند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: توافق در برجام تنها به نفع ملت ایران است. هیچ کشوری نمی‌خواهد ما به تفاهم برسیم، اگر ایران تحریم باشد همه از آن سود خواهند برد و تنها مردم ایران ضرر می‌کنند.+ تحلیل خبر

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: توافق در برجام تنها به نفع ملت ایران است. هیچ کشوری نمی‌خواهد ما به تفاهم برسیم، اگر ایران تحریم باشد همه از آن سود خواهند برد و تنها مردم ایران ضرر می‌کنند.
به گزارش رویداد۲۴ ، سید احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: توافق در برجام تنها به نفع ملت ایران است. هیچ کشوری نمی‌خواهد ما به تفاهم برسیم، اگر ایران تحریم باشد همه از آن سود خواهند برد و تنها مردم ایران ضرر می‌کنند.
به گزارش جماران، نماینده مردم دزفول درباره مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: اگر مذاکره مستقیم گره از مشکلات باز کند هیچ‌وقت ایران مخالف با آن نیست، به این شرط که از حل آن اطمینان خاطر داشته باشیم، ولی در این زمینه اجماع وجود ندارد. در مقاطعی مشاهده کردید ایران به همه تعهداتش عمل کرد، اما آن‌ها قرارداد را پاره کردند با این جود من معتقدم اگر گره باز شود مذاکره مستقیم هیچ اشکالی ندارد.
در این‌باره سید احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درخصوص آینده برجام با وجود شرط روسیه، گفت: به آینده برجام خوش‌بین هستم. توافق در برجام تنها به نفع ملت ایران است. هیچ کشوری نمی‌خواهد ما به تفاهم برسیم، اگر ایران تحریم باشد همه از آن سود خواهند برد و تنها مردم ایران ضرر می‌کنند، لذا هیچ کدام تمایل ندارند مشکل حل شود. با این حال من به آینده بدبین نیستم. تیم ایران زحمت خود را کشیده و تلاش می‌کنند و تا آنجا که بتوانند در جهت احقاق حق ملت ایران کوتاهی نمی‌کنند.
آوایی از پیش‌بینی رفتار روسیه در دقیقه نود در مذاکرات گفت: شرط روس‌ها را در دقیقه نود دور از انتظار نمی‌دیدم. من هیچ‌گاه به روس‌ها خوش‌بین نبودم. من نماینده مردم دزفول هستم، در طول جنگ این موشک‌های روسی بودند که بر سر ما فرود آمد.
وی ادامه داد: در بحث برجام هم اقدام ترامپ را کمتر کسی حدس می‌زد؛ وجود ترامپ برای همه دنیا ضرر داشت. این ایران بود که طبق توافق عمل کرد و درنهایت آمریکا به زیر میز زد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص استقلال تیم مذاکره کننده با وجود شرط روسیه افزود: در مقاطعی اختلافات صورت می‌گیرد و به علت یکسری نقاط مشترک گاهی اوقات ائتلاف نسبی صورت می‌گیرد، اما این به معنای عدم استقلال نیست.
اگر مذاکره مستقیم گره از مشکلات باز کند، ایران مخالف آن نیست
نماینده مردم دزفول در باب مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: اگر مذاکره مستقیم گره از مشکلات باز کند هیچ‌وقت ایران مخالف با آن نیست؛ به این شرط که از حل آن اطمینان خاطر داشته باشیم، ولی در این زمینه اجماع وجود ندارد. در مقاطعی مشاهده کردید ایران به همه تعهداتش عمل کرد، اما آن‌ها قرارداد را پاره کردند. با این وجود من معتقدم اگر گره باز شود مذاکره مستقیم هیچ اشکالی ندارد.

تحلیل خبر

این نماینده مجلس به درستی گفته است که اگر همچنان تحریم ایران ادامه داشته باشد همه کشورها از آن سود خواهند برد و تنها مردم رنج دیده ایران ضرر می‌کنند. ضرری که مردم ایران در دو دهه اخیر کرده‌اند هیچ ملتی در طول تاریخ نکرده است. موقعی که یک پراید 5 میلیونی به 180 میلیون تومان می‌رسد، یک سکه طلا از 500 تومان به 12 میلیون تومان افزایش می‌یابد، یک آپارتمان
20 میلیونی بالغ بر یک میلیارد تومان می‌شود، همه کالاهای خانگی، مواد غذایی، دارو و درمان و بهداشت، لوازم‌التحریر 12 میلیون دانش‌آموز و دانشجو، پوشاک و سایر امکانات زندگی مردم، چند هزار درصد گرانتر شده و زمانی که طی دو دهه (از سال 1380 تا 1400) قیمت کاغذ روزنامه‌ای از کیلویی 250 تومان به 38000 تومان (15000 درصد) می‌رسد، مردم کدام کشور ضرر می‌کنند؟ به جز مردم ایران کدام ملتی باید تاوان آن را بدهد و می‌دهد؟
آیا با این تحریم‌ها، روسیه و چین ضرر کرده‌اند یا آمریکا، اروپا، کشورهای عربی و همسایه ما، کدامیک؟
آیا همگی آنها از آن نفع نبرده‌اند؟ آیا الان هم بعد از سال‌ها تحریم و فشار بر ملت ایران، روسیه دنبال ضمانت خواهی از آمریکا برای حفظ شرایط و روابط اقتصادی‌اش با ایران بعد از احیای برجام، نیست؟
به قول این نماینده مجلس مگر در 8 سال جنگ تحمیلی موشک‌های روسی که در اختیار صدام قرار می‌گرفت بر سر ملت ایران فرود نمی‌آمد؟ مگر هواپیماهای جنگنده میگ روسی، جبهه‌ها و شهرهای ما را بمب باران نمی‌کرد؟ مگر سلاح‌های سبک همچون کلاشینکف روسی در دست سربازان عراقی نبود که بسیاری از جوانان ما را به شهادت رساند؟
بدون تعارف تمام کشورهای قدرتمند سازنده انواع سلاح‌های سبک و سنگین چه غربی و چه شرقی، هدفشان این است که کشورها را به جان هم بیندازند و از منافع آن بهره‌مند شوند. زندگی و حیات انگلی اینها در راه‌اندازی جنگ است و هر جنگی که تمام شود، جنگ دیگری راه می‌اندازند تا کارخانه اسلحه‌سازی آنها تعطیل نشود. چه آمریکا جنگ‌افروزی کند چه روسیه، همه برای کشتار ملت‌ها و ترساندن دولت‌ها و وادار کردن آنها به خرید سلاح‌های جدیدتر و یا تولید آنهاست که بدینوسیله خزانه کشورها خالی شود و خون بی‌گناهان به زمین و آسمان بپاشد. مسئولان همه کشورها مخصوصاً کشورهای جهان سوم باید هشیار باشند که در دام و تله این غارتگران نیفتند و به نام دوستی یا دشمنی با آنها، جیبشان خالی و خون مردمشان ریخته نشود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها