چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 4 خرداد 1401 ، 07 : 18

کد خبر : 25132

از 0 نفر 0

درخواست توقف ساخت متروپل اردیبهشت ۱۴۰۱ داده شده بود

درخواست توقف ساخت متروپل اردیبهشت ۱۴۰۱ داده شده بود

مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد مهندس ناظر پروژه ساخت برج‌های دوقلوی متروپل بارها غیراستاندارد بودن روش ساخت این ساختمان را به شهرداری گوشزد کرده است. آخرین درخواست مهندس ناظر برای توقف پروژه هم به دو ماه پیش برمی‌گردد.+ تحلیل خبر

مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد مهندس ناظر پروژه ساخت برج‌های دوقلوی متروپل بارها غیراستاندارد بودن روش ساخت این ساختمان را به شهرداری گوشزد کرده است. آخرین درخواست مهندس ناظر برای توقف پروژه هم به دو ماه پیش برمی‌گردد.
شهرداری آبادان نه تنها به درخواست توقف پروژه از سوی مهندس ناظر ترتیب اثر نداده، بلکه همزمان مجوز افتتاح رستوران و کافه در طبقات اولیه این ساختمان هم به مالک داده شده است.
به گزارش رویداد۲۴، فروریختن ساختمان متروپل اتفاق غریبی نبود. از میانه سال ۹۹ مهندس ناظر پروژه بارها فقدان ایمنی و مقاومت ساختمان را به شهرداری‌های وقت و کنونی آبادان گوشزد کرده اما گزارش‌های ناظر ترتیب اثر داده نشده و شهرداری آبادان هر بار رأی به ادامه فعالیت اجرایی ساخت ساختمان داده است.
در نامه‌ای که در تاریخ ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۹ به رؤیت شهرداری رسیده، مهندس ناظر پروژه ساختمان ده طبقه متروپل رسماً اعلام کرده «متاسفانه در برخی نقاط سازه‌ای مشکلاتی بوجود آمده است»
مهندس خواجه پور مهندس ناظر پروژه متروپل در این نامه مشکلات را برشمرده و گفته «خیز بیش از حد مجاز تیرهای مربوط به رمپ پارکینگ منجر به ایجاد ترک‌هایی در سقف شده است.» علاوه بر این، «ترک‌هایی در دیوارهای رمپ هم دیده شده که ناشی از خیز بیش از حد مجاز تیرهای زیرین دیوار بوده است.»
به گفته مهندس ناظر «اضافه شدن سه طبقه مازاد» به طراحی منجر به ایجاد کمان‌هایی در ستون شده و باید نقشه طراحی مقاوم سازی آن به شهرداری ارائه شود و دوباره مورد بازبینی قرار بگیرد در غیر این صورت بقیه ستون‌ها هم دچار مشکل زیادی خواهند شد.درنهایت مهندس ناظر خطاب به شهرداری خواسته دستور لازم جهت «توقف کار» تا بررسی کامل سازه و ارائه نقشه‌های مقاوم سازی و همچنین اصلاح اشکالات اساسی سازه‌ای صادر شود.بعد از ارائه اشکالات مهندس ناظر، نامه‌ای به فاصله ۴ روز از سوی معاونت سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی شهرداری وقت یعنی امیر اسماعیلی خطاب حسین عبدالباقی نوشته شده که در آن مجوز ادامه روند اجرایی پروژه از سوی شهرداری ابلاغ شده است.
این یعنی شهرداری ظرف چهار روز نقشه‌های مقاوم سازی را دریافت و اسناد مربوط به رفع اشکالات سازه‌ای را دریافت کرده است!
در نامه مذکور به مدارک و مستنداتی که حسین عبدالباقی به شهرداری ارائه کرده اشاره شده و گفته شده عطف به این مستندات و «با توجه به بررسی‌های صورت گرفته»، موارد ارسالی مورد تأیید بوده و ادامه روند اجرایی پروژه از نظر شهرداری بلامانع اعلام شده است.
غلامرضا شریعتی استاندار سابق خوزستان در گفتگو با رویداد ۲۴ تصریح کرده علاوه بر این نامه، در شهریورماه سال ۱۴۰۰ هم مهندس ناظر دوباره در نامه‌ای به شهرداری دستور توقف کار را داده و شهردار منطقه هم این نامه را رؤیت کرده، ولی جلوی آن را نگرفته است.

تحلیل خبر

لزوم بازنگری در شیوه نظارت سختگیرانه بر عملکرد مسئولان و کارشناسان شهرداری‌ها و همه ادارات و بخش خصوصی به نحوی که بتواند امنیت جانی، بهداشت روحی و روانی و اعتماد عمومی را در همه بخش‌ها تضمین کند، ضروری به نظر می‌رسد. متاسفانه در جامعه ما تقریباً بیشتر امور حالت ولنگاری، بی نظارتی یا کم نظارتی یا بدنظارتی پیدا کرده است و مجموعه آنها برای جان، مال، حیثیت و روح و روان مردم مضر و زیانبار است. در برخی از ادارات و از جمله شهرداری‌ها به امور جزیی و بی‌ارزش که تأثیری در استحکام ساختمان و یا زندگی مردم ندارد، بهانه‌گیری‌های طاقت‌فرسا می‌کنند و مردم را بی‌خود و بی‌جهت هفته‌ها و ماه‌ها معطل کرده و می‌دوانند به طوری که ارباب‌رجوع همه به این نتیجه می‌رسند که اینها قصدشان یا آزار و اذیت است یا دنبال زد و بند و زیرمیزی می‌گردند اما از طرف دیگر می‌بینند که در جاهای مهم و حیاتی مثل همین ساختمان متروپل، با اینکه «خانه از پای بست ویران است» ولی به راحتی با انگیزه‌های خاص تأییدیه می‌گیرند.
باید مراجع قانونی فکری به حال این آشفته بازار کارشناسی در ادارات کنند تا هم جلو مفاسد اداری و مالی را بگیرند و هم به مردم اطمینان دهند که جان و مال و روانشان در امن و امان هستند.
برخی از کارشناسان شهرداری‌ها به نوعی با جان و روح و روان مردم بازی می‌کنند، برخی کارشناسانی که با مواد غذایی و دارویی سر و کار دارند به نحوی دیگر، آنها که با تولید خودرو وطنی، جان مردم را به خطر می‌اندازند و آسایش و آرامش را از مردم می‌گیرند به گونه‌ای دیگر، سازندگان کالاهای خانگی با تولیدات بی کیفیت و غیرایمن خویش، اعصاب مردم را به هم می‌ریزند و کالاهای تازه خریده شده دائم نیاز به تعمیرات دارند، آنها که در بخش کشاورزی باید نظارت کنند تا سم زیاد و تاریخ گذشته و بی‌کیفیت به میوه‌ها و درختان نزنند که این سموم وارد بدن انسان نشده و باعث انواع سرطان‌ها و بیماری‌های مختلف ‌نشود، ناظران و کارشناسانی که باید مانع تولید بنزین آلوده کننده هوا شوند، آنها که باید آب و فاضلاب را به شدت محافظت کنند، کسانی که امواج و پارازیت‌های کشنده از همه طرف بر مردم نازل می‌کنند، مسئولانی که حجم زیاد گرد و خاک‌هایی که تنفس مردم را با مشکل مواجه کرده را کنترل نمی‌کنند و ده‌ها و صدها موارد دیگر که با مشاغل و رشته‌های گوناگون ارتباط دارد همگی دست به دست هم داده، تا ریشه این نسل را بسوزانند و متاسفانه دولت‌ها در دوره‌های مختلف، نتوانسته‌اند وظیفه خودشان را در این امور حیاتی و اصلی انجام دهند به طوری که مردم احساس می‌کنند همه چیز به حال خود رها شده است.
هم کرونا قاتل مردم بود و هم موارد فوق، اما فرق آنها این است که چون کرونا، به صورت سریع و ناگهانی مردم را می‌کشت همه متوجه قاتل بودن آن شدند و دولت‌ها به اجبار هزینه و وقت و انرژی برای مهار آن گذاشتند ولی ده‌ها و صدها موارد دیگر که برخی از آنها را برشمردیم چون بتدریج و به صورت پنهان جان مردم را می‌گیرند، نه مردم آن را جدی می‌گیرند نه مسئولان، و لذا فکری برای آنها نمی‌شود تا جایی که کارد به استخوان برسد و خودش را نشان بدهد. به هرحال دولت باید طرح نویی در ساماندهی و نظارت بر همه امور دراندازد وگرنه روز به روز با ملتی مریض‌تر، رنجورتر و در معرض مرگ جدی‌تر، مواجه خواهیم بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها