چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 6 خرداد 1401 ، 48 : 18

کد خبر : 25141

از 0 نفر 0

رئیسی در جلسه هیئت دولت: مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی (آلودگی هوا) باشند

رئیسی در جلسه هیئت دولت: مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی (آلودگی هوا) باشند

رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش آلودگی هوا، گفت: مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی باشند و از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر خارجه می‌خواهم که بدون فوت وقت، موضوع را حل و فصل کنند.+ تحلیل خبر

رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش آلودگی هوا، گفت: مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی باشند و از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر خارجه می‌خواهم که بدون فوت وقت، موضوع را حل و فصل کنند.
به گزارش رویداد۲۴ ، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت با تسلیت ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع)، اجرای عدالت و مبارزه با فساد را از مهم‌ترین آموزه‌های رئیس مذهب شیعه دانست و همه دولت‌مردان را به تأسی از آن حضرت دعوت کرد.
وی گفت: همه خوبی‌ها در عرصه اندیشه، اخلاق و رفتار در پرتو امام عادل شکل می‌گیرد و همه خدمتگزاران مردم باید جلوه این ولایت حقه را با اجرای عدالت نمایان کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش بر لزوم پرداخت به‌موقع پول خرید گندم از کشاورزان تأکید کرد و افزود: کشاورزان عزیز با تلاش خود امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کنند و دولت هم به وظیفه خود در خرید تضمینی و پرداخت به موقع آن عمل می‌کند.
رئیس‌جمهور «هوای پاک» را از حقوق مردم برشمرد و با اشاره به افزایش آلودگی هوا در استان‌های مختلف کشور، اظهار داشت: سلامتی مردم موضوعی حیاتی و آلودگی هوا برای مردم غیرقابل‌تحمل است.
وی تصریح کرد: مردم نمی‌توانند هر روز شاهد چنین وضعیتی باشند و انتظار دارند دولت با جدیت موضوع را پیگیری کند.
رئیس‌جمهور بر همین اساس به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر امور خارجه مأموریت داد بدون فوت وقت، در ارتباط و سفر به کشورهای همسایه که مبدأ و منشأ آلاینده‌ها هستند، موضوع را از طریق مذاکره با آن‌ها حل و فصل کنند.
رئیسی در بخش پایانی سخنانش افزایش کمک ودیعه مسکن را اقدامی در راستای حفظ توان مالی مردم دانست و با قدردانی از شورای پول و اعتبار برای این تصمیم، بر اتخاذ تصمیمات مشابه در حوزه‌های دیگر تأکید کرد.

تحلیل خبر

در یکی دو دهه گذشته که هر سال شدیدتر از سال قبل، انبوه گرد و خاک‌ها و آلودگی هوا، زندگی را بر مردم سخت کرده و بنا به گفته پزشکان و متخصصان محیط زیست، این پدیده باعث بسیاری از بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی شده، در ابتدا فقط تا خوزستان و برخی از شهرهای مرزی می‌رسید، سپس به استان‌های دیگر کشیده شد و چون تهران تا آن زمان، در تیررس این آلودگی‌ها نبود مسئولان، متوجه عمق فاجعه نمی‌شدند. از زمانی که طی دو سه سال اخیر، تهران نیز از این میهمان نامیمون بی‌نصیب نماند و مسئولان کشور خود، این شرایط سخت را تجربه کردند به آرامی به فکر افتادند که گاهی ادارات را تعطیل کنند و گاهی از راه حل سخن به میان آورند، اما تاکنون هیچ طرح و برنامه جدی و عملی برای برون رفت از این وضعیت مرگ آور را ارایه و اجرا نکرده‌اند.
با توجه به اینکه کانون تولید این گرد و خاک‌ها عمدتاً کشورهای همسایه است دولت‌های آنها موظفند طبق «اسناد، مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه ریزگردها» که در سال 1979 به تصویب رسیده و طی سالیان بعد بر آن افزوده شده است، اولاً همه مساعی و تلاش خود را به کار گیرند تا این کانون‌های تولیدکننده ریزگردها را مهار کنند تا به سمت کشورهای دیگر روان نشود. ثانیاً اگر علی‌رغم همه تلاش‌هایشان نتوانستند عملیات مهار را انجام دهند از آنجا که مردم کشور ما متحمل ضرر و زیان جانی و مالی و زیست محیطی می‌شوند، موظف به جبران خسارت هستند.
این ریز‌گردها بنا به گفته متخصصان، سیستم تنفسی و ریه‌ها، سیستم ایمنی، قلب و سیستم بینایی افراد را به مخاطره جدی انداخته و باعث بیماری‌های مختلف در همه سنین به ویژه برای سالمندان، زنان باردار، کودکان و افراد بیمار و آسیب‌پذیر می‌شود و از طرف دیگر مزارع، جنگل‌ها، باغات، فضای سبز، محیط زیست، آب آشامیدنی، مواد غذایی روباز و ... را دچار آلودگی، فساد و خسارت می‌کند.
باید دولت ایران قویاً از طریق مراجع بین‌المللی خواهان رسیدگی به این وضعیت شده و از منابع خیزش آن شکایت کرده تا به راه چاره‌ای برسند.
از طرف دیگر اگر این کشورها کل مسئولیت را نپذیرند حداقل به صورت مشارکتی، طرح مهار ریزگردها را اجرا کنند وگرنه سال به سال این کانون‌ها فعال‌تر شده و زندگی را در ایران غیرممکن خواهد ساخت.
البته آلاینده‌های داخل کشور همچون مواد سمی که در پرتو بنزین، نفت، گازوئیل، مازوت و آلودگی‌هایی که توسط صنایع و کارخانجات و گرد و خاک‌هایی که به علت خشک شدن تالاب‌ها تولید و پخش می‌شود نیز باید توسط مدیران کشور هرچه سریعتر کنترل و مهار شود وگرنه این عوامل داخلی و آن عوامل خارجی دست به دست هم داده، زندگی را بسیار سخت و غیرممکن خواهد کرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها