چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 27 مهر 1401 ، 10 : 18

کد خبر : 25948

از 0 نفر 0

مدیر عامل شرکت ملی نفت: آغاز مذاکره با همسایگان در مورد میادین نفتی مشترک

مدیر عامل شرکت ملی نفت: آغاز مذاکره با همسایگان در مورد میادین نفتی مشترک

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن خجسته مهر در پاسخ به ایلنا درباره برنامه سواپ انرژی روسیه تا خلیج فارس و هند اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و مهم علاوه بر اینکه اهمیت راهبردی دارند، به دلیل سرمایه بر بودن نیاز به کار مطالعاتی دارند.+ تحلیل خبر

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محسن خجسته مهر در پاسخ به ایلنا درباره برنامه سواپ انرژی روسیه تا خلیج فارس و هند اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و مهم علاوه بر اینکه اهمیت راهبردی دارند، به دلیل سرمایه بر بودن نیاز به کار مطالعاتی دارند.
وی افزود: موضوع کریدور جدید برای صادرات گاز در مرحله مطالعات و مذاکرات است.
مدیر عامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: ما اخیراً با برخی کشورهای همسایه جهت توسعه مشترک میادین نفتی وارد مذاکره شدیم و با یکی آر کشورها کار مطالعات میادین مشترک را آغاز کردیم.
وی در ادامه تأکید کرد: همکاری با روسیه عمدتاً علاوه بر توسعه میادین نفتی و گازی که در فرایند مطالعات مهندسی مخزن و پایه شامل سواپ فراورده هم است و محموله‌هایی را در حال دریافت هستیم و سواپ همنام و غیرهمنام انجام می‌دهیم.
خجسته مهر بیان داشت: کار سواپ چندین محموله از ترکمنستان را انجام دادیم که برای مدیریت و تراز عرضه و تقاضای فراورده و تجارت جذاب است.وی افزود: ما در بحث سواپ قائل به تجارت گاز و انواع فراورده هستیم و به دلیل موقعیت جغرافیایی که داریم بازرگانی ارزشمندی برای کشور محسوب می‌شود.
معاون وزیر نفت در پاسخ به دیگر سؤال ایلنا درباره واردات بنزین نیز گفت: ما در خصوص فراورده صرفاً سواپ انجام می‌دهیم.
وی در ادامه با اشاره به پروژه قرارداد ساخت شناور گفت:. در حال حاضر ۱۵۰ سکوی نفتی و گازی داریم که ۱۰۰ شناور خارجی مار تعمیراتی و پهلودهی را انجام می‌دهند و عمده خدمه هم خارجی هستند، بنابراین شرکت نفت در راستای منویات دولت و اقتصاد مقاومتی به دنبال شغل پایدار و رونق کسب و کار قرارداد ساخت ۱۰۰ شناور در حوزه دریای خزر و خلیج فارس را با سازندگان و سرمایه‌گذاران به صورت BOO به امضا رساند.
خجسته مهر سرمایه‌گذاری ساخت ۱۰۰ شناور را یک میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: ۴۵ شرکت وارد مناقصه شدند و ما به سرمایه‌گذاران این تضمین را می‌دهیم که تا بازه ۱۰ ساله از سرمایه‌گذاران خدمت دریافت کنیم.وی با اشاره به توسعه میدان آزادگان گفت: مهم‌ترین اقدام شروع دولت این بود که طرح از حالت رکود خارج شود و توسعه را شدت دادیم به طوری که ۲۰ حلقه چاه جدید را به تولید آوردیم و ظرفیت تولید در آزادگان جنوبی را به ۱۰۰ هزار بشکه رساندیم.
مدیر عامل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات که در دولت برنامه‌ریزی کردیم توسعه یکپارچه آزادگان شمالی و جنوبی بوده است.
برای تکمیل فاز یک آزادگان جنوبی و اجرای فاز ۲ آزادگان شمالی و جنوبی تفاهم‌نامه‌ای با ۶ بانک و ۶ شرکت اکتشاف تولید به امضا رساندیم که طی ۷ سال ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند و ظرفیت تولید به ۵۷۰ هزار بشکه خواهد رسید.
وی ادامه داد: در دوره ساخت و اجرای پروژه ۲۳ هزار نفر شاغل می‌شوند.
خجسته مهر با اشاره به تأسیس شرکت دشت آزادگان اروند تصریح کرد: در آینده نزدیک بانک مرکزی مجوز سرمایه‌گذاری بانک‌ها را صادر خواهد کرد و وارد فاز مطالعات طرح یکپارچه می‌شویم.

تحلیل خبر

مطالعه و مذاکره با همسایگان در مورد میادین مشترک نفتی، خوب است اما باید بررسی کنیم ببینیم که کشورهای همسایه طی سال‌های گذشته تاکنون، چقدر از میادین نفتی مشترک، برداشت کرده و سهم ایران هم به یغما برده‌اند؟ اساساً از نظر حقوق بین المللی آیا آنچه آنها یک طرفه و بدون اجازه ایران، استخراج و برداشت کرده‌اند قابل استرداد است یا نیست؟ اگر هست چرا مسئولان ذیربط تاکنون پیگیری نکرده‌اند و حقوق ملت ما را از آنها پس نگرفته‌اند؟ و اگر نیست باید مسئولان وقت، جوابگوی غارت بیت‌المال توسط کشورهای همسایه باشند.
حال باید دید نقش قوه مقننه و قوه قضاییه در استیفای حقوق ملت تاکنون چگونه بوده و از این پس چگونه می‌خواهد تحقق یابد.
اینکه «مذاکره و مطالعه» با همسایگان در مورد این میادین مشترک نفتی تازه آغاز شده، کار عجیب و قابل تأملی است که چرا «تازه آغاز شده» آن موقع تاکنون مسئولان ذیربط چه کار می‌کرده‌اند که تازه می‌خواهند مذاکره را شروع کنند؟ و اینکه آیا از الان که مذاکره شروع شده تا زمانی که بخواهد به نتیجه برسد، کشورهای همسایه دست از سر استخراج نفت از میادین مشترک را برمی دارند و یا همچنان مشغول برداشت یکطرفه هستند؟
این نکات باید با دقت و سرعت مورد پیگیری قرار گیرد تا منابع نفتی و گازی ما نصیب دیگران نشود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها