پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 22 اسفند 1400 ، 32 : 18

کد خبر : 24758

از 0 نفر 0

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه: با افزایش دستمزد می‌توان کارگران را تشویق به فرزندآوری کرد

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه:  با افزایش دستمزد می‌توان کارگران را تشویق به فرزندآوری کرد

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه گفت: اگر نیروی کار جوان حقوق مناسبی دریافت کند، به فکر تشکیل خانواده می‌افتد، فرزندآوری صورت می‌گیرد و چرخه اجتماعی و اقتصادی شکل می‌گیرد.+ تحلیل خبر

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه گفت: اگر نیروی کار جوان حقوق مناسبی دریافت کند، به فکر تشکیل خانواده می‌افتد، فرزندآوری صورت می‌گیرد و چرخه اجتماعی و اقتصادی شکل می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، داود میرزایی (دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه) با اشاره به اینکه سیاست نظام بر فرزندآوری و افزایش جمعیت خانوارها قرار گرفته است، گفت: از یکسو جامعه را بر فرزندآوری تشویق می‌کنیم و اصرار می‌شود که هر خانواده بیش از دو فرزند داشته باشد و از سوی دیگر نرخ تورم بالاست و دستمزدِ کارگران کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.
وی تصریح کرد: چگونه می‌توانیم با کارگری که در تأمین هزینه‌های خود و همسرش با چالش روبرو شده و حتی رویای داشتن یک فرزند را در خواب هم نمی‌بیند، از داشتن سه فرزند صحبت کنیم؟
دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه؛ وضعیت معیشت کارگران را در مرز بحران توصیف کرد و گفت: حقوقی که امروزه کارگران دریافت می‌کنند، حتی ۵۰ درصد هزینه‌های زندگی را پوشش نمی‌دهد و حتی نصف روزهای ماه نمی‌توان با این حقوق زندگی کرد. کارگری که نتواند پس‌انداز داشته باشد و هر آنچه دریافت می‌کند، حتی پاسخگوی هزینه‌های یک ماه زندگی‌اش نباشد، هرگز نمی‌تواند برای آینده برنامه‌ریزی کند.
دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه تأکید کرد: قرار نیست کارگر تاوان ناتوانی کارفرما و دولت را در کنترل قیمت‌ها بدهد.
وی با ابراز تأسف از زمزمه‌هایی که درخصوص افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت مطرح شده، گفت: ابتدا سخن از افزایش ۱۰ درصدی به میان آوردند تا بازخورد آن را بگیرند، اما هنگامی که با مخالفت و اعتراض شدید حقوق بگیران و اقتصاددانان روبه‌رو شدند، بحث افزایش پلکانی را مطرح کردند که البته مجلس شورای اسلامی این نظریه را اصلاح کرد.
میرزایی با تأکید بر اینکه مسئولان اعتراف دارند که آینده کشور در دست جوانان است، گفت: جوانی که چشم‌اندازی برای پیدا کردن کار ندارد و اگر کار هم پیدا کند، به اندازه‌ای به او حقوق نمی‌دهند که یک زندگی حداقلی را تأمین کند، هیچ اقدامی برای تغییر وضعیت خود به عمل نمی‌آورد، در همان شرایط مجردی باقی می‌ماند و برای تشکیل خانواده اقدامی نمی‌کند.
وی تأکید کرد: اگر نیروی کار جوان حقوق مناسبی دریافت کند، به فکر تشکیل خانواده می‌افتد، فرزندآوری صورت می‌گیرد و چرخه اجتماعی و اقتصادی شکل می‌گیرد.
دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه با اعلام اینکه امروزه بزهکاری و اعتیاد رشد سؤال برانگیزی داشته است، گفت: جوانی که نمی‌تواند با درآمد ناچیزش خانواده تشکیل دهد و اوقات خود را در کنار اعضای خانواده سپری کند، برای پرکردن اوقات فراغت به سراغ انواع اعتیادها می‌رود و در مسیر غیراخلاقی حرکت می‌کند و این جامعه را به بحران می‌کشد.

تحلیل خبر

موقعی که افراد غیرمتخصص، مسئولیتی را تصاحب کرده و اظهارنظرهای غیرعلمی و غیرکارشناسی می‌کنند، هم اذهان مردم را درگیر اوهام و اباطیل کرده و هم موجب تعجب همگان می‌شوند.
تشویق مردم و از جمله کارگران به فرزندآوری وابسته به یک عامل و آن هم افزایش دستمزد نیست که گمان رود با این افزایش همه تا سال آینده یک بچه به خانواده‌هایشان اضافه خواهند کرد.
گرایش مردم به فرزندآوری وابسته به متغیرها و مؤلفه‌های مختلف است که اگر مجموع آنها فراهم شود و همه در یک چارچوب معنادار و حساب شده قرار گیرند آنگاه اطمینان حاصل شود که در سال‌های آینده ثبات اقتصادی، اجتماعی و رفاهی حاکم خواهد شد، شاید (مؤکدا شاید) برخی از افراد به این نتیجه برسند که فرزندآوری موجب آزار و اذیت خانواده نخواهد شد. فعلاً شرایط اقتصادی این قدر متزلزل و نابسامان است که حتی افزایش حقوق و دستمزد کارگران به جای اینکه کمکی به آنها بکند، به خاطر فشار مضاعف بر کارفرمایان احتمال تعطیل شدن برخی از مشاغل و یا تعدیل و کاستن از تعداد کارگران به شدت بالا رفته است.
چرا که نه فقط هزینه دستمزد کارگران افزایش یافته بلکه حق بیمه آنان نیز به همین درصد اضافه شده و در کنار آن همه ابزارها، وسایل، مواد اولیه، مصارف آب، برق، گاز، تلفن و هزینه‌های تولید و توزیع و گردش کار و غیره طاقت و تحمل از صاحبان کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و شرکت‌ها را گرفته و با احتساب تورم سال آینده و حذف ارز 4200 تومانی، هم کارفرمایان و هم کارگران درخطر تعطیلی کار و بیکاری هستند لذا هیچ کس در این شرایط مبهم و ناپایدار اقتصادی ریسک نکرده و همه عوامل هزینه‌زا را در حاشیه قرار می‌دهند و از متن زندگی خود حذف می‌کنند. حال چگونه و براساس چه محاسبه‌ای می‌توان گفت با افزایش دستمزد کارگران، آنها تشویق به فرزندآوری می‌شوند؟

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها