پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 10 خرداد 1401 ، 38 : 17

کد خبر : 25177

از 0 نفر 0

وزیر کشور: تخلف بزرگی در ساخت متروپل انجام شده است

وزیر کشور:  تخلف بزرگی در ساخت متروپل انجام شده است

وزیر کشور با بیان اینکه طبق اظهارات آتش‌نشانان متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است، گفت: مسئله پلاسکو پس از تخریب و فروریختن، کاملاً تمام شد، اما متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن فضا، پیچیدگی بسیاری دارد که هنوز کار آن تمام نشده است.+ تحلیل خبر

وزیر کشور با بیان اینکه طبق اظهارات آتش‌نشانان متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است، گفت: مسئله پلاسکو پس از تخریب و فروریختن، کاملاً تمام شد، اما متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن فضا، پیچیدگی بسیاری دارد که هنوز کار آن تمام نشده است.
به گزارش ایرنا، احمد وحیدی در حاشیه جلسه هیئت دولت با ارائه گزارشی از حضور ۶ روزه خود در محل ساختمان متروپل آبادان و روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و اقدامات لازم برای آواربرداری و بازسازی این سازه، گفت: ساختمان متروپل حدود ۴۸ هزار مترمربع زیربنا دارد که با تخلف ساخته شده است.
وی ادامه داد: این ساختمان قرار بوده در ۶ طبقه ساخته شود، اما در دو مرحله تعداد واحدهای این ساختمان به ۱۰ طبقه اضافه شده است.
وزیر کشور با بیان اینکه اشکالاتی در دوره‌های قبل نسبت به این ساختمان گزارش شده است، اظهار داشت: ساخت متروپل از سال ۹۶ شروع شد و چند سال طول کشید؛ گزارش‌هایی مبنی بر تخلف در این زمان ارائه شده، اما به این گزارش‌ها توجهی نشده است.
وحیدی با تأکید بر این‌که واقعاً تخلف بزرگی در ساخت متروپل انجام شده است، خاطرنشان کرد: حتی آتش‌نشانان معتقد بودند متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است؛ چون در پلاسکو بعد از تخریب و فروریختن کامل ساختمان اگر چه عزیزانمان شهید شده‌اند و داغ دیده‌ایم، اما مسئله تمام شد، اما ساختمان متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن محیط، بسیار پیچیدگی دارد.
وی تصریح کرد: به همین دلیل مجبور شدیم چند خانه مسکونی مردم را در اختیار بگیریم و آن‌ها را تخریب کنیم تا محور و راه جدید برای دسترسی بهتر پیدا شود. از آنجا که فضای اطراف بسیار محدود بود مردم حدود ۱۵۰ متر که زندگی و امکانات‌شان در آنجا قرار داشت را تخلیه کردند که به نظرم روند کار خوب است و کار به خوبی دنبال می‌شود..
رئیس‌جمهور هم پس از ارائه گزارش وزیر کشور تأکید کرد: باید برای مقاوم‌سازی سازه‌های ناایمن بدون هیچ رودربایستی اقدام کرد.

تحلیل خبر

چه راهکاری باید در پیش گرفته شود تا «تخلف و جرم» در جامعه حذف یا به حداقل، کاهش یابد؟
در قدم اول باید دید «فرهنگِ» هر جامعه‌ای به «تخلف و جرم» چه نگاهی دارد. اگر در فرهنگ ملتی، تخلف و جرم، پدیده‌ای زشت و نکوهیده قلمداد شود و با مرتکبان آن، اعتراض جمعی صورت گیرد،
خود به خود، کمتر کسی سراغ آن خواهد رفت.
تا 50 سال قبل، نگاه اجتماع به پدیده‌هایی همانند طلاق، اعتیاد، دزدی، کلاهبرداری، رشوه و ... دیدگاهی انقباضی و بسیار منفی بود و لذا خانواده‌ها و حتی طایفه و فامیل، سعی می‌کردند که در میان آنها، زن مطلقه، فرد معتاد، دزد و ... پیدا نشود و وجود این افراد را نوعی سرشکستگی برای مجموعه خود می‌دانستند لذا آمار طلاق، اعتیاد، سرقت و ... در جامعه بسیار پایین بود ولی متأسفانه در چند دهه گذشته قبح و زشتی این گونه مسائل از بین رفته و یا بسیار کمتر شده است به طوری که افراد مطلقه به جای ابراز ناراحتی، جشن طلاق دوستانه و خانوادگی می‌گیرند!
به قول جامعه شناسان این جابه‌جایی ارزش و ضدارزش، باعث سقوط ارزش‌های مربوطه شده
است.
به عبارت دیگر افزایش این تخلفات و جرائم به نوعی نشان‌دهنده سقوط «فرهنگ» جامعه ماست که جای نگرانی بسیار زیادی دارد.
چرا که این دگرگونی در ارزش‌ها، دیگر به راحتی قابل برگشت و جبران نخواهد بود. همزمان به «سقوط اخلاق و اعتقادات» هم باید اشاره کرد.
هرگاه فرهنگ و یا بخشی از عناصر فرهنگ بخواهد سقوط کند یکی از لنگرگاه‌ها و موانع این سقوط، اخلاق و عقاید است که در این مصاف به کمک فرهنگ می‌آید و نمی‌گذارد سقوط کند اما زمانی که خود اخلاق و عقاید هم دچار تزلزل و سستی شوند به سقوط فرهنگ، سرعت بیشتری می‌دهند. در این شرایط، راه دیگری جز روی آوردن به «قانون» باقی نمی‌ماند ولی اگر قوانین نیز ضمانت اجرایی نداشته باشند و فرار از قانون در جامعه، امری پذیرفته شده تلقی شود، قانون هم نمی‌تواند جلوی تخلفات و جرائم را بگیرد.
ماحصل کلام اینکه هرگاه «فرهنگ»، «اخلاق»، «اعتقادات» و «قانون» در جامعه بی‌اعتبار یا کم اعتبار شوند، تکرار تخلفات، جرائم و کژروی‌ها، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
جامعه ما تاکنون شاهد «ریزش متروپل های فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و قانونی» زیادی بوده ولی چون این ریزش‌ها و تخریب‌ها، مثل ساختمان متروپل آبادان، سر و صدا و عینیت نداشته، موجب اعتراض و عصبانیت مردم نشده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها