پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 20 فروردین 1401 ، 24 : 18

کد خبر : 24833

از 0 نفر 0

میخائیل میشوتین نخست وزیر روسیه با اشاره به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه غرب گفت: روسیه در ۳۰ سال آینده با دشوارترین شرایط اقتصادی روبه رو خواهد بود

میخائیل میشوتین نخست وزیر روسیه با اشاره به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه غرب گفت:  روسیه در ۳۰ سال آینده با دشوارترین شرایط اقتصادی روبه رو خواهد بود

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت که مسکو به رغم مقابله جویی ناتو و غرب، برای به پایان رساندن سریع جنگ اوکراین تلاش می‌کند.+ تحلیل خبر

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت که مسکو به رغم مقابله جویی ناتو و غرب، برای به پایان رساندن سریع جنگ اوکراین تلاش می‌کند.
به گزارش ایرنا از شبکه اسکای نیوز انگلیس، پسکوف افزود: امیدواریم که این جنگ در روزهای آتی و آینده قابل پیش بینی یا در پی دستیابی این عملیات به اهداف خود و یا از طریق مذاکره میان هیئت‌های نمایندگی روسیه و اوکراین، به پایان برسد.
سخنگوی کرملین همچنین به اسکای نیوز گفته که روسیه از نظر نیروهای نظامی، متحمل تلفات قابل توجهی شده است.
پسکوف هم زمان با گمانه زنی رسانه‌های غربی درباره آمادگی نیروهای روسیه برای ازسرگیری عملیات نظامی در شرق اوکراین، به تلفات قابل ملاحظه نیروهای انسانی روسیه در این جنگ اشاره کرد.
میخائیل میشوتین نخست وزیر روسیه نیز با اشاره به اعمال تحریم‌های بی‌سابقه غرب گفت که کشورش در ۳۰ سال آینده با دشوارترین شرایط اقتصادی روبه رو خواهد بود.
تاکنون در این جنگ ۶ هفته‌ای که از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) آغاز شده، بیش از چهار میلیون نفر به خارج این کشور گریخته‌اند، هزاران تن جان خود را از دست داده‌اند، شهرهای بسیاری ویران شده و تحریم‌های گسترده بر نهادها و شرکت‌های روس اعمال شده است.مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر تعلیق و کنگره ایالات متحده، نام روسیه را از کشورهای برخوردار از امتیاز بازرگانی کامله الوداد با واشنگتن، حذف کرد.
کی یف در پی اجرای محدودیت‌های تازه بین‌المللی بر مسکو و هم زمان با بروز اختلاف در میان کشورهای اروپایی، خواستار توقف خرید نفت و گاز روسیه و دریافت تسلیحات بیشتر برای تقویت نیروهای نظامی خود شد.مسکو با انکار هدف قرار دادن غیرنظامیان گفت که تصاویر بوچا، ساختگی و برای توجیه اعمال تحریم‌های تازه علیه مسکو و منحرف کردن مذاکرات صلح بوده است.کی یف مدعی شده است که روسیه پس از بیرون بردن نیروهایش از حومه پایتخت، سرگرم تجدید قوا برای تسلط کامل بر دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین است که بخش‌هایی از آنها از ۲۰۱۴ در اختیار نیروهای روس زبان محلی قرار داشته است.
ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلان کرده است که اوکراین تاکنون نزدیک به ۲۵ هزار سامانه تسلیحات ضد هوایی از ایالات متحده و هم پیمانانش دریافت کرده و واشنگتن حمایت‌های تازه‌ای را که بتواند در اختیار اوکراین قرار دهد، بررسی می‌کند.

تحلیل خبر

نخست وزیر روسیه به جای آنکه به تعریف و تمجید از قدرت نظامی و اقتصادی کشور خود بپردازد با همان خط مشی واقع‌بین سیاستمداران جهان، به شکست اقتصادی و ناتوانی نظامی کشورش در برابر ناتو و غرب اعتراف کرده و گفته: «روسیه در 30 سال آینده با دشوارترین شرایط اقتصادی روبه رو خواهد بود» چرا وی این اعتراف را پس از 5 هفته جنگ با اکراین به زیان آورده، چون پنهان کردن واقعیت، آن را تا به ابد پنهان نگه نمی‌دارد. برخلاف برخی سیاسیون نپخته ما همچون رئیس جمهور اسبق آقای احمدی‌نژاد که می‌گفت: قطعنامه‌های سازمان ملل ورق پاره‌ای بیش نیستند، و یا آنهایی که همه چیز را گل و بلبل نشان داده و حلواحلوا می‌کنند، سیاستمداران جهان پذیرفته‌اند که عجز و ناتوانی خود را باید علنی بیان کنند تا اعتبار سخنانشان زیر سؤال نرود و دنیا به گفته‌های آنها اعتماد کند.
برخی سیاسیون ما حتی الفبای دیپلماسی و زبان سیاسی بین‌المللی را بلد نیستند و خیال می‌کنند همه ضعف‌ها را قوت نشان دادن، از آنها اسطوره می‌سازد و چهره شکست‌ناپذیری از آنها، در اذهان مردم داخل و خارج نقش می‌بندد غافل از اینکه ماجرا کاملاً معکوس است و با رجوع به نظرات مردم در داخل و خارج کشور به راحتی می‌توان آن را
فهمید.
به هرحال روسیه به این واقعیت رسیده است که با جنگ اکراین تمام مبادلات مهم اقتصادی‌اش با غرب در آینده یا تقریباً قطع و یا به شدت محدود خواهد شد و لطمات و صدمات سنگینی به اقتصاد آن وارد خواهد آمد. شاید این ضربه دراز مدت، موقعیت جهانی روسیه را چند پله کاهش دهد و در آینده دیگر قدرت دوم و سوم جهان نباشد و به رده بین 5 تا 10 سقوط کند. طلیعه این سقوط از همین حالا در لابه لای سخنان مقامات روسی و مقامات غربی کاملاً مشهود است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها