پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 18 مرداد 1401 ، 46 : 17

کد خبر : 25508

از 0 نفر 0

دبیر ستاد امر به معروف: بدحجاب دیگر مجرم نیست بلکه متخلف است

دبیر ستاد امر به معروف: بدحجاب دیگر مجرم نیست  بلکه متخلف است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اظهار تأسف از ناکارآمدی قوانین و تندروهایی که بدحجاب را مجرم می‌دانند و نسخه زندان و مجازات شدید برای آن می‌پیچند، معتقد است بدحجابی تخلف و قابل جریمه است و گاهی هم تذکر به تنهایی مؤثر واقع می‌شود.+ تحلیل خبر

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اظهار تأسف از ناکارآمدی قوانین و تندروهایی که بدحجاب را مجرم می‌دانند و نسخه زندان و مجازات شدید برای آن می‌پیچند، معتقد است بدحجابی تخلف و قابل جریمه است و گاهی هم تذکر به تنهایی مؤثر واقع می‌شود.
به گزارش تابناک به نقل از آفتاب نبوز، سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی که در نشست تخصصی «کارآمدسازی طرح جامع عفاف و حجاب» ویژه مدیران، اساتید، معاونان و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه ترویج عفاف و حجاب، جای سیاسی‌بازی و سیاسی‌کاری نیست، افزود: در کجای دنیا قانون‌گذار و یا مسئولان اجرای قانون نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند و حجاب را دست‌آویزی برای جذب آرای انتخاباتی می‌کنند؟!
این مقام مسئول با اشاره به اینکه گاهی یک تذکر و در صورت تکرار، جریمه به مراتب از دستگیری و دادگاه که قبح مسئله را می‌شکند، بسیار تأثیرگذارتر است، افزود: امر به معروف در جایی که احتمال اثر وجود دارد شرعاً واجب است و تغییر قالب و استفاده از شیوه‌های نوین بسیار لازم است؛ تذکر لسانی فقط با زبان نیست پیامک و تذکر کتبی و ... مصداق‌های تذکر لسانی است.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور از کم‌تحرکی حوزه‌های علمیه خواهران با این عده و عده گلایه کرد و خواستار کار سازماندهی شده و تشکیلاتی شد.
وی در آسیب‌شناسی جبهه خودی، از بی‌برنامگی و نداشتن طرح، عدم تشکیل جبهه متحد، صرفاً به نصیحت و رهنمودهای پی درپی دل‌خوش کردن، به گفتگوهای بی‌ثمر و مشغولیت‌های نفس‌گیر در فضای مجازی پرداختن، اول و دوم کردن موضوعات و ایجاد توقف، فرافکنی و تکرار مکررات، درددل و ناله کردن و ترویج ناامیدی و اعتراض بدون ارائه راه حل را از مهمترین گرفتاری نیروهای دغدغه‌مند برشمرد.

تحلیل خبر

چه حکومت، چه گروه‌های مختلف و چه افراد، هر برنامه‌ای را که می‌خواهند اجرا کنند باید ببینند با اجرای آن برنامه چقدر به اهدافشان نزدیک و یا از اهداف خود فاصله می‌گیرند. به عبارت دیگر «اثرگذاری هر فعلی» را در مقایسه با میزان نزدیک شدن یا دور شدن از «اهداف» قابل ارزیابی و سنجش است.
در خوب بودن حجاب اختیاری و داوطلبانه و مبتنی بر اعتقاد دینی تردیدی نیست. حتی افراد بی‌حجاب در کشورهای دیگر نیز به زنان محجبه مسلمان، مسیحی و یهودی و ... احترام می‌گذارند. اینکه چه کار باید کرد که در ایران، زنان بدحجاب یا کم حجاب به سمت حجاب بروند یقیناً راه حل آن زور و فشار و درگیری نیست بلکه این روش‌های قهریه اوضاع را بدتر می‌کند همانطور که تجربه چند مدت اخیر متاسفانه نشان داد که برخی از این افراد، از روی لجبازی، قبح بی‌حجابی را شکستند و عمداً همان حجاب نصف و نیمه‌ای را هم که داشتند، حذف کردند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اظهار تأسف از ناکارآمدی قوانین و تندروی‌هایی که بدحجاب را مجرم می‌دانند و نسخه زندان و مجازات شدید برای آن می‌پیچند، معتقد است که بدحجابی تخلف و قابل جریمه است و گاهی هم تذکر به تنهایی مؤثر واقع می‌شود.
همانطور که ایشان گفته است مجازات زندان و برخورد شدید با افراد بدحجاب، راه حل واقعی نیست. امروز هر کس از هر جا دلش پر است و با مشکلات اقتصادی، اشتغال، ازدواج، مسکن، دارو و درمان، تحصیل و ... دست و پنجه نرم می‌کند دنبال یک بهانه‌ای می‌گردد تا عقده آنها را بر سر این مسئله خالی کند.
به لحاظ روانشناسی اجتماعی گاهی مواقع باید علت بدحجابی را نه در خود حجاب و دین، بلکه باید در سایر ناکامی‌های اجتماعی جستجو کرد و برای حل آن ناکامی‌ها و گرفتاری‌ها که علت‌العلل سایر مسائل است، اقدامی عاقلانه و مدبرانه انجام داد وگرنه با درگیری و خشونت و اعمال قانون، هیچ مسئله شرعی و اعتقادی قابل پیاده شدن و اجرا نیست. صدالبته که هیچگاه «قانون» توانایی نشستن به جای «اعتقادات» را ندارد و با قانون نمی‌توان اعتقادات دینی را به مردم تزریق و آن را تثبیت کرد. پس باید علت‌العلل همه مشکلات اعتقادی را در مسائل جاری جامعه جستجو کرد و به مداوای آن پرداخت. بقیه روش‌ها منجر به نیل به اهداف معکوس می‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها