چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 19 مهر 1401 ، 01 : 19

کد خبر : 25892

از 0 نفر 0

رئیس دستگاه قضا: آماده شنیدن نظرات و انتقادات هستیم

رئیس دستگاه قضا:  آماده شنیدن نظرات و انتقادات هستیم

رئیس دستگاه قضا گفت: خطاب به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و افرادی از عموم مردم که دارای ابهام، سؤال، انتقاد و اعتراض هستند، اعلام می‌کنم که آمادگی استماع نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات آن‌ها از طریق گفتگو را دارم و قطعاً چنانچه اشتباه و ضعفی از ناحیه ما وجود داشته باشد از نقطه‌نظرات ارائه شده در راستای رفع آن‌ها استفاده می‌کنیم.+ تحلیل خبر

رئیس دستگاه قضا گفت: خطاب به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و افرادی از عموم مردم که دارای ابهام، سؤال، انتقاد و اعتراض هستند، اعلام می‌کنم که آمادگی استماع نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات آن‌ها از طریق گفتگو را دارم و قطعاً چنانچه اشتباه و ضعفی از ناحیه ما وجود داشته باشد از نقطه‌نظرات ارائه شده در راستای رفع آن‌ها استفاده می‌کنیم.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه پشت‌پرده اغتشاشات اخیر و عاملین و محرکین اصلی آن، کاملاً برای همگان روشن شده است، گفت: صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی در این وقایع دست داشتند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در شورای‌عالی قوه قضاییه ضمن تبریک و تهنیت میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع)، اظهار کرد: امیدواریم به برکت این موالید مسعود، دل‌های مؤمنین و مسلمین پیوند و وحدت بیشتری پیدا کند و بر شوکت، عزت، اقتدار و صفوف یکپارچه مؤمنین و مسلمین اضافه گردد تا جوامع اسلامی بتوانند در سرتاسر گیتی در برابر مستکبرین ایستادگی بهتری داشته باشند و از این طریق، هم منافع و مصالح خود را حاصل کنند و هم دست مستکبرین و متجاوزین را از بلاد اسلامی کوتاه گردانند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه ضمن اشاره به اتفاقات و وقایع روزها و هفته‌های گذشته، به تبیین و تشریح جهات مختلف یک کنش اعتراضی و مسائل جامعه‌شناختی مرتبط با آن پرداخت و در همین راستا بیان داشت: خطاب به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و افرادی از عموم مردم که دارای ابهام، سؤال، انتقاد و اعتراض هستند، اعلام می‌کنم که آمادگی استماع نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات آن‌ها از طریق گفتگو را دارم و قطعاً چنانچه اشتباه و ضعفی از ناحیه ما وجود داشته باشد از نقطه‌نظرات ارائه شده در راستای رفع آن‌ها استفاده می‌کنیم و هیچ ابایی از اصلاح و رفع ضعف نداریم.
رئیس قوه قضاییه بار دیگر با تمیز و تفکیک قائل شدن میان دو مقوله اعتراض و اغتشاش، بیان داشت: قطعاً یک کنش اعتراضی شامل آتش زدن قرآن و پرچم و سوزاندن اموال مردم و کشته‌سازی نمی‌شود بلکه کنش اعتراضی تعریف و چارچوب خاص و مشخص خود را دارد.
وی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که امروز دیگر پشت‌پرده اغتشاشات اخیر و عاملین و محرکین اصلی آن، کاملاً برای همگان روشن گردیده و مبرهن گشته که صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی در این وقایع دست داشتند و سردمداران خود آن‌ها نیز این موضوع را بر زبان می‌رانند.

تحلیل خبر

پیشنهاد شنیدن نظرات و انتقادات مردم توسط رئیس قوه قضاییه، فی نفسه امر مطلوب و مقبولی است اما علاوه بر رئیس قوه قضاییه باید روسای قوای مجریه و مقننه و سایر مسئولان کشور هم به طور جدی و عملیاتی طرحی برای شنیدن حرف‌های مردم ارائه دهند و پس از هر دوره یک ماهه، آنها را در قالب راهکارهای اجرایی و قانونی درآورند. فقط گفتن و فقط شنیدن، دردی را درمان نمی‌کند بلکه خوب شنیدن و به آنها عمل کردن می‌تواند از فشارهای روحی و روانی و اقتصادی جامعه بکاهد و جلوی طغیان و سرکشی مردم، خصوصاً نسل جوان و نوجوان را بگیرد.
طبیعتاً هیچ کس مریض نیست که ده‌ها خطر را به جان خود بخرد و در خیابان حاضر شود تا اعتراض خود را از اوضاع بیان کند. همه دوست دارند که یک زندگی شرافتمند، بدون دغدغه، مطلوب و متوسط داشته باشند و عواملی که اینها را مورد تهدید قرار داده است را برنمی‌تابند.
هیچ مسئولی هم وجود ندارد که این دیدگاه را قبول نداشته باشد و همه آنها، حق را به مردم می‌دهند ولی چون برنامه عملی پشت آن دیده نمی‌شود، مردم ناامیدانه اعتراض می‌کنند تا شاید فرجی شده و گره از کار جامعه گشوده شود.
تا سال 88 اعتراضات «جنبه سیاسی» داشت، از سال 98 تاکنون «جنبه اقتصادی» پیدا کرده و اینک متأسفانه «جنبه اعتقادی» یافته است. این جا به ‌جایی محورها و مصاف‌ها از سیاسی به اقتصادی و بعد به اعتقادی و فرهنگی، نشانه خوبی نیست چرا که گسترش زمینه‌های اعتراض را در همه ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را نشان می‌دهد.
مهار و کنترل اعتراضات سیاسی و اقتصادی، به مراتب راحت‌تر از مهار و کنترل اعتراضات اعتقادی است چرا که اعتقاد در هر فرد باید پشتوانه عشق و علاقه و پذیرش درونی داشته باشد و با فشار بیرونی شدنی نیست. روسای سه قوه و مسئولان کشور باید همزمان برای حل مشکلات در هر سه عرصه سیاسی، اقتصادی و اعتقادی فکر بکری کنند و مردم را به سطح رضایت و امیدواری واقعی سوق دهند.
همه حرف‌های مردم همین است و بس.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها