پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 ، 12 : 19

کد خبر : 25031

از 0 نفر 0

قالیباف: اگر قانون مجلس رعایت می‌شد، گرانی‌های اخیر اتفاق نمی‌افتاد

قالیباف: اگر قانون مجلس رعایت می‌شد، گرانی‌های اخیر اتفاق نمی‌افتاد

قالیباف تاکید کرد: نباید دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم روز به روز توان مردم برای اداره عادی زندگی‌شان کمتر شود.+ تحلیل خبر

قالیباف تاکید کرد: نباید دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم روز به روز توان مردم برای اداره عادی زندگی‌شان کمتر شود.
به گزارش فرارو، قالیباف رئیس مجلس با بیان اینکه دولت در موضوع ماکارونی و آرد صنعتی به گونه‌ای عمل کرد که باعث نگرانی مردم شد تاکید کرد: اگر قانون مجلس رعایت می‌شد، گرانی‌های اخیر اتفاق نمی‌افتاد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای در نطق پیش دستور گفت: کالاهای ضروری معیشتی باید به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.قالیباف تاکید کرد: نباید دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم روز به روز توان مردم برای اداره عادی زندگی‌شان کمتر شود.
وی افزود: طبیعی است درمان اصلی و ریشه‌ای حفظ قدرت خرید مردم تنها و تنها کنترل تورم است. اما مسئله اینجا است که این اصلاح ساختاری درعین‌حالی که درمان ریشه‌ای است اما زمان بر است.قالیباف گفت: مجلس معتقد است در کنار این نگاه ریشه‌ای باید برای کوتاه مدت، برنامه «حفظ قدرت خرید مردم برای کالای ضروری معیشتی» را اجرا کرد.
رئیس مجلس گفت: هدف گذاری در این طرح همانطور که مجلس در قانون بودجه 1401 تصویب کرده، ارائه کالاهای ضروری معیشتی به مردم به قیمت شهریور 1400 با کالابرگ الکترونیکی است.
قالیباف گفت: در این باره شخصاً جلسات متعددی را با مدیران و کارشناسان اقتصادی و کارشناسان فناوری برگزار کردم و با جزئیات از اجرایی بودن این کار اطمینان حاصل کردیم و بعد این قانون را تصویب کردیم.

تحلیل خبر

در علل رخداد گرانی‌های ناگهانی اخیر که «نان مردم» را نشانه گرفت، دولت و مجلس، تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند.
مجلس، از نمایندگان تا رئیس آن، در چند روز گذشته طی سخنانی از دولت انتقاد کرده‌اند که چرا نان مردم را با مشکل مواجه ساخته و موجب نگرانی و عصبانیت مردم شده است.
دولت هم معتقد است که طبق مصوبه مجلس، اختیار داشته که ارز 4200 تومانی را از روی کالاهای اساسی از جمله آرد و گندم و مشتقات آن بردارد.
اما کدام مقصرند؛ دولت یا مجلس یا هر دو؟!
واقعیت امر این است که گرچه دولت در اتخاذ تصمیم ناگهانی برای برداشتن رایانه از آرد صنعتی و صنوف مربوطه، روش شوک‌آوری را در پیش گرفت و همان تجربه تلخ گرانی شبانه بنزین را تکرار کرد و از این لحاظ سیاستی تعجب‌آور و بهت برانگیز اعمال کرد و از این بابت مقصر است ولی تقصیر اصلی متوجه مجلس است که پس از هشدارهای مکرر و بخشی از نمایندگان و مخالفت علنی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 که واقع بینانه با حذف ارز 4200 تومانی در بودجه مخالفت کرده بود ولی یکدفعه همه چیز در صحن علنی عوض شد و به دلایل غیرکارشناسی و غیرمنطقی، نمایندگان مجلس حذف ارز 4200 تومانی را در اختیار دولت گذاشتند و به نوعی چراغ سبز به دولت دادند که به هر نحو می‌خواهد ارز ترجیحی را در طول سال 1401 حذف کند اما تأکیدشان بر حذف گام به گام بود. تا اینجا دولت و مجلس با هم هماهنگ شده بودند که به تدریج ارز 4200 تومانی از روی کالاهای اساسی از جمله آرد، گندم، برنج، شکر، روغن، دارو و ... برداشته شود.
دولت که این مصوبه مجلس را راه نجات خود از فشارهای اقتصادی می‌دانست یکباره و با عجله هنوز دو ماه از سال جدید نگذشته، به صورت ناگهانی (نه تدریجی) اعلام حذف این ارز، آن هم از حساس‌ترین کالا یعنی آرد و مشتقات صنعتی از جمله ماکارونی کرد و نمایندگان مجلس را به تعجب واداشت. اعتراضات سنگین مردم هم مزید بر علت شد و نمایندگان را به انتقاد از دولت مجبور کرد.
حال چه باید کرد؟
به نظر می‌رسد همانطور که در تحلیل دیروز روزنامه طلوع گفتیم بهترین راه این است که مجلس از حق نظارت خود استفاده کرده و از دولت بخواهد فعلاً همانطور که رئیس مجلس گفته، قیمت کالاهای اساسی را به شهریور 1400 برگرداند، سپس در یک جو آرام با روشی علمی و کارشناسانه، مکانیسم و زمان‌بندی حذف ارز ترجیحی را به مجلس ارائه کرده تا مجلس پس از بررسی دقیق آن و لحاظ تمام شرایط و حساسیت‌های کشور و توانایی و قدرت خرید مردم، تصمیم پخته و حساب شده اتخاذ کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها