پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 5 اردیبهشت 1401 ، 11 : 19

کد خبر : 24950

از 0 نفر 0

یونیسف: طی هفته گذشته بیش از ۵۰ کودک در افغانستان جان باختند

یونیسف:  طی هفته گذشته بیش از ۵۰ کودک  در افغانستان جان باختند

طبق گزارش‌های دریافتی، پیش‌بینی می‌شود که این رقم افزایش یابد.+ تحلیل خبر

طبق گزارش‌های دریافتی، پیش‌بینی می‌شود که این رقم افزایش یابد.
یونیسف از جان باختن بیش از ۵۰ کودک در افغانستان طی هفته گذشته در پی سلسله حملات و نقض حقوق بشر خبر داد.
به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که در پی سلسله حملات و نقض حقوق بشر در افغانستان طی هفته گذشته بیش از ۵۰ کودک جان باخته‌اند.
«جورج لاریا آجی»، مدیر منطقه‌ای یونیسف در جنوب آسیا در حساب توییتر خود گفت: «فقط در یک هفته، بیش از ۵۰ دختر و پسر درنتیجه یک سری نقض آشکار و ظالمانه حقوق بشر در افغانستان جان خود را از دست دادند. طبق گزارش‌های دریافتی، پیش‌بینی می‌شود که این رقم افزایش یابد».
وی تأکید کرد که بر اثر انفجار روز جمعه در مسجد مولوی سیکندر در منطقه «امام صاحب» در ولایت «قندوز» در شرق کشور که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، چهار کودک کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.
این مقام سازمان ملل متحد به نمایندگی از یونیسف به خانواده‌های قربانیان حملات اخیر در افغانستان تسلیت گفت و بر لزوم توقف فوری خشونت علیه کودکان در همه اشکال آن تأکید کرد.

تحلیل خبر

در 50 سال گذشته تاکنون نه فقط فلسطین بلکه بیشتر کشورهای مسلمان، دچار هرج و مرج و ناآرامی شده و بعضی از آنها علناً میدان جنگ و خونریزی اسفناک شده‌اند. طبق آمارهای موجود، در 50 سال گذشته حدود 42 هزار نفر فلسطینی کشته شده‌اند (خبرگزاری بین‌المللی قدس تاریخ 23/3/1396) در حالی که آمار کشته‌های افغانستان، سوریه، یمن، عراق و ایران در جنگ‌های مختلف در 50 سال گذشته تاکنون چندین برابر آمار کشته‌های فلسطین بوده است.
از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 تاکنون بیش از 240 هزار نفر افغانی جان خود را از دست داده‌اند (خبرگزاری تسنیم تاریخ 28/1/1400) یعنی 6 برابر تعداد کشته‌های فلسطین در پنجاه سال اخیر.
در طول 9 سال جنگ و خونریزی شوروی سابق با مردم افغانستان حدود یک میلیون نفر کشته شدند (ویکی پدیا دانشنامه آزاد) هر چند این آمار از چند صد هزار نفر تا یک میلیون نفر ذکر کرده‌اند ولی به هرحال دو ابرقدرت جهان؛ شوروی سابق و آمریکا هرکدام طی چند سال حضور متجاوزانه در افغانستان، تعداد بسیار زیادی از افغان‌ها را کشتند. علاوه بر بیگانگان، خود مجاهدان افغان و از جمله طالبان نیز در درگیری‌های متعدد، هزاران نفر از هم‌وطن‌های خود را نابود کردند. تعداد آواره‌های افغانی نیز در ایران، ترکیه، پاکستان و کشورهای دیگر از مرز 10 میلیون نفر می‌گذرد.
تقریبا آمارهای میلیونی از کشته‌های عراقی، سوری و یمنی طی جنگ‌های چند ساله اخیر ثبت شده است.
چه شد که به یکباره طی چند دهه، کشورهای مسلمان در آتش جنگ بی‌امان قرار گرفتند؟
آیا نمی‌شد جلوی این خونریزی‌ها را گرفت؟ نقش قدرت‌های شرق و غرب در این نسل‌کشی مسلمان‌ها و مداخله کشورهای منطقه چقدر بوده است؟ چرا فقط جنگ‌ها، دامن کشورهای مسلمان را گرفته و بقیه مردم جهان در آرامش و آسایش به سر می‌برند؟ تا کی این قصه‌های دردناک کشتار جمعی مسلمان‌ها ادامه دارد و چه کسانی می‌خواهند یا می‌توانند شعله‌های این جنگ‌ها را خاموش کنند؟...


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها