پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 8 خرداد 1401 ، 03 : 18

کد خبر : 25159

از 0 نفر 0

وزیر بهداشت: دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت دارو ندارد

وزیر بهداشت:  دولت هیچ تصمیمی برای افزایش  قیمت دارو ندارد

وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت دارو ندارد، گفت: کمیسیون ویژه قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو، مرجع تعیین قیمت داروست و افزایش قیمت دارو خارج از این کمیسیون، تخلف است.+ تحلیل خبر

وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت دارو ندارد، گفت: کمیسیون ویژه قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو، مرجع تعیین قیمت داروست و افزایش قیمت دارو خارج از این کمیسیون، تخلف است.
به گزارش تسنیم، بهرام عین اللهی که به عنوان نماینده ویژه دولت به استان اردبیل سفر کرده، در جلسه کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار اردبیل، اظهار داشت: در حوزه نظارت بر قیمت کالاها نیاز است که نظارت‌ها توسط بسیج و دیگر نهادها تشدید شود. از سوی دیگر باید با کمک رسانه‌ها در تبیین طرح ملی مردمی سازی یارانه‌ها و تغییرات اقتصادی در دولت سیزدهم، بیشتر همت کرد تا باعث آرامش مردم شود.وی افزود: دولت سیزدهم مصمم به اجرای طرح ملی مردمی سازی یارانه‌ها است و در عین حال انتظار نداریم که این طرح بدون هیچ مشکلی اجرا شود بلکه ایرادات در طول اجرای آن مشخص می‌شود.وزیر بهداشت تاکید کرد: دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت دارو و نان ندارد. اجرای آزمایشی طرح یارانه نان از زنجان شروع شده است. همچنین کمیسیون ویژه قیمت‌گذاری سازمان غذا و دارو، مرجع تعیین قیمت دارو است و افزایش قیمت دارو خارج از این کمیسیون، تخلف است. در همین حال افزایش نظارت بر قیمت دارو در دستور کار قرار گرفته به گونه‌ای که دو هزار داروخانه از مجموع سه هزار داروخانه تهران در طول 4 روز مورد بازدید و نظارت قرار گرفته‌اند و 11.6 درصد از تخلفات، مربوط به گرانفروشی بوده است؛ البته در تعیین قیمت دارو، ارز نقش اساسی ندارد؛ بلکه سایر هزینه‌های تولید در تعیین قیمت دارو نقش و تأثیر دارد.

تحلیل خبر

حتماً جناب وزیر بهداشت می‌دانند که در سال گذشته بدون سر و صدا در چند نوبت قیمت داروها مرتباً افزایش یافت و بیمارانی که بیماری مزمن داشتند و مجبور بودند در طول سال دائما دارو بخرند هر بار که به داروخانه مراجعه می‌کردند با کمال تعجب با قیمت جدید داروها مواجه می‌شدند. نه فقط داروها بلکه اقلام بهداشتی و شوینده‌ها نیز که ضامن سلامتی مردمند، در سال گذشته چند بار جهش قیمت داشت.
معنای این افزایش این است که قبل از مصوبه 15 اسفند 1400 مجلس، که به دولت اختیار داد به هر نحو می‌خواهد ارز 4200 تومانی را حذف کند، عملیات حذف آغاز شده بود. موید این موضوع، سخن مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران است که در اردیبهشت ماه گفت: «در سال گذشته 560 قلم دارو در کشور افزایش قیمت داشت.»
کسانی که گرفتار هزینه‌های سرسام‌آور دارو و درمان هستند می‌دانند چه خبر است! اگر افزایش قیمت مواد غذایی همه مردم را در اضطراب و اعتراض فرو برد به این علت بود که همه مردم شبانه روز با غذا سر و کار دارند و سریع متوجه تغییر قیمت‌ها می‌شوند ولی افزایش قیمت دارو و درمان را کسانی متوجه می‌شوند که به خاطر مریضی مزمن و دایمی که دارند مجبور به خرید دوره‌ای دارو هستند. در کشوری همانند ایران که وفور ذخایر و منابع خدادادی دارد و کشوری ثروتمند محسوب می‌شود باید بهداشت و دارو و درمان آن رایگان باشد. در شهری همانند شیراز که مردم از چند استان جهت مداوا به آن سفر می‌کنند اگر به مطب پزشکان و داروخانه‌ها سری بزنید خواهید دید که بسیاری از مردم به خاطر فقر و نداری، نمی‌توانند نسخه تجویزی پزشک را به طور کامل خریداری کنند و بعضاً نصف تعداد داروی مورد نیاز را می‌خرند و لذا طول درمان آنها کامل نشده و بیماری در آنها، همچنان پایدار باقی می‌ماند. آیا جناب وزیر از این وضعیت اطلاع دارند؟ اگر مردم به جای برنج سراغ نان و به جای گوشت سراغ اسکلت مرغ و حبوبات می‌روند، داروی مورد نیازشان را نمی‌توانند این گونه با داروهای دیگر جایگزین کنند.
کسانی که با سلسله مراتب نیازهای انسان آشنایی دارند می‌دانند که پایین‌ترین نیازهای انسان، نیازهای جسمانی (فیزیولوژیک) همانند غذا، آب، دارو و درمان، مسکن و پوشاک است. این‌ها کمترین مایحتاج انسان است که پایین‌تر از آن وجود ندارد. اگر این پله اول نیازها برآورده نشود بقیه پله‌ها که پیمودن آنها شرط کمال و برخورداری روح و روان از غذاهای بالاتر است تحقق نخواهد یافت. امید است مسئولان رده‌های ارشد و نمایندگان مجلس، متوجه شوند که در لایه‌های مختلف جامعه چه می‌گذرد و فکری به حال آنها کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها