چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 8 شهریور 1401 ، 10 : 18

کد خبر : 25665

از 0 نفر 0

گوترش: سلاح‌های اتمی باید برای ابد به تاریخ بپیوندند

گوترش:  سلاح‌های اتمی باید برای ابد  به تاریخ بپیوندند

دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که سلاح‌های اتمی باید برای همیشه به تاریخ بپیوندند، زیرا این ابزار مرگبار نه تنها امنیت را تضمین نمی‌کند بلکه تنها ویرانی به بار می‌آورد.+ تحلیل خبر

دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که سلاح‌های اتمی باید برای همیشه به تاریخ بپیوندند، زیرا این ابزار مرگبار نه تنها امنیت را تضمین نمی‌کند بلکه تنها ویرانی به بار می‌آورد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، سلاح‌های اتمی را «ابزاری مرگبار» خواند که به‌هیچ‌وجه امنیت و پیروزی کشورها را تأمین نمی‌کند.
گوترش در توییتی نوشت: سلاح‌های هسته‌ای به اندازه کافی، دنیای ما را گروگان گرفته‌اند. آنها تنها برای ویرانی طراحی شده‌اند. بیایید برای همیشه آزمایش سلاح‌های اتمی را کنار گذاشته و سلاح‌های هسته‌ای را یک بار برای همیشه به تاریخ بسپاریم.
گوترش پیش از این در اوایل آگوست در نیویورک و در جریان سخنرانی خود در کنفرانس منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) به این موضوع پرداخته بود.
در حال حاضر کشورهای آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، پاکستان، هند، رژیم صهیونیستی و کره شمالی سلاح اتمی در اختیار دارند.
براساس گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم، تا ابتدای سال ۲۰۲۲، از مجموع حدود ۱۲ هزار و ۷۰۵ کلاهک هسته‌ای موجود در زرادخانه کشورها، حدود ۹ هزار و ۴۴۰ کلاهک در انبارهای نظامی و آماده استفاده احتمالی است.

تحلیل خبر

هیچگاه «شر» نمی‌تواند زمینه‌ساز «خیر» شود. سلاح‌های اتمی، «شر» است و عامل وحشت و نابودی دنیا، هیچگاه نمی‌تواند زمینه ساز «خیر» و «حیات» و «شادکامی» ملت‌ها باشد.
متاسفانه کشورهای مختلف جهان به ویژه قدرتمندان، خیال می‌کنند برای حفظ موازنه قدرت و اینکه هیچ کشوری نتواند به آنها تعرض کند، داشتن سلاح‌های اتمی مرگبار، بازدارنده است. درحالی که این طور نیست. سلاح اتمی در دست سیاستمداران، همانند تیغ در دست زنگی مست است. کافی است در حال مستی و غرور و لجبازی، انگشت یکی از آنها بر ماشه رود که فاتحه کل کره زمین و همه جنبندگان در آن در کسری از دقیقه خوانده خواهد شد. انسانی که با یک ضربه کوچک، جان از بدنش فارغ می‌شود چه نیازی است که با این همه زرادخانه‌های اتمی نشانه رود؟!
این قدر «شر» جوامع انسانی را احاطه کرده که شناخت همه آنها حتی برای دانشمندان مقدور نیست. انواع بیماری‌های صعب‌العلاج، مخاطرات زیست محیطی، آلودگی‌ها، خشکسالی ها، زلزله‌ها، سیل‌ها، سوانح رانندگی، سقوط هواپیماها، سونامی‌ها، توفان‌ها و... همگی مرثیه مرگ برای انسان‌ها می‌خوانند و اخبار آنها آرامش روح و روان را از انسانها ستانده است حال در بین این همه امواج بلایاها، اگر اخبار احتمالی بمباران‌های اتمی و مخاطرات آن هم، اضافه شود ببینید آیا اعصاب راحتی برای انسانها باقی می‌ماند؟
بهترین راه برای رهایی از شر سلاح‌های اتمی، فقط و فقط نابودی کامل آنهاست وگرنه چنانچه سایر کشورها هم در تلاش برای دستیابی به این سلاح مرگبار برآیند، فقط ترانه مرگ خواهند خواند و اولین خیانت‌شان به مردم کشور خودشان است چرا که درصد تهدیدات را در سطح جهانی بالاتر برده و صداهای مرگبار بیشتری به گوش مردم‌شان مخابره خواهند کرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها