پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 2 خرداد 1401 ، 00 : 18

کد خبر : 25114

از 0 نفر 0

هند: در حال مذاکره با روسیه برای خرید نفت ارزان‌تر هستیم

هند:  در حال مذاکره با روسیه برای خرید نفت ارزان‌تر هستیم

رئیس شرکت دولتی هندوستان پترولیوم (HPCL) اعلام کرد هند سرگرم مذاکره با روسیه درخصوص قراردادی برای خرید نفت با نرخ ارزان‌تر است.+ تحلیل خبر

رئیس شرکت دولتی هندوستان پترولیوم (HPCL) اعلام کرد هند سرگرم مذاکره با روسیه درخصوص قراردادی برای خرید نفت با نرخ ارزان‌تر است.
به گزارش ایسنا، هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، مانند سایر کشورهای جهان با نرخ بالای تورم دست و پنجه نرم می‌کند و در تلاش برای کاهش هزینه واردات و حمایت از مصرف‌کنندگان در برابر افزایش قیمت‌های سوخت است. این کشور از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، خرید نفت روسیه را بیش از دو برابر در مقایسه با کل وارداتش در سال ۲۰۲۱، افزایش داده است، زیرا خریداران هندی نفت روسیه را به قیمت ارزان‌تری دریافت می‌کنند.

تحلیل خبر

حتماً ضرب‌المثل «آشفته بازار» را شنیده‌اید که در چنین بازاری عده‌ای سعی می‌کنند نهایت سوءاستفاده را کرده و تا آنجا که می‌توانند بچاپند و ببرند! داستان امروز بازار بین‌المللی به ویژه بعد از جنگ روسیه علیه اوکراین، مصداق این ضرب‌المثل است.
با شروع جنگ روسیه و تحریم‌های سنگین و سخت غرب علیه این کشور، اقتصاد آن به شدت آسیب دید و چون هیچ کشوری اجازه خرید نفت از آن را نداشت و ارزی مبادله نمی‌شد، روسیه مجبور شد نفت خود را به صورت غیررسمی به قیمتی کمتر بفروشد، یعنی همان کاری که ایران به خاطر دور زدن تحریم، سالهاست انجام می‌دهد. چین نیز از این آشفته بازار استفاده کرده و نفت ونزوئلا را 25 دلار زیر قیمت بازار می‌خرد. هند هم به عنوان سومین کشور وارد کننده نفت در جهان جهت خرید نفت روسیه همین مسیر را دنبال می‌کند.
در اصل سه کشور مهم صادرکننده نفت جهان شامل روسیه، ایران و ونزوئلا در یک رقابت منفی جهت جذب و یا حفظ مشتریان خود در حال ارزان فروختن نفت خود هستند. اما چون روسیه قبلاً اقتصاد قدرتمندتری داشته و بعد از جنگ نمی‌تواند در آن سطح قدرت اقتصادی باقی بماند برای جلوگیری از سقوط اقتصادش، با ارزان فروشی نفت، در حال جذب مشتریان کشورهای دیگر از جمله ایران است.
البته در بازار جهانی، اخلاق، دوستی و وفاداری بین کشورها معنا نمی‌دهد و هر کدام فقط به منافع خود می‌اندیشند و جذب و ربودن مشتریان یکدیگر امری عادی تلقی شده و همه با دوست و دشمن به زبان عدد و رقم و آمار سخن می‌گویند. این است که دائماً بازارهای مقصد و مبدأ در حال جابه جایی است. در این آشفته بازار، حال اگر جنگ نظامی یا تحریم اقتصادی هم وارد شود، اوضاع آشفته‌تر و سوءاستفاده بیشتر شده، آنچنانکه هند و چین و سایر کشورهای وارد کننده نفت، از این آشفته بازار حداکثر استفاده را به نفع خود می‌برند. برای این کشورها، جنگ و تحریم، نعمت است و سفره آنها را رنگین‌تر می‌کند. گرچه برای کشورهایی که دچار جنگ و تحریم هستند، جنگ عامل بدبختی و ضرر و زیان است ولی برای سوءاستفاده کنندگان از این شرایط، نان و آب می‌آورد و تور شکار آنها را پربارتر می‌کند. اینکه همه کشورها سعی می‌کنند از دام جنگ و تحریم فرار کنند چون می‌دانند که در آن نه تنها نفعی نیست بلکه ضرر خالص است و جلوی ضرر را هر وقت بگیرند، نفع است.
کسانی که در این ماجرا، بیشترین ضربه و ضرر را متحمل می‌شوند مردم این کشورها هستند که هم سرمایه شخصی آنها با تورم، ذوب می‌شود و هم سرمایه ملی آنها توسط کشورهای دیگر به تاراج
می‌رود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها