چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 19 تیر 1401 ، 25 : 18

کد خبر : 25437

از 0 نفر 0

رئیس سازمان سنجش: ۱۲ گروه متخلف در کنکور امسال شناسایی شدند

رئیس سازمان سنجش:  ۱۲ گروه متخلف در کنکور امسال شناسایی شدند

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ۱۲ گروه متخلفی که برای تقلب، به دست آوردن سؤالات کنکور و فرستادن پاسخ سؤالات به افراد سازماندهی شده و از هر داوطلب مبالغ میلیاردی می‌گرفتند، شناسایی شدند.+ تحلیل خبر

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ۱۲ گروه متخلفی که برای تقلب، به دست آوردن سؤالات کنکور و فرستادن پاسخ سؤالات به افراد سازماندهی شده و از هر داوطلب مبالغ میلیاردی می‌گرفتند، شناسایی شدند.
به گزارش ایرنا، عبدالرسول پورعباس در حاشیه برگزاری آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درمجموع آزمون سراسری از آزمون‌های بسیار مهم کشور است و برخی سودجویان برای فروش صندلی برخی رشته‌های بسیار حساس با ارقام نجومی، تبلیغ کرده و به طریقی تلاش دارند تا در آزمون نفوذ کنند.
وی ادامه داد: آنها برای اینکه به آزمون نفوذ کنند سعی می‌کنند به سؤالات دسترسی پیدا کنند. البته سؤالات آزمون با روش‌های قرنطینه و پلمب، تا صبح روز آزمون غیرقابل دسترسی است اما وقتی روی میز داوطلب قرار گرفته و باز شود با کمک ابزارهای فوق تکنیکی، فوق سری، فوق تخصصی جاسوسی و دوربین‌های کوچک باکیفیت بسیار بالا در حد یک ثانیه از آن عکس گرفته و مخابره می‌کنند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه با پیشرفت تجهیزات، انتظار داشتیم سؤالات کنکور به بیرون مخابره شود، افزود: ما تمام انرژی خود را گذاشتیم که داوطلب نتواند از بیرون جلسه آزمون به پاسخ‌ها دسترسی پیدا کند.وی ادامه داد: بر این اساس، سامانه‌ای را طراحی کردیم که شامل چند لایه پوششی بود. اولین لایه شناسایی ۲۶ هزار نفری بود که در سامانه‌های تقلب سازماندهی شده بودند. در دومین لایه، دفترچه و پاسخنامه را تفکیک کردیم که فرصت در دسترس بودن دفترچه و پاسخنامه از حدود چهار ساعت و نیم به یک ساعت و ربع کاهش یافت.
پورعباس افزود: در لایه سوم از دستگاه‌های ویژه سیگنال یاب و آشکارساز استفاده کردیم که تمام الکترونیکی و جدید است و تمام سیگنال‌هایی را که در جلسه آزمون رد و بدل می‌شد، کشف می‌کرد. در همین راستا تعداد زیادی از داوطلبان را با دستگاه‌های فوق مدرن دستگیر کردیم و به هیئت‌های مرتبط سپردیم تا به پرونده آنان رسیدگی شود.
وی اظهار داشت: لایه آخر نیز سامانه‌ای است که تمامی پاسخنامه‌ها را از نظر فنی با هم مقایسه کرده و ارتباطات نامتعارف را کشف می‌کند و اگر داوطلبی با کلیدهای تقلب مرتبط شده باشد، شناسایی می‌شود تا به جزای خود برسد.پورعباس درخصوص آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی هم گفت: فاصله اجتماعی مناسب و کیفیت برگزاری این آزمون خوب بود و نمونه موفق یک آزمون سالم با رعایت تمامی نکات کارشناسی و بهداشتی بود.آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور ۲ هزار و ۹۱۲ داوطلب در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا در مشهد و ۱۸ شهر کشور برگزار شد.

تحلیل خبر

چند سال است که متأسفانه، کنکور سراسری با تخلف روبرو می‌شود و همه داوطلبان را با نگرانی مواجه کرده. اگر اعتماد عمومی یعنی اعتماد داوطلبان و خانواده‌های آنها با تکرار این تخلفات از بین برود، آنگاه شرایط روحی و روانی همه در زمان اجرای کنکور به شدت دچار مشکل خواهد شد. قبل از اینکه متخلفان را شناسایی و مجازات کنند باید مسئولان و افرادی که وظیفه نظارت و حراست و کنترل سؤالات و روند اجرای کنکور را عهده‌دار بودند، مجازات شوند چرا که خبر از ناتوانی آنها در انجام وظیفه یا کوتاهی یا خدای نکرده تخلفات خود آنها را دارد. اگر تخلف از خود آنها باشد که مصیبت چند برابر است چون به مصداق ضرب‌المثل «هرچه بگندد نمکش می‌زنند/ وای به روزی که بگندد نمک» خبر از خیانت‌های غیرقابل‌تصور
می‌دهد.
در این صورت باید به فکر چینش جدید و پالایش کل افراد و روند برگزاری کنکور کرد. این طور که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفته، در این بخش خیانتی رخ نداده است اما جمله‌ای که ایشان گفته و نگران‌کننده است این است که: «به دست آوردن سؤالات کنکور و فرستادن پاسخ به افراد، سازماندهی شده و از هر داوطلب مبالغ میلیاردی می‌گرفته‌اند» و بدتر از آن اینکه اظهار داشته «آنها برای اینکه به آزمون نفوذ کنند سعی می‌کنند به سؤالات دسترسی پیدا کنند. البته سؤالات آزمون با روش‌های قرنطینه و پلمب، تا صبح روز آزمون غیرقابل دسترسی است اما وقتی روی میز داوطلب قرار گرفته و باز شود با کمک ابزارهای فوق تکنیکی، فوق سری، فوق تخصصی جاسوسی و دوربین‌های کوچک باکیفیت بسیار بالا در حد یک ثانیه از آن عکس گرفته و مخابره می‌کنند.» جای تعجب است که این ابزارهای فوق سری و فوق تخصصی جاسوسی، چگونه و از کجا آورده‌اند؟ در کشورهای پیشرفته که همه این امکانات درحد وفور است چرا با چنین تخلفاتی مواجه نیستند؟ اِشکال از کجاست و چگونه باید رفع شود که سالهای دیگر با روش‌های جدیدتر و ابزارهای مدرن‌تر صورت
نگیرد؟
با اینکه متأسفانه سالهاست که در اکثر امور انواع جرائم همانند اختلاس، رشوه، سرقت، تخلف، تقلب حتی در مواد غذایی و دارویی که با جان مردم بازی می‌کند، رواج دارد، اکنون به کنکور و مسائل فرهنگی و علمی هم کشیده شده و نتیجه آن بسیار خطرناک است چرا که مثلاً کسانی که با پرداخت پول میلیاردی سراغ رشته‌های پول‌ساز همانند پزشکی و مهندسی می‌روند، در آینده، خروجی این تخلفات، افراد بیسوادی خواهد بود که بیسوادی با عدم پای بندی به اخلاق و وجدان در آنها گره خورده و جان و مال و ساختمان‌سازی و راه‌سازی و ...همه‌چیز به خطر خواهد افتاد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها