پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 29 شهریور 1401 ، 40 : 17

کد خبر : 25809

از 0 نفر 0

وزیر راه و شهرسازی در شیراز: ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه سبد خانوارها مربوط به مسکن است

وزیر راه و شهرسازی در شیراز: ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه سبد خانوارها مربوط به مسکن است

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه امروز مسکن جزو نیازهای جدی کشور و مردم است لذا هر روشی را برای خانه‌دار شدن مردم دنبال می‌کنیم.+ تحلیل خبر

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه امروز مسکن جزو نیازهای جدی کشور و مردم است لذا هر روشی را برای خانه‌دار شدن مردم دنبال می‌کنیم.
به گزارش دریافتی روزنامه طلوع از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی فارس، رستم قاسمی، در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در شیراز افزود: ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه سبد خانوارها مربوط به مسکن است و امروز در کشور حدود هشت میلیون مستأجر داریم اما با این وجود در حوزه عرضه و تقاضای مسکن با یک عقب ماندگی جدی نیز مواجه هستیم و این مسئله می‌تواند برای کشور ایجاد خطر کند.
وی ادامه داد: باید برای تأمین مسکن مردم فکر اساسی و جدی کنیم، مسکن جزو ضروریات بسیار جدی مردم است، نمی‌توان انتظار داشت که جوان ما بدون داشتن مسکن تشکیل خانواده دهد و اگر هم تشکیل دهد از هم می‌پاشد چرا که جایی برای زندگی کردن ندارد.
او اظهار داشت: دولت و مجلس مزیت‌هایی اختصاص داده و امکاناتی را پیش‌بینی کرده‌اند و می‌توان با بهره‌گیری از این مزیت‌ها و امکانات و با اجرای طرح نهضت ملی مسکن شرایطی ایجاد کرد که مردم صاحب‌خانه شوند.
وی گفت: در مسکن مهر که کار بسیار بزرگی هم بود، کل زمینی که دولت به آن اختصاص داد برای یک میلیون واحد بود و برای سه میلیون واحد دیگر مردم زمین تأمین کردند اما در طرح نهضت ملی مسکن دولت می‌خواند برای هر چهار میلیون واحد زمین تأمین کند و این کار را هم خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: کار بزرگی که مجلس در همین راستا انجام داد این بود که ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها را به مسکن اختصاص داد و اگر غیر از این باشد مسکنی هم ساخته نخواهد شد.
قاسمی اظهار داشت: همچنین به دنبال این هستیم که سهم بانک‌ها را از ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت مسکن را افزایش دهیم تا سهم آورده مردم کمتر شود.وی گفت: ساخت چهار میلیون مسکن برای جمهوری اسلامی با توجه به برخورداری از این همه مهندس و پیمانکار توانمند و همچنین مصالح ساختمانی فراوان نباید کار سخت و پیچیده‌ای باشد اما نیاز است که همه پای کار باشند و با جدیت به وظایف خود عمل کنند.
او افزود: باید در شهرهایی که امکان آن وجود دارد زمین در اختیار مردم قرار دهیم تا خودشان با استفاده از تسهیلاتی که دریافت می‌کنند اقدام به ساخت کنند و اولویت نیز با ساخت واحدهای ویلایی یک طبقه و بعد از آن ۲ طبقه است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در برخی استان‌های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، زنجان و قزوین ساخت و سازها شروع شده و بعضاً پیشرفت‌های خوبی نیز داشته‌اند و امیدواریم در استان فارس و شهر شیراز نیز با تأمین زمین موردن یاز شاهد شتاب گرفتن رون اجرای طرح نهضت ملی مسکن باشیم.

تحلیل خبر

بدون شک نقش مسکن و سرپناهِ مناسب برای تشکیل زندگی مشترک و استمرار آن، مهم و حیاتی است و امروز چه کسانی که با وام و انواع قرض‌ها، مسکن می‌خرند یا می‌سازند و چه کسانی که خانه ندارند و مستاجرند، هر دو باید نیمی از حقوق و دستمزد خود را مصروف تأمین این نوع سرپناه‌ها کنند به ویژه کسانی که درآمدشان ناچیز است، پس از کسر شدن هزینه مسکن، مبلغ نجات بخشی که بتواند سایر نیازهای زندگی آنان را پاسخ دهد، ندارند.
جناب وزیر از یک جهت درست گفته‌اند که اگر مسکن نباشد زندگی مشترک شروع نمی‌شود و اگر هم شروع شود از هم می‌پاشد اما نکته بسیار مهم اینجاست که ما نباید دیدگاه «تک عاملی» در این راستا داشته باشیم چرا که فرض کنیم زوجی، یک مسکن مجانی هم در اختیار آنها قرار داده شود، با درآمد کم (که اکثریت مردم ایران به آن مبتلا هستند) و هزینه‌های سرسام‌آور خوراک، پوشاک، دارو و درمان، بهداشت، تحصیل، هزینه‌های مصارف آب، برق، گاز، تلفن و ...چگونه می‌توان یک زندگی معمولی بی‌دغدغه داشت؟ متاسفانه درآمد عموم مردم جامعه کفاف این هزینه‌های روزمره را نمی‌دهد. حال اگر هزینه فرزندداری هم به آن اضافه کنید، کمبودها، خود را بیشتر نشان خواهد داد.
پس جناب وزیر به سایر وزرا هم بگویند که مشکلات مردم خصوصاً زوجین جدید فقط مشکل مسکن نیست بلکه مجموعه نیازها و مشکلات منشعب از آنهاست که خانواده را متزلزل می‌کند. یعنی باید به جای دیدگاه «تک عاملی» به سراغ دیدگاه «چند عاملی» در حل مشکلات مردم و نسل جوان مجرد و متأهل رفت و برای همه آنها به فکر چاره و مشکل‌گشایی بود وگرنه با حل مشکل مسکن تنها، سایر نیازها و مشکلات مردم رفع نمی‌شود هرچند مشکل مسکن نیز همچنان باقی مانده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها