پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 23 مرداد 1401 ، 00 : 18

کد خبر : 25544

از 0 نفر 0

درخواست پلیس برای تجمیع کارت‌های بانکی

درخواست پلیس برای تجمیع کارت‌های بانکی

فرمانده انتظامی تهران بزرگ خواستار تجمیع کارت‌های بانکی شد.+ تحلیل خبر

فرمانده انتظامی تهران بزرگ خواستار تجمیع کارت‌های بانکی شد.
به گزارش ایسنا، بیش از سه ماه پیش بود که بانک مرکزی نسبت به اجاره حساب یا کارت‌های بانکی به افراد غیر هشدار داد. در بخشی از این هشدار آمده بود: «اجاره حساب‌های بانکی توسط افراد کلاهبردار و به منظور پوشش فعالیت‌های مجرمانه انجام می‌شود، بر این اساس هموطنان ضمن هوشیاری در این زمینه مراتب را به مراجع قضائی و قانونی اطلاع دهند.»
درخواست پلیس برای تجمیع کارت‌های بانکی
پلیس در کنار هشدار نسبت به اجاره کارت‌های بانکی، راهکاری را هم برای مقابله با این اقدام ارائه کرده است. سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ معتقد است که نظام بانکی و صدور کارت‌های بانکی باید به سمت‌وسویی برود که درنهایت هر فردی بتواند با کارت ملی خود به عنوان کارت بانکی خرید کند.
سردار رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از تعدد کارت‌های بانکی که در دست مردم قرار دارد، گفت: این موضوع منجر به افزایش ریسک وقوع جرم می‌شود. گاهی افراد سودجو از شهروندان می‌خواهند که کارت بانکی را که هیچ استفاده‌ای از آن ندارند به آنها اجاره دهند.
وی ادامه داد: یک فرد می‌تواند تعداد زیادی کارت بانکی داشته باشد و آنها را اجاره دهد یا از آنها برای انواع و اقسام جرائم سوءاستفاده کند. در بسیاری از کشورها کارت ملی می‌تواند کار کارت بانکی را انجام دهد. این پیشنهاد پلیس به نظام بانکی و جزو مطالبات پلیس است و باید به موضوع کارت‌های بانکی سر و سامان داده شود تا بستر جرم از بین برود.
رئیس پلیس پایتخت اضافه کرد: می‌توان طرحی را اجرا کرد که بر اساس آن تمامی کارت‌های بانکی در یک کارت تجمیع شود. آن وقت دیگر هیچ فردی حاضر به اجاره آن یک کارت خود نخواهد بود. متأسفانه پرونده‌هایی را در پلیس آگاهی، پلیس فتا و ... داشتیم که مجرمان با همین شیوه اقدام به سوءاستفاده از حساب بانکی شهروندان کرده و آنان را در جرائمی که حتی روحشان نیز از آن خبر نداشته شریک کرده‌اند. پلیس با این موارد برخورد کرده است، اما لازم است شهروندان نیز آگاهی خود را افزایش داد و تحت هیچ شرایط کارت بانکی خود را در اختیار افراد غیر قرار ندهند.
۴۲۰ میلیون کارت بانکی برای ۸۳ میلیون نفر!
هشدار و مطالبه پلیس برای تجمیع کارت‌های بانکی درحالی مطرح می‌شود که برابر آخرین آمارهای اعلام شده از سوی بانکی مرکزی شمار کارت‌های بانکی صادر شده بانک‌ها تا پایان خرداد امسال معادل ۴۲۰ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۹۵۳ عدد کارت بانکی در قالب کارت برداشت، اعتباری، هدیه و کارت پول الکترونیک در کشور است. در این میان ۲۷۲ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۹۶۵ عدد کارت بانکی از نوع برداشت در کشور وجود دارد. همچنین ۱۴۰ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۶۲۰ عدد کارت خرید یا هدیه در سطح کشور توسط شبکه بانکی وجود دارد و این درحالی است که برابر آخرین آمارها جمعیت کشورمان بیش از ۸۳ میلیون نفر است.
این پیشنهاد البته پیش از این نیز مطرح شده و موافقان و مخالفان این طرح بارها دیدگاه خود را در این خصوص مطرح کرده‌اند. یکی از این پیشنهادات برای تجمیع کارت‌های بانکی، تجمیع آن در کارت هوشمند ملی بود. حالا باید دید که با توجه به مطالبه صریح پلیس در این خصوص آیا طرح تجمیع کارت‌های بانکی در دستورکار مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی قرار خواهد گرفت یا خیر.

تحلیل خبر

مدیریت امور اداری و مالی بخش مهمی از مدیریت کشور است. برهمین مبنا همه وزارتخانه‌ها، نهادها، مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی، معاونت‌ها یا مدیریت‌هایی تحت عنوان «امور اداری و مالی» دارند. ساماندهی امور اداری به شیوه علمی و خلاقانه، منافع و محاسن بسیار مهمی در کشور دارد؛ از جمله، صرفه‌جویی در زمان (کارهایی که می‌خواهد در ماه‌ها و هفته‌ها انجام گیرد طی چند ساعت تمام می‌شود)- صرفه‌جویی در هزینه (اموری که با صرف هزینه‌های بسیار سنگین می‌خواهد انجام گیرد با کمترین هزینه انجام می‌شود) - صرفه‌جویی در نیروی انسانی (هنر یک مدیر این است که با کمترین نیروها، بیشترین بازدهی را داشته باشد مثلاً کار 20 نفر نیرو توسط 5 نفر انجام گیرد به طوری که این 5 نفر در همان مدت زمان استاندارد کارشان با روش‌های اصلاح شده و برنامه‌ریزی شده کار 20 نفری که اکثراً زاید بوده‌اند را انجام دهند) - صرفه‌جویی در امکانات و تدارکات و جلوگیری از خرید یا احداث ساختمان‌های متعدد با زیربناهای زیاد - تأمین بهداشت روانی کارمندان و ارباب رجوع (وقتی همه کارها به موقع، با کمترین هزینه و بدون فشارهای عصبی و استرس انجام شود، هم کارمندان و هم ارباب رجوع، احساس رضایت خاطر و آرامش می‌کنند که این بزرگترین دستاورد مدیریت اداری موفق است)
حال با توجه به نکات فوق، قابل اذعان است که همه ایرانیان که به سن قانونی رسیده‌اند، امروزه برای همه خریدهایشان نیاز به کارت بانکی، حساب بانکی و عملیات اینترنتی بانکی جهت کمترین مراجعه حضوری به بانک‌ها دارند. آن طوری که در این خبر آمده: حدود 420 میلیون کارت بانکی در دست 83 میلیون ایرانی است یعنی بعضی از افراد چون با بانک‌ها و حساب‌های مختلف سر و کار دارند مجبورند از همه آنها کارت بانکی داشته باشند و لذا گاهی مواقع بعضی از افراد باید یک کیف دستی پر از کارت بانکی با خود همراه داشته باشند به این کارت‌ها انواع کارت‌های شناسایی مثل شناسنامه، کارت ملی، کارت سوخت، گواهینامه رانندگی، کارت‌های بیمه، کارت شناسایی شغلی و ده‌ها کارت دیگر اضافه کنید و خطر سرقت، مفقودیت، آسیب دیدن، فراموشی رمزها و غیره نیز متصور شوید.سالهاست که کشورهای پیشرفته «با یک کارت» همه این امور را به راحتی انجام می‌دهند و در صرفه‌جویی زمان و انرژی و هزینه و امکانات و تأمین بهداشت روانی مردم تأثیر بسزایی داشته و دارد.
چرا باید ما از آنها عقب بوده و در مدیریت الکترونیک همه جانبه و مترقی، عاجز و ناتوان باشیم؟
خواسته پلیس در این راستا و جلوگیری از جرائم متعدد با ادغام کردن همه کارت‌های بانکی در یک کارت، خواسته‌ای منطقی و علمی است و باید برای تحقق آن هرچه زودتر برنامه‌ریزی شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها