چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 11 مرداد 1401 ، 06 : 18

کد خبر : 25491

از 0 نفر 0

جزئیات قانون جدید مهریه؛ اخذ مالیات برای بیش از ۱۴ سکه

جزئیات قانون جدید مهریه؛ اخذ مالیات برای بیش از ۱۴ سکه

درخواست مهریه بود را کاهش داده و به صورت شرعی که عندالمطالبه است برای خانم‌ها راحت‌تر شود.+ تحلیل خبر

درخواست مهریه بود را کاهش داده و به صورت شرعی که عندالمطالبه است برای خانم‌ها راحت‌تر شود.
ابوترابی نماینده نجف‌آباد، جزئیات قانون جدید مهریه را تشریح کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون جدید مهریه، اظهار داشت: در قانون جدید مهریه ابتدا مطرح شده که اشخاصی که اقساط مهریه عقب مانده دارند یا دائماً به عقب می‌افتد دیگر به شکل سابق پرونده‌ای در دادگستری برای این فرد تشکیل نخواهد شد.
وی افزود: مورد بعدی که در قانون ذکر شده است این است که خانم‌ها دیگر نیازی نیست در فرآیند دادگاه و دادرسی که مدت زیادی را متحمل می‌شود ورود کنند بلکه می‌توانند درخواست خود را به اجرای احکام دادگستری ارائه کنند و اجرای احکام مکلف است این مورد را صدور اجرایی کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: با قانون جدید مجلس فرآیند دو یا سه ساله‌ای که پیش روی بانوان برای درخواست مهریه بود را کاهش داده و به صورت شرعی که عندالمطالبه است برای خانم‌ها راحت‌تر شود.
ابوترابی تصریح کرد: همچنین در قانون جدید تا ۱۴ سکه معاف از حق ثبت شده است و تا صد سکه از یک و یک دهم درصد و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه را دو درصد و از ۲۰۰ به بالا را ۱۵ درصد مالیات در قانون دیده شده است. یعنی افرادی که می‌خواهند سند ازدواج خود را دریافت کنند می‌بایست مبلغی را به حساب دولت واریز کنند تا بتوانند سند ازدواج خود را دریافت کنند.

تحلیل خبر

حداقل دو عیب و اشکال عمده متوجه قانون جدید مهریه است: یکی اینکه با راحت‌تر کردن مراحل اجرایی مهریه بانوان و برداشته شدن فرآیند دادگاه و دادرسی، تعداد زیادتری از زنان با به اجرا گذاشتن مهریه خود، فشار برگرده شوهران خود را زیادتر کرده و زمینه اختلاف و فروپاشی خانواده را تسریع می‌کنند!
از طرفی نمایندگان مجلس و دولت و مجموعه حکومت، دائماً خود را طرفدار ازدواج جوانان نشان می‌دهند و با طرح وام ازدواج و افزایش فرزندآوری، می‌خواهند پایه خانواده‌ها را تحکیم بخشند ولی از طرف دیگر با تصویب قوانینی که فشار را بر مردان افزایش می‌دهد، زمینه را برای ضربه خوردن خانواده‌ها فراهم می‌سازند! این تضاد و تناقض در روش‌ها و گفتار و کردار، عاقبت چه نتیجه‌ای دارد؟ همین الان با قانون قبلی که مقداری زنان را معطل مطالبه مهریه‌شان می‌کرد، از هر سه ازدواجی، یک مورد آن به طلاق منجر می‌شد حال با قانون جدید مهریه طی سال‌های آینده موج طلاق‌ها به احتمال قوی افزایش خواهد یافت. در کدام کشور، مرکز قانون گذاری آن، این طور زمینه را برای فشار بر مردان و ترساندن پسران مجرد، فراهم می‌آورد؟!
آیا با وضع این قوانین، دل جوانان مجرد خالی نمی‌شود و ترس و دلهره بر اندام آنان مستولی نمی‌گردد؟ و نهایتاً سن ازدواج سال به سال بیشتر به تأخیر نمی‌افتد؟ وضع این قوانین چه کمکی به خانواده‌ها می‌کند؟ آیا این قوانین تشویق کننده به سمت ازدواج است یا جوانان را از ازدواج کردن فراری می‌دهد؟ چه کسانی پاسخگوی این از هم گسیختگی خانواده و شکل نگرفتن خانواده‌های جدید هستند؟
عیب و اشکال دوم این است که با وضع این مالیات بر مهریه‌های بیشتر از 14 سکه، ظاهراً می‌خواهند مهریه‌ها بیشتر از 14 سکه تعیین نشود ولی عملاً و در واقع، چون خانواده دختر تعداد بیشتری سکه، همانند آنچه عرف جامعه است، از داماد جوان می‌خواهد در این صورت یا باید ازدواجی صورت نگیرد و یا با بیشتر از 14 سکه عقد منعقد شود که در این صورت باز، خانواده عروس فشار می‌آورند که داماد همه مالیات را بپردازد وگرنه «بله» نمی‌دهند! یعنی این قانون قوز بالا قوز برای داماد می‌شود و او از این به بعد علاوه بر مهریه سنگین، باید مالیات آنها را هم بدهد!
اگر مجلس واقعاً می‌خواهد مهریه در حد 14 سکه تعیین شود، آن را قانونی کند و به همه سردفترداران اعلام شود که بیشتر از 14 سکه مهریه نباید در سند ازدواج نوشته شود.
این تنها روش صحیح برای از بین بردن زوائد مهریه و رونق دادن به ازدواج است.
با مالیات گرفتن فقط نفعی به دولت می‌رسد و ضررهایش برای مردم و کاستن از آمار ازدواج است.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها