پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 10 تیر 1401 ، 35 : 16

کد خبر : 25374

از 0 نفر 0

معاون وزارت علوم: آمار داوطلبان علوم ریاضی و فنی به کمتر از ۱۰ درصد رسیده؛ نگران کننده است

معاون وزارت علوم:  آمار داوطلبان علوم ریاضی  و فنی به کمتر از ۱۰ درصد رسیده؛  نگران کننده است

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه سمنان گفت: کاهش آمار داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در کشور نگران کننده است که باید در این خصوص فکر اساسی از سوی مسئولان مربوطه انجام شود.+ تحلیل خبر

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه سمنان گفت: کاهش آمار داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در کشور نگران کننده است که باید در این خصوص فکر اساسی از سوی مسئولان مربوطه انجام شود.
به گزارش ایسنا، علی خیرالدین با اعلام این مطلب در جریان بازدید از روند برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۱ در حوزه امتحانی دانشگاه سمنان گفت: تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی امسال در سطح کشور کمتر از ۱۰ درصد، در علوم تجربی حدود ۴۰ درصد، در علوم انسانی حدود ۲۸ درصد، در گروه آزمایشی هنر ۱۱ درصد و در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی حدود ۱۳ درصد است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه استقبال از گروه آزمایشی علوم تجربی همچنان بسیار بالاست گفت: کاهش متقاضیان گروه آزمایشی ریاضی نگران کننده است چرا که میزان داوطلبان در سال‌های گذشته بالای ۲۵ درصد بود و در حال حاضر به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و باید در این خصوص تدابیری از سوی مسئولان وزارت علوم و شورای گسترش آموزش عالی اندیشیده شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر خیرالدین از خانواده‌ها خواست تا فرزندان خود را به شرکت در برگزاری کلاس‌های زبان انگلیسی، کسب مهارت‌های جانبی و فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای آینده شغلی بهتر تشویق کنند.

تحلیل خبر

انتخاب رشته تحصیلی، می‌تواند یکی از مهمترین و سرنوشت‌سازترین انتخاب‌ها در زندگی باشد. انتخاب رشته تحصیلی به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی ممکن است مسیر زندگی آینده یک جوان را رقم بزند. اگرچه در فرایند «هدایت تحصیلی» در مقطع متوسطه، سوابق تحصیلی و عملکرد گذشته دانش آموزان، آن چیزی است که مبنای پیشنهاد نهایی برگ هدایت تحصیلی قرار می‌گیرد، اما مشاوران تحصیلی و مشاوران انتخاب رشته دانشگاهی، این روزها قبل از هر چیز، با توجه به بازارهای کار آتی در زمینه انتخاب رشته آینده به دانش آموزان مشاوره می‌دهند. البته که آینده شغلی و بازار کار، قطعاً یکی از مؤلفه‌های مؤثر در انتخاب رشته است، اما نباید تنها مؤلفه و اولین اولویت باشد! وقتی آینده شغلی یا بهتر و واضح‌تر بگوییم: "پول" و "درآمد" هدف اصلی قرار می‌گیرد، عملاً مواردی مانند علاقه، توانمندی‌ها و استعدادها، نیازهای کشور و... مغفول مانده و سرکوب می‌شود.
اگر بخواهیم این مسئله را ریشه‌یابی کنیم، می‌توانیم به سطوح جامعه نگاه کنیم. در دهه 60 و اوایل 70، اولویت دانش آموزان انتخاب رشته ریاضی فیزیک و اولویت اصلی برای مقطع تحصیلات عالی، رشته‌های فنی و مهندسی بودند؛ به مرور و با تغییر وضعیت اقتصادی کشور، پیشرفت بسیار کند صنایع، نبود شغل کافی و عدم توفیق فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها باعث شد تا دانش‌آموختگان فنی و مهندسی به نوعی دچار سرخوردگی شوند و در سوی مقابل برخی رشته‌ها از جمله رشته‌های پزشکی و علوم مرتبط با آن، علی‌رغم اینکه در آن سالها، رشته‌های سهل‌الوصول‌تر و کم متقاضی‌تری به حساب می‌آمد، به دلیل شرایط درآمدی مناسب فارغ‌التحصیلان آنها، با اقبال بیشتری از سوی نسل بعد مواجه شود به طوری که امروز می‌بینیم به استناد گفته معاون وزیر علوم متقاضیان برای گروه علوم تجربی 40 درصد و متقاضیان علوم ریاضی و مهندسی کمتر از 10 درصد از متقاضیان را تشکیل می‌دهند.
متاسفانه در شرایط امروز جامعه می‌بینیم که حتی بسیاری از فارغ‌التحصیلان نخبه و باسواد رشته‌های تحصیلی علوم مهندسی، علوم محض، علوم پایه و علوم انسانی اگرچه تا بالاترین مدارج علمی را طی کرده و رزومه علمی قوی دارند، اما از نظر شغلی شرایط خوبی را تجربه نمی‌کنند، بسیاری از نخبگان این رشته‌ها به ناچار از کشور مهاجرت کرده‌اند، بسیاری در مشاغل کاذب مشغول به کارند، عده‌ای درآمدهای بسیار پایین‌تری در مقایسه با فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی که امروز پرطرفدار شده‌اند، دارند و برخی دیگر نیز هنوز به دنبال شغل می‌گردند. این تبعیض‌ها و نابرابری‌ها حتی به جایی رسیده که گاهی میان دو استاد عضو هیئت علمی دانشگاه با رتبه علمی یکسان، تفاوت فاحش دریافتی وجود دارد.
در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت که نسل جوانی که امروز فرصت انتخاب دارند، به سمت رشته‌های علوم ریاضی و فنی و حتی دیگر رشته‌هایی که آینده شغلی آنها مبهم است بروند؟ زمانی می‌توان از این جوانان انتظار داشت که بر اساس علاقه و استعداد خود یا حتی نیاز کشور، انتخاب رشته کنند که دغدغه‌ای برای آینده شغلی آنها و تبعیض در موقعیت‌های شغلی آینده وجود نداشته باشد. بدیهی است یکی از پیامدهای چنین اتفاقی این خواهد بود که در آینده نزدیک، دیگر به اندازه کافی متخصص در رشته‌های علوم پایه، محض، فنی و مهندسی در کشور نخواهیم داشت که این خود می‌تواند برای کشور هزینه ساز باشد. بنابراین باید شرایطی فراهم شود که به جای آنکه جوانان آینده علمی خود را بر مبنای «ثروت» بنا نهند، بدون دغدغه در راه شکوفایی استعداد و علاقه خود گام بردارند، چرا که در این صورت است که کشور در آینده دیگر دغدغه کمبود متخصص در برخی رشته‌ها را نخواهد نداشت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها