چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 31 اردیبهشت 1401 ، 39 : 18

کد خبر : 25096

از 0 نفر 0

رئیس جمهور: اجرای عدالت خواسته عموم جامعه است

رئیس جمهور:  اجرای عدالت خواسته عموم جامعه است

رئیس جمهور گفت: عدالت و اجرای آن خواسته عموم جامعه است و دولت سیزدهم با تمام توان خود برای برقراری آن تلاش خواهد کرد.+ تحلیل خبر

رئیس جمهور گفت: عدالت و اجرای آن خواسته عموم جامعه است و دولت سیزدهم با تمام توان خود برای برقراری آن تلاش خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی در جمع نمازگزاران شهرستان میاندوآب اظهار کرد: تمام برنامه‌های دولت به گونه‌ای تنظیم شده که موجب تحقق دو موضوع مهم و محوری عدالت و پیشرفت در کشور باشد.
وی اضافه کرد: ارتباط دو سویه بین دولت و مردم و مردم با دولت و آشنایی از نزدیک دولتمردان با مشکلات مردم و ایجاد زمینه برای رفع مشکلات آنها در رأس امور دولت به شمار می‌رود.
رئیس جمهور با بیان اینکه برای ایجاد عدالت پایدار اقتصادی و اجتماعی باید در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات، عادلانه عمل شود افزود: امروز دولتمردان تلاش می‌کنند تا مشکلات هرچه سریعتر حل شود چرا که مردم نشان دادند که خدمتگزار را از غیرخدمتگزار تشخیص می‌دهند.
وی با تأکید بر اینکه دولت تمام سعی و توان خود را بکار گرفته است تا با کمک و مساعدت مردم اجرای این عدالت در جامعه محقق شود اضافه کرد: دولت به دنبال آن است که به خواست عموم مردم جامعه عمل بپوشاند و آن هم مسئله عدالت است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه اشتغال از نگرانی‌های جدی رهبر معظم انقلاب و مردم است گفت: خدمتگزاران شما در دولت تمام سعی خود را به کار گرفته‌اند تا با حمایت مردم و به برکت خون شهدا این مشکل اساسی کشور را رفع کنیم.
آیت الله رییسی ادامه داد: جای جای کشور مملو از پتانسیل‌های مختلف صنعتی معدنی و گردشگری است که اگر همه این ظرفیت‌ها به کار گرفته شود مشکلی به نام اشتغال وجود نخواهد داشت.
وی با اشاره به ایجاد هشت هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در مناطق آزاد کشور نیز افزود: مناطق آزاد قرار بود به محل صادرات و تولید و نه مکانی برای امر واردات تبدیل شود.
وی اضافه کرد: تمام تلاش دولت این است در سالی که مزین به تولید، اشتغالزایی و دانش بنیان نام نهاده شده است مسیرها برای تحقق آن هموار شوند.

تحلیل خبر

رئیس جمهور در سفر اخیر استانی خود گفته است: «جای جای کشور مملو از پتانسیل‌های مختلف صنعتی معدنی و گردشگری است که اگر همه این ظرفیت‌ها به کار گرفته شود مشکلی به نام اشتغال وجود نخواهد داشت.»
وجود پتانسیل‌های گوناگون طبیعی، معدنی، صنعتی، اقلیمی و گردشگری و وجود نیروی کار مناسب در کشور وسیعمان، واقعیتی است که هم مردم و هم دولتمردان و کارشناسان به خوبی بدان واقفند. اگر این بخش از گفته رئیس جمهور که اگر همه این ظرفیت‌ها به درستی به کار گرفته شود، بسیاری از مشکلات فعلی کشور از جمله اشتغال حل خواهد شد، را در کنار وضعیت فعلی قرار دهیم، نتیجه می‌گیریم که تاکنون از این ظرفیت‌های بالقوه به درستی استفاده نشده یا اصلاً به کار گرفته نشده است. با این تفاسیر چند سؤال مهم مطرح می‌شود: چه کسی یا چه کسانی باید این ظرفیت‌ها را به کارگیرند و این پتانسیل‌های بالقوه را به فعلیت تبدیل کنند؟ اگر تاکنون این پتانسیل‌ها مغفول مانده، مقصر کیست و چرا این ظرفیت‌ها تاکنون به بار ننشسته؟ و اینکه از این پس چه برنامه‌ای برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها وجود دارد؟
اگر در پاسخ به پرسش اول، جزئیات را کنار بگذاریم، می‌توانیم با استناد به وجود سه قوه اصلی در کشور و با توجه به اینکه مسئولیت اجرایی کشور بر عهده قویه مجریه است، دولت را مسئول به کارگیری ظرفیت‌های کشور معرفی کنیم. اینجاست که دولت باید مسئولیت را بپذیرد و مسئولیت خود را در بالفعل کردن پتانسیل‌های جای جای ایران در میدان عمل نشان دهد. همانطور که رهبر انقلاب هم قبلاً تأکید کرده‌اند، اینکه فقط بگوییم، فلان کار باید انجام شود، فلان مشکل باید برطرف شود، کمکی به حل مشکل نمی‌کند، بلکه دولت باید وارد میدان عمل شده، عملکردش نیز به گونه‌ای باشد که نتایج، هم برای مردم و هم برای کارشناسان و اهالی فن قابل‌لمس و توجه باشد.
مهمترین سؤال از بین سه سؤال فوق، سومین پرسش است چرا که پس از شناسایی ظرفیت‌ها و علم به وجود آنها، مهمترین عنصر، طرح و برنامه است. طرح و برنامه می‌تواند نقشه راه را مشخص کند، چگونگی رسیدن به مقصد را تبیین و با ارائه یک زمان‌بندی دقیق و علمی، دورنمای بالفعل شدن ظرفیت‌ها را به صورت یک تصویر واقعی ترسیم نماید.
اگر برنامه‌ای برای هر بخش و اقدام دولت، ارائه نشود طبیعتاً آینده و مسیر مبهم خواهد بود.
بنابراین نه کارشناسان می‌توانند به اصلاح و بهبود روند اجرا کمک کنند، نه رسانه‌ها می‌توانند فرایند اجرا را به بوته نقد بگذارند، نه مطالبه گران می‌توانند پله پله، نتایج را به چالش بکشند و مطالبه گری کنند، نه نهادهای نظارتی امکان پیگیری و بازخواست دارند و گذشته از همه اینها، اصلاً معلوم نیست در چه مرحله‌ای از اجرا هستیم!
به هر حال اگر طرح و برنامه مشخصی برای تبدیل ظرفیت‌های بالقوه کشور به فعلیت وجود داشته باشد و دولت نیز عزم عملی خود را برای این منظور نشان دهد، درنتیجه، مردم نیز امیدوارتر خواهند شد و تصویر شکوفایی و رشد کشور برای افکار عمومی، شفاف‌تر و واضح‌تر می‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها